تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/10 - 16:03
کد خبر: 403476

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است

معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل، در حال تبدیل شدن به قطب معدنی و صنعتی استان است. این معدن که در سال 1396 توسط سهامداران جدید از جمله شرکت بورسی «باما» خریداری شده، شاهد تحول اساسی و آغاز انجام اکتشافات سیستماتیک بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل، در حال تبدیل شدن به قطب معدنی و صنعتی استان است. این معدن که در سال 1396 توسط سهامداران جدید از جمله شرکت بورسی باما خریداری گردیده، شاهد تحول اساسی و آغاز انجام اکتشافات سیستماتیک بوده است. انجام بیش از 60 هزار متر حفاری در سه سال اخیر در این محدوده معدنی، یکی از دستاوردهای مهم این شرکت بوده که یک رکورد در کشور به شمار می رود و منجر به کشف ذخیره مناسبی گردیده است. حفاری تا عمق بیش از 1000 متر یک رکورد در کشور محسوب می گردد. محمدخانی، مدیرعامل شرکت در تشریح اقدامات اکتشافی تاکید می کند که  پی جویی، ژئوشیمی، ژئو فیزیک، ترانشه، حفاری های عمیق با هدف شناسایی عمق ماده معدنی و حفاری های کم عمق با هدف تخمین ذخیره صورت گرفته و لاگ و نمونه گیری مغزه ها به صورت سیستماتیک انجام شده است. وی افزود که اکتشافات در این محدوده براساس استانداردهای بین المللی NI43-101  و با استفاده از مجرب ترین کارشناسان و متخصصان داخلی انجام شده است. وی از تجهیز بیش از 15 دستگاه ماشین آلات معدنی خبر داد و افزود که برنامه شرکت در فاز اول تجهیز تا 100 دستگاه ماشین آلات معدنی است.

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است

وی در پاسخ به ذخیره این معدن، اظهار داشت که براساس مدلسازی اکتشافات صورت گرفته که حدود 60 درصد اکتشافات را شامل می شود، بیش از 167 میلیون تن متوسط عیار 0.49 هم ارز مس کشف شده است که شرکت برنامه تداوم اکتشافات به میزان 100 هزار متر حفاری دیگر طی 5 سال آینده را در دستور کار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت اشتغال این معدن با بیان اینکه در حال حاضر 100 نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند، از درخواست گواهی کشف خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اخذ گواهی کشف و اخذ پروانه بهرداری در فاز اول بیش از 300 نفر در این شرکت مشغول به کار شوند.

محمدخانی در توضیح اقدامات صورت گرفته در بخش استخراج، اظهار داشت که مجوز منابع طبیعی برای پپت معدن اخذ گردیده و همزمان باطله برداری برای برداشت اولیه آغاز گردیده است که خوشبختانه عمق ماده معدنی در 7 تا 25 متری است و باطله برداری کمتر از 2 میلیون تن است. وی افزود که ساخت جاده های دسترسی و پل ها در حال انجام است و مجوزات آب و برق و مخابرات انجام پذیرفته و در دست اجرا است و کلیه زیرساخت ها توسط شرکت در دست اجرا است.

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است

مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه های آسمانی، در خصوص فرآوری ماده معدنی، اظهار داشت که هدف شرکت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور است. برای این منظور سه فاز کارخانه طراحی کرده ایم و همچنین یک فاز پایلوت ساخته شده است و در مرحله تست سرد است و امیدواریم تا پایان تابستان در معدن نصب گردد. ساخت فاز اول به ظرفیت یک میلیون تن خوراک آغاز گردیده است  و دو فاز دیگر با ظرفیت هر یک 7 میلیون تن در دست ساخت است که جمعا به سرمایه گذاری حدود 200 میلیون دلاری نیاز است. وی در خصوص نحوه تامین مالی نیز ابراز داشت که منابع این سرمایه گذاری از محل عرضه اولیه شرکت های همگروه در بازار سرمایه تامین خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال رفع موانع تولید، موانع تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی برداشته شود تا اشتغالزایی بیشتر، پیشرفت منطقه و کشور، خلق ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی در کنار کسب درآمد ارزی مناسب عاید کشور شود.[a1]


 [a1]در بدنه اصلی خبر هرجا که فکر می‌کنید وجود تصویری به درک بهترمفهوم و رفع خستگی چشم مخاطب کمک می‌کند از تصویر استفاده نمایید. اکثر رسانه‌ها اجازه انتشار ۳ تصویر در یک خبر را می‌دهند.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top