گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 403868

ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور به ادارات‌کل آموزش و پرورش

مصوبه جلسه 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» از سوی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، مصوبه جلسه 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده است: در پی تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و ضرورت ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان یکی از اقدامات مهم مندرج در این نقشه، کار کارشناسی گسترده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آغاز شد. استفاده از نتایج مطالعات انجام‌شده پیشین در کشور، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی­نفعان، علی‌الخصوص معلمان آموزش‌ و پرورش، مدیران مدارس، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، کارشناسان مستقل، اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و حتی گروه‌های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری، برگزاری جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور رؤسا و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و برگزاری جلسات مختلف با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، از پشتوانه‌های این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اکنون «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» در جلسه 843 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شده که به شرح زیر از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

مقدمه:

با استناد به جزء 2-2 از بند 2 سیاست­های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ 29 خرداد 1393 در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی سازی اقدام ملی 6 راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده 6 سند سیاست­‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه 776 مورخ 18 اسفند 1394 و پیرو جلسه 142 مورخ 16 دی ماه 1399 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- تعاریف

سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی است که براساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می‌شود.

سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به مؤسسه است که از طریق  «نمره­‌کل سابقه تحصیلی»  و «نمره‌کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود.

پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به مؤسسه در رشته‌های پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت می­‌گیرد.

مؤسسه: منظور از مؤسسه شامل تمامی دانشگاه‌­ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.

رشته‌محل: هر یک از رشته‌­های تحصیلی که متقاضی براساس محل تحصیل در هر مؤسسه می­تواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.

رشته محل‌های پر متقاضی: رشته محل‌هایی هستند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفا سوابق تحصیلی نیستند.

شورا: منظور از شورای سنجش وپذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب30 شهریور 1392 و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 28 فروردین 1398 می‌باشد.

سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده 2- نمره کل

نمره کل آزمون اختصاصی: نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه  آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی 1402 و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

  نمره‌کل سابقه تحصیلی: نمره‌کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.

تبصره 1 : عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود.

تبصره 2 : سازمان می تواند برای برخی از رشته­‌های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته های هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.

ماده 3- پذیرش

پذیرش در رشته محل هایی که پر متقاضی نمی باشند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می­شود.

پذیرش در رشته محل های پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام می‌­شود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی 1401 با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 40درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی 40 درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

ماده 4 -  وزارت آموزش و پرورش  موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان اقدام نماید به گونه ای که برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

تبصره: از سال 1404 به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام 3-3-6) باشد.

ماده 5- مؤسسه می‌تواند در پذیرش دانشجو در رشته محل های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره‌کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.

ماده 6- با توجه به اختلاف ویژگی‌های آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به هم‌ترازی آنها اقدام می‌نماید.

ماده 7- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

ماده 8- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاست ها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود.

ماده 9- این مصوبه مشتمل بر 9 ماده و 3 تبصره  در جلسه 843 مورخ 15 تیرماه 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    از بین پیامدهای منفی آموزش مجازی، کدام عارضه در میان دانشجویان جدی‌تر است؟

    افت شدید علمی
    کاهش مهارت‌های ارتباطی
    یکنواختی و دلزدگی از آموزش
    اعتیاد به اینترنت
    مشاهده نتایج