تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/05/11 - 11:49
کد خبر: 403551

دانشجویان سال اول دانشگاه وارد تشکل‌های علمی نشوند

عضو سابق شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی وزارت علوم گفت: دانشجویان بایستی ابتدا دانشگاه را ارزیابی کنند و سپس با توجه به علایق خود به تشکل‌های دانشجویی ورود پیدا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، عبدالله لوشابی در برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع انجمن علمی و ساختار هدفمند آن اظهار کرد: اولین انجمن علمی کشور که به شکل ساختارمند ایجاد شد، انجمن علمی زراعت در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بود. در سال ۷۸ اعضای این انجمن به شکل هسته‌های علمی فعالیت می‌کردند؛ سپس درخواست خود را در خصوص تشکیل انجمن علمی ارائه دادند که پس از موافقت، در سال ۸۰ شاهد تصویب اساس‌نامه این انجمن علمی بودیم.

وی افزود: سال ۹۸ در شورای حمایت و نظارت انجمن‌های علمی بررسی‌هایی در زمینه ساختار تشکل‌ها صورت گرفت. در آن زمان تمام اعضای یک دانشگاه عضو انجمن علمی محسوب می‌شدند ولی با توجه به اینکه تمام اعضای دانشگاه توانایی شرکت در انجمن علمی را نداشتند، تصمیم بر ایجاد یک مجمع برای هر یک از انجمن‌های علمی شد اما برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فردوسی مشهد مجمع برگزار نکرده و انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار می‌کند. البته صحبت‌هایی در خصوص اصلاح این قانون شده است.

لوشابی ادامه داد: در هر انجمن بایستی یک شورای ادواری وجود داشته باشد؛ به این معنی که دبیرهای سابق به صورت دوره‌ای برای مشورت و تبادل اطلاعات جلساتی را داشته باشند. از دیگر موارد دارای اهمیت در انجمن‌های علمی مستندسازی صحیح است. بایستی از تمام عملکردهای انجمن‌های علمی مستندسازی خوبی انجام داد تا اعضا در دوره‌های بعد از فعالیت‌های صورت گرفته مطلع باشند.

عضو سابق شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی وزارت علوم بیان کرد: شورای مرکزی انجمن علمی از اعضای فعال آن انجمن تشکیل خواهد شد. اعضای فعال انجمن بایستی در تمام جلسات شرکت کنند و حضوری پررنگ داشته باشند. برای اعضای شورای مرکزی انجمن‌ها بایستی دوره‌هایی برگزار شود تا تجربه اعضا افزایش یافته و اطلاعات لازم در زمینه فعالیت خود را کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای انجمن‌های علمی دانشگاه بایستی توانمند شوند و مسیر نیل به اهداف خود را بشناسند. دانشجویان در زمان حضور در انجمن‌های علمی تجربه‌های بسیاری کسب می‌کنند؛ نحوه کسب این تجارب دارای اهمیت بالایی است. میزان کسب مهارت دانشجویان به نحوه آموزش آن‌ها و کار کردن به صورت تجربی بستگی دارد. انجمن علمی جایی برای آزمون و خطاست تا تجارب بهتری برای موقعیت‌‎های عالی آینده کسب شود.

لوشابی تصریح کرد: اعضای شورای مرکزی و اعضای باسابقه انجمن‌ها بایستی از ظرفیت موجود در اعضای جدید استفاده کنند. دانشجویان جوان و باانگیزه هستند. در مواجهه با این قشر باید نوآوری داشت. یکی از مشکلات انجمن‌ها به دنبال برنامه‌های روزمره بودن است. بایستی در اجرا و عمل نوآوری داشت. این نوآوری زمانی رقم می‌خورد که جوانان به سطحی از پختگی و شناخت برسند.

وی گفت: تشکیل مجمع برای انجمن‌های علمی ضروری است. در مجامع تمام کسانی که علاقه‌مند به شرکت در فعالیت‌های علمی انجمن هستند، حضور می‌یابند. برگزاری مجامع می‌تواند به افزایش فضای هم‌اندیشی میان دانشجویان کمک کند. تعیین ساعاتی خاص به انجمن‌های علمی از جمله چالش‌هایی است که همواره وجود دارد. با قرار دادن ساعاتی خاص جهت فعالیت انجمن‌های علمی و تشکیل ندادن کلاس در این زمان می‌توان به فعالیت بهتر انجمن‌ها کمک کرد. این ساختار باعث شد اعضای جدید جذب شده با حضور در انجمن بسیار توانمند شوند.

عضو سابق شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی وزارت عتف با تاکید بر اینکه تشکل انجمن علمی در دانشگاه جایگاه دارد، اظهار کرد: فعالیت‌های انجمن‌ها بایستی هم‌زمان با تغییر جامعه منعطف شود. از آنجایی که بیشتر فعالیت‌های امروزه جامعه مجازی شده، این فعالیت‌ها نیز باید در این مسیر قدم بردارند.

لوشابی افزود: علوم مختلف از یکدیگر جدا نبوده و باهم در ارتباط است. مساله دارای اهمیت در انجمن‌های علمی بین رشته‌ای این است که بایستی دارای یک ساختار هدفمند و یک چشم‌انداز باشیم. بسیاری از انجمن‌های بین رشته‌ای به دلیل نداشتن ساختار هدفمند پس از شروع فعالیت منحل می‌شود. همچنین در زمینه تیم چینی نیز باید توجه بسیاری کنند؛ در صورتی که این دو مساله در تشکیل انجمن‌های علمی بین رشته‌ای رعایت شود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که دانشجویان فعالیت خوبی در انجمن‌ها داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این تشکل‌ها در زمینه علمی رشته خود استفاده کرده و بروز و ظهور داشته باشند. عضویت در انجمن‌های علمی در کنکور مقاطع بالاتر دارای امتیاز است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top