تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/24 - 17:39
کد خبر: 404948

معرفی ۲۲ کتاب برای دانشجویان که خواندنشان از درس واجب‌تر است

بعید است در پاسخشان، نامی از کتاب‌های دانشگاهی بشنوید. چون کتاب‌های دانشگاهی را همه می‌خوانند. بنابراین ارزش افزوده‌ای برای شما ایجاد نمی‌کنند. شما در دوران طلایی دانشجویی باید کتاب‌هایی بخوانید که قیمت شما را پس از فارغ‌التحصیلی بالا ببرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پنج نفر از افرادی که به نظر شما انسان‌های موفق و اثرگذاری هستند را به یاد آورید. از حداقل یکی از آن‌ها بپرسید بهترین کتابی که خوانده‌اند چه بوده؟ کدام کتاب‌ها شخصیت امروز آن‌ها را ساخته است؟

بعید است در پاسخشان، نامی از کتاب‌های دانشگاهی بشنوید. چون کتاب‌های دانشگاهی را همه می‌خوانند. بنابراین ارزش افزوده‌ای برای شما ایجاد نمی‌کنند. شما در دوران طلایی دانشجویی باید کتاب‌هایی بخوانید که قیمت شما را پس از فارغ‌التحصیلی بالا ببرد. دیگر یک کارشناس، مهندس یا دکتر نباشید. بلکه یک متفکر و متخصص ارزشمند و اثرگذار باشید. حضور شما در یک اجتماع، باید باعث تغییر آن به سمت مثبت شود. پس بیایید کتاب خواندن را آغاز کنیم.

1. با چرا شروع کنید

قبل از هر چیز بهتر است ابتدا به این بیاندیشید که چرا باید کتاب بخوانید؟ کتاب «با چرا شروع کنید» نوشته سایمون سینک برای یادگیری هر چیزی، یک دایره طلایی را معرفی می‌کند. وی معتقد است تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید، بهتر است دست به انجام آن کار نزنید.

معرفی ۲۲ کتاب برای دانشجویان که خواندنشان از درس واجب‌تر است

2. چگونه کتاب بخوانیم

خب مشخص است که بعد از تعریف چرایی برای خود، به دنبال چگونه کتاب خواندن باید رفت. خبر خوب این است که کتابی با این نام  در سایت مرتا موجود است و به راحتی می‌توانید میزبان آن در کتابخانه خود باشید. پادکست بی‌پلاس نیز در اپیزود 39 خود حدود 30 دقیقه به بررسی این کتاب پرداخته است. خیلی از افراد پس از خواندن این کتاب، به دنبال انجام تمرین و یادگیری مهارت‌های مطالعه می‌افتند  و تنها جایی که تاکنون توانسته است کاملترین آموزش تندخوانی و مهارت‌های مطالعه را ارائه دهد، دوره قدرت مطالعه  بوده است. مهارت‌هایی که به صورت یک هرم، از پایین به بالا در خیلی از دانشگاه‌های کشور به صورت آنلاین و حضوری تدریس می‌شوند. این هرم، کتابخوانی را کاربردی می‌کند و می‌تواند الگویی باشد برای افزایش یرانه مطالعه کشور

 

3. کتاب‌های اثر مرکبی

حتما منتظر بودید که این بار هم کتابی معرفی کنم که عنوانش چیزی شبیه به «چه کتابی بخوانیم» باشد. اما متاسفانه چنین کتابی را هنوز نیافته‌ام. چیزی که می‌خواهم در این قسمت به شما معرفی کنم کتاب‌هایی است که اگر یکی از آنها را هم بخوانید برای ایجاد موفقیت در زندگی‌تان کافی‌است. لازم نیست همه آن‌ها را بخوانید.

  • اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  • برتری خفیف نوشته جف اولسون

  • عادت‌های اتمی نوشته جیمز کلیر

  • ریز عادت‌ها نوشته استفان گایز

این کتاب‌ها از قانون‌های نانوشته‌ای می‌گویند که همه‌ی ما بر طبق آن زندگی می‌کنیم اما از وجودشان بی‌اطلاعیم. این که موفقیت حقیقی از پیشرفت‌های کوچک و ناچیز حاصل می‌شود. نه پیشرفت‌های بزرگ. موفقیت روز به روز و قدم به قدم و با ایجاد عادت‌های مثبت سازنده و ریز شکل می‌گیرد. موفقیت هرگز ناگهانی و یک شبه نیست و شانس، فقط آمادگی شماست نسبت به فرصت‌هایی که پیش رویتان قرار می‌گیرد.

4. پدر پولدار پدر بی‌پول

برای این که به صورت ملموس دنیای پسا دانشگاه را ببینید، خواندن این کتاب توصیه می‌شود. رابرت کیوساکی در این کتاب از جوانی خود و مقابله‌اش با دو طرز تفکر متفاوت که پدر بی‌پول و مربی پولدارش داشته‌اند می‌نویسد. او شما را با خود همراه می‌کند تا خودتان قضاوت کنید و تصمیم را به عهده شما می‌گذارد که می‌خواهید پولدار شوید یا یک فرد دانشگاهی؟

5. غرب شناسی

خواندن دو کتاب ما چگونه ما شدیم دکتر صادق زیبا کلام و توسعه و مبانی تمدن غرب شهید آوینی در کنار هم، دید تقابلی و انتقادی درستی به دانشجویان می‌دهد. مخصوصا دانشجویانی که در تشکل‌ها فعال و اهل تحلیل و مباحثه و مطالبه‌گری هستند. یک مقاله تحلیلی را در این باره بخوانید : نقدی بر کتاب «ما چگونه ما شدیم؟» با توجه به نظرات آوینی (این مقاله، پروژه پایانی یکی از فراگیران دوره قدرت مطالعه بوده است)

معرفی ۲۲ کتاب برای دانشجویان که خواندنشان از درس واجب‌تر است

6. اسلام شناسی

کتاب بسیار مهمِ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن  برای دانشجویان تشکیلاتی از همان‌هایی است که نباید از خیرش بگذرند. نوع تفکر شما به اسلام و انقلاب اسلامی پس از خواندن این کتاب تغییر خواهد کرد. چیزی که خواندن این کتاب را جذاب کرده است، سخنرانی‌های پیاده شده آیت الله خامنه‌ای  در سال 1353 است. خواندن طرح کلی که از آن تاریخ تا امروز به دست ما رسیده، سرشار از نکات ارزشمند و طلایی است برای فهم عمیق اسلام ناب و تفکری که نهایتاً منجر به انقلاب اسلامی شد. پس از آن پیشنهاد می‌کنم انسان 250 ساله را با دقت بیشتر مطالعه کنید.

7. شروع کسب و کار

اینجا هم فراموش نکنید که با چرا شروع کنید. پس از آن، درک کنید که دنیای کسب و کار تغییر کرده و همچنان در حال تغییر است. شما باید زمانی وارد گود کسب و کار شوید که کاملاً نسبت به خود، نیازهای جامعه‌ی امروزی و شرایط موجود  در کشور و شهرتان آگاه باشید. این سه کتاب دید خوبی از شروع کسب وکار در عصر جدید را ارائه می‌دهد. یا خواندن آن‌ها می‌توانید مطمئن باشید مدل ذهنی آماده ای را برای آغاز یک استارتاپ دارید:

  • صفر به یک نوشته پیتر تیل

صفر به یک در مورد توانایی منحصر به فرد انسان برای ایجاد تکنولوژی صحبت می‌کند که ما را قادر می‌سازد چیزهای جدید و روش‌های بهتر ساختن آن‌ها را درک کنیم، با کار کمتر، بهره‌وری بیشتر داشته باشیم و با طراحی خود دنیا را دوباره بسازیم. 

  • نوپای ناب نوشته اریک ریس

اریک ریس در این کتاب راه و رسم موفقیت یک استارتاپ را شرح می‌دهد.  این کتاب ارائه‌ی یک روش علمی است برای ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها که باعث می‌شود محصول مطلوب هرچه سریع‌تر به‌دست مشتری برسد.

  • دوباره فکر کن (rework) نوشته جیسون فرید

مزیت این کتاب این است که بر پایه فرضیه‌های دانشگاهی نوشته‌ نشده است، شما یاد خواهید گرفت چگونه شروع کنید، چرا به کمتر ازآنچه که فکر می‌کنید نیاز دارید، چگونه یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کنید چه کسانی (چه زمانی) باید استخدام شوند و چگونه روی آن‌ها کنترل داشته باشید. چیزهایی که پس از سالها تجربه به دست خواهید آورد. اما در این کتاب به راحتی آمده است.

8. کتاب‌های خودشناسی و کشف رسالت فردی

تا خودت را نشناسی، نه می‌توانی اثری در اجتماع بگذاری و نه کسب و کاری راه بیندازی. واقعیت این است که در دنیای امروز، اسم آدم‌ها قیمت دارد. این این ساختمان را کدام مهندس ساخته است، می‌تواند ارزش آن را بالا ببرد. احتمالا با مفهومی به نام برند شخصی آشنا هستید. خودتان را بشناسید، مسیر شغلی و حرفه‌ای را برای خود ترسیم کنید و روز به روز قیمتی شوید. ممکن است برخی بخواهند دوره خصوصی هدفگذاری مبتنی بر کتابخوانی همراه با کوچ خصوصی داشته باشند اما بی شک خواندن این کتاب‌ها را می‌توان به همه توصیه کرد:

  • نیمه تاریک وجود نوشته دبی فورد

در یک کلام به شما بگویم نیمه تاریک وجود، اثری شگفت انگیز است؛ خواندن و انجام تمرین هایش، زندگیتان را به کلی تغییر خواهد داد؛ شما را از اسارت‌های درونی آزاد خواهد کرد و باعثِ تعادلِ روانی شما می‌شود.

  • نیروی حال نوشته اکهارت توله

در کتاب نیروی حال با مفهومی به نام روشن­ شدگی آشنا می شویم، روشن­ شدگی یعنی پیدا کردن حقیقت خویشتن، حقیقتی که ورای نام­ ها و صورت­ هاست.  وقتی در لحظه­ حال حضور داری و تمام توجهت به لحظه­ ی جاری معطوف است، هستی را تجربه می­ کنی و متوجه می‌شوی عمیقاً به چه چیزهایی علاقه داری

  • کوچینگ زندگی نوشته علی صاحبی

 این کتاب حاوی ابزارهایی است مرتبط با خوداندیشی از جمله کشف و شناسایی ارزش‌ها، توانمندی‌ها، طراحی چشم‌اندازها و ترسیم دورنمایی مثبت از آینده .  در نهایت خواننده خود را در هر بخش با ارائه تمرین‌هایی ویژه گام به گام به سوی رسالت فردی مورد نظر خود هدایت می‌کند.

  • مدل کسب و کار شما نوشته تیم کلارک

مشاغل رویایی اغلب به جای پیدا شدن، خلق می‌شوند. وقتی شما رضایت شخصی داشته باشید، بیشتر می‌توانید به دیگران کمک کنید. این کتاب یک راه کار کسب و کاری نسبت به خودتان و نامتان است.

9. رمان و ادبیات

روح انسان نیاز به نوازش دارد. مغز آدم‌ها هنگام مطالعه‌ی جدی خسته می شود. امام خواندن کتاب‌های داستانی و عاشقانه، استراحتگاه مغز و فعال شدن قلب است. برای شروع می‌توانید از شازده کوچولو شروع کنید. کم حجم و سرشار از استعاره‌های زیبا و مفاهیم عمیق از رابطه انسان با دنیا. کیمیاگر نیز در خلال داستان، رابطه انسان را با خودش در پوشش کلمات، به تصویر می‌کشد. ربه‌کا هم عاشقانه‌ای است برای آنهایی که این سبک کتاب‌ها را برای لطافت روحشان ترجیح می‌دهند. در کنار همه این‌ها از غزلیات سعدی و گلستان نیز نباید غافل شد. حتی به اندازه شبی یک صفحه.

معرفی ۲۲ کتاب برای دانشجویان که خواندنشان از درس واجب‌تر است

مرتا چیست؟

مرتا جایی است که در آن تلاش می‌کنیم فرهنگ کتابخوانی و self learning رو بین آدم‌ها جا بندازیم و کمک کنیم تا هر کس الماس درونی‌اش را بین کتاب‌ها پیدا کند و بدرخشد. مرتا یعنی جاودانگی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سینا فدایی
1400/05/24 - 21:33

من کتاب هنر شفاف اندیشیدن رو معرفی میکنم. خیلی شعور اجتماعی آدم رو بالا می‌بره
حسنا محسنی
1400/05/25 - 10:47

کتاب تئوری انتخاب به من کمک کرد یه ازدواج موفق بکنم و یه زندگی خوب تشکیل بدم. از همه مهمتر این که ارتباطم رو با دیگران بهبود بدم. کاش این کتاب جزو درس های دانشگاه فرهنگیان، رشته علوم تربیتی و رشته روانشناسی بود.
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top