تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/10 - 16:22
کد خبر: 406441

لزوم قدرت نه گفتن برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی

دکتر عباسعلی کریمی با اشاره به پیشینه ۱۷۰ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ریاست دانشگاه تهران نردبانی بلند است و رئیس آن باید قدرت نه گفتن داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هیئت رئیسه دانشگاه با روسای دانشکده ها و بیمارستان ها در سالن دارالفنون برگزار شد.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با مروری بر دوره ۴ ساله ریاست، با قدردانی از معاونان، مشاوران، روسای بیمارستان ها و دانشکده ها همکاری با آنان را موجب افتخار خواند و گفت: دوره ۴ ساله را پشت سر گذاشتیم و اکنون تا این لحظه که در دانشگاه مسئولیت دارم، قصدی برای خداحافظی ندارم و تا لحظه ای که مسئولیت بر عهده دارم سفت و محکم کار می کنم.

وی افزود: طبیعی است وقتی دولت تغییر می کند، به تبع آن افراد و سلیقه ها نیز تغییر کند و این حق هر گروه است لذا اگر امروز صحبت می کنم حمل بر خداحافظی نیست و اگر چه کاندید دوره بعد نیستم اما قصدی برای استعفا ندارم و تا لحظه ای که از من بخواهند کار می کنم.

کریمی افزود: متاسفانه در چندماه اخیر، برخی از دوستان کم اخلاق، بی اخلاق، نادان و شاید دانا و جوان در حال تیم چیدن و معرفی افراد برای ریاست هستند که این مسئله هرگز در گذشته در دانشگاه ما باب نبوده و بسیار زشت است.

پست دانشگاه تهران، نردبانش بلند است

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکزی بزرگ و قدیمی با پیشینه ای ۱۷۰ ساله است. در این دانشگاه از افراد مختلف درخواست و خواهش می شده تا مسئولیت و ریاست آن را بپذیرند و افراد مختلفی را واسطه می کردند تا فرد مورد نظر این مقام و مسئولیت را قبول کند چرا که پست دانشگاه تهران، نردبانش بلند است و رئیس دانشگاه تهران از گذشته همیشه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده به نحوی که معمولا وزیر علوم به این سمت انتخاب می شد و همواره یک سرو گردن جایگاهش از وزیر علوم بلندتر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: من این دوران را دیده و لمس کردم. اکنون در اتاق عکس بیش از ده ها رئیس دانشگاه در دوره های مختلف را زده ام تا بدانیم که دانشگاه قدمت و پیشینه بلندی دارد و امیر کبیر آن را بنا نهاده است. در واقع روسای آن افراد بزرگی بودند که من کمترین آنها هستم.

وی تاریخ دانشگاه را مملو از افراد بزرگ عنوان کرد و گفت: شاید دانشگاه با افت و خیزهایی همراه بوده و در برهه هایی افراد پایین تری را برای مسئولیت گذاشته اند اما اغلب افراد بزرگی در این دانشگاه مسئولیت بر عهده گرفتند.

کریمی گفت: زمانی که رئیس دانشکده پزشکی بودم نیز وقتی به تاریخ این دانشکده نگاه کردم، از اینکه من نیز در همان مسند نشسته ام خجالت کشیدم چرا که افراد بسیار بزرگی مسئولیت داشتند بنابراین احترام امامزاده را باید متولی و اطرافیان آن نگاه دارد.

احترام دانشگاه تهران تاحدی است که رئیس آن یک سروگردن از وزیر مربوطه بلندتر بوده است

وی خاطرنشان کرد: احترام این دانشگاه نیز اینگونه بوده که همواره رئیس آن یک سروگردن از وزیر مربوطه بلندتر بوده است و فردی در آن مسئولیت داشته که می تواند به راحتی در هر محفلی و حتی در مقابل رییس جمهور نیز حرف بزند، نظرات علمی بدهد، نقد کند، بخواهد و بطلبد؛ نه آنکه با گردنی کج در مقابل بالادستی ها حاضر شود. همزمان نیز رئیس دانشگاه باید انقدر خودساخته باشد که برای سلام کردن به نگهبان پیش قدم شود و منتظر سلام او نباشد. این رفتار من هرگز برای تظاهر نبود و قلبا اعتقاد دارم که هر رییس دانشگاه نیز باید اینگونه رفتار کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هماهنگی میان نگهبانی و راننده برای خلوت نگهداشتن آسانسور را مسئله ای نامطبوع و رییس خراب کن دانست و تصریح کرد: تعجب می کردم که افراد در آسانسور همراه من سوار نمی شدند و به محض اینکه متوجه این مسئله شدم از آنها خواهش کردم که روسا را خراب نکنید چرا که از نظر من یکی از دلایل خراب شدن روسا، خود پرسنل و عملکرد آنهاست. رئیس دانشگاه باید رفتارش با زیردست و بالادست اینگونه باشد.

وی گفت: من هر سال در مراسم آغاز سال تحصیلی، نکته ظریفی را به رئیس جمهور گفتم و در سال آخر با ظرافت به او گفتم که شما باید امروز در این مکان حضور داشتید و تشکر می کردید، نتیجه آن شد که ایشان هفته بعد مرا تحریم کرد و نگذاشت در مراسم افتتاح رازی سخنرانی کنم. خوشبختانه روابط عمومی دانشگاه تمامی نکات را ثبت کرده اند و سخنرانی های مرا در مراسم مختلف در کتاب همگرایی گردآوری کردند.

دردسرهای افتتاح مهدی کلینیک و مرکز طبی ۲ برای رئیس دانشگاه

کریمی سپس به افتتاح مهدی کلینیک و مرکز طبی ۲ اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور دولت دوازدهم قصد افتتاح بیمارستانی را داشت که هنوز قابل سکونت برای بیمار نبود و به اتمام نرسیده بود. هر رئیس دانشگاه، دانشکده و یا بیمارستانی دلش می خواهد که نتایج حاصل از فعالیت های خود را افتتاح کند.

وی گفت: هم اکنون سینما بلوار به عنوان باشگاهی بسیار شیک مراحل نهایی خود را طی می کند و آماده بهره برداری شده است اما من عجله ای برای افتتاح آن ندارم؛ چرا که هنوز قدری (۵ درصد) کار دارد و اشکالی ندارد که رئیس بعدی آن را افتتاح کند و اگر فردی عاقل باشد، قطعا اعلام می کند که در زمان ریاست قبلی ساخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح نشدن دو بیمارستان در زمان ریاست جمهوری قبلی را موجب دردسرهایی خواند و گفت: از آنجا که این دو پروژه هنوز آماده بهره برداری نبود، تلاش شد تا مورد بهره برداری پیش از موعد قرار نگیرد و مصاحبه روز بعد بنده در سایت دانشگاه برای آن بود که ثبت در تاریخ ثبت شود و بدانید که رئیس دانشگاه باید قدرت نه گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه چهار سال متنوع را در خدمت شما بودم و اگر امروز تشکر می کنم، کوچکترین غل و غشی در آن نیست، یادآور شد: اگر در این مدت از کسی ناراضی بودم، آنها را جابجا کردم. قطعا بسیار افراد خوبی بودند و هستند اما اگر معاون درمان را در اوج کرونا و بدترین شرایط دانشگاه تغییر دادم به دلیل نوع مدیریت بود و امروز بعد از ۱۸ ماه از گذشت کرونا افتخار می کنم که دکتر علامه جوان از بیمارستان امام در دانشگاه درخشیده است.

کریمی گفت: اگر کسی در این مدت از من دلگیر شده عذرخواهی کرده و اعلام می کنم که هدف نگهداشتن بزرگی و جایگاه دانشگاه بود و من به صورت شخصی از کسی دلگیر نیستم بلکه این تغییرات تنها به دلیل سبک مدیریت است. دو سال اول دانشگاه به نرمی گذشت و به نظرم بهترین افراد را در دانشگاه انتخاب کردم. این به معنی آن نیست که بهتر از این افراد در دانشگاه وجود ندارد، بلکه من توانایی تشخیص بهتر از این افراد را نداشتم.

وی افزود: ۹ معاون، ۱۱ رئیس دانشکده، ۱۴ رئیس بیمارستان و ۱۰ مشاوری که انتخاب کرده ام همگی صادق و کاری بودند و دلشان برای دانشگاه می تپد. هیچ رابطه فامیلی با هیچ کدام نداشتم و برخی از دوستان همچون دکتر صحراییان، دکتر سهراب پور، دکتر ناطقی و ... را برای اولین بار دیدم و قبلا هرگز ندیده بودم. امروز میان خود و خدای خود گواهی می دهم که انتخاب هایم درست و بجا بوده و همگی در راستای اهداف دانشگاه کار کرده اند.

سیاست من، حفظ حریم و حرمت دانشگاه بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پاندمی کرونا را موجب بروز مشکلاتی برای دانشگاه و کشور خواند و گفت: کووید از یک سو و تغییر مدیریت وزارت بهداشت از سوی دیگر، مشکلاتی را ایجاد کرد که می توانست برای دانشگاه در مدیریت پرسنلی و اتمام پروژه هایی مانند مهدی کلینیک سنگین تمام شود اما خدا شاهد است که سترگ، قوی، محکم و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، در مقابل آن موضع گیری کردم.

وی افزود: اگرچه افرادی به من توصیه کردند که منافع شخصی شما ایجاب می کند که اینگونه موضع نگیرید اما من حرف آنها را قبول نکردم چرا که سیاست من، حفظ حریم و حرمت دانشگاه بود و در پی منافع شخصی نبودم چرا که منافع شخصی ما قطعا در دانشگاهی با این نوع مدیریت حفظ خواهد شد.

کریمی افزود: من اکنون از دانشگاه هیچ طلبی ندارم. از سال ۵۳ که تنها ۲۰ سال داشتم به دانشگاه آمده ام و تاکنون در حدود ۴۷ سال است که در خدمت دانشگاه هستم. من همه چیزم را شامل عزت، احترام، تخصص، ثروت و حتی زندگی خصوصی ام را از دانشگاه دارم. کوچکترین ارتباط مالی یا سفارشی با دانشگاه ندارم و اجازه ندادم ایجاد شود. در تمام دوران کاری ام اگر یک نفر ادعا کند که دکتر کریمی فلان فامیل را سفارش کرد، می تواند چک سفید از من بگیرد. این سخنان را در مرکز قلب نیز اعلام کرده ام و نوع مدیریت من همواره اینگونه بوده است.

۱۸ ماه گذشته دوران سخت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود

وی ۱۸ ماه گذشته را دوران سخت دانشگاه خواند و تاکید کرد: خوشحالم که روابط عمومی تمام وقایع را ثبت کرد. در جلسه ای که بعد از اعلام کووید در کشور برگزار شد و همه دوستان در آن جلسه بودند، من در آن نشست که جمعه ۲ اسفند ۹۸ برگزار شد، اعلام کردم که «مشکلاتی که بیمارستان ها در اثر هیجان ناشی از این بیماری با آن مواجه شده اند، بخشی از آن طبیعی و بخشی نابجاست. رفتار هر یک از ما مسئولان و تشدید این رفتارها تاثیرگذار است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: «لذا بنده به عنوان مسئولی که دوران های مختلف کشور اعم از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پشت سر گذاشته ام از عبارت های آن دوران استفاده می کنم و به روسای بیمارستان ها می گویم که ما امروز در شرایط حاضر به ۱۴ فرمانده نیاز داریم و این ۱۴ فرمانده باید آرام ترین و صبور ترین افراد در روزهای آینده باشند.» و از آنها خواستم که حتی پشت سر خود را نگاه نکنند و در مبارزه با کرونا آتش به اختیار عمل کنند. امروز گواهی می دهم که ۱۴ فرمانده واقعا اینگونه عمل کردند؛ دست مریزاد.

وی افزود: در بخش دیگری از سخنانم گفتم «از بخشی نگری دوری کنید و ملی فکر کنید. بیمارستان ها برای رفع نگرانی مردم است. زمان جنگ ما همه بیمارستان ها را در اختیار مردم می گذاشتیم و امروز نیز همانند آن زمان است. ما همانند سربازانی هستیم که طول عمر را تحصیل کرده ایم و بیمارستان ساختیم و امروز روزی است که کشور به ما نیاز دارد. وظیفه ماست که خدمت رسانی کنیم.»

کریمی خاطرنشان کرد: در جای دیگری اعلام کردم که «تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها باید ثبت شود. داشتن آمار و گزارش دقیق توان تصمیم گیری را برای ما زیاد می کند.» در جای دیگری بر حفاظت کادر بیمارستانی که به طور مستقیم خدمت رسانی می کنند و تمامی کادر بیمارستان اعم از پزشک، پرستار، انترن، رزیدنت، پرسنل خدماتی و ... که به طور مستقیم با بیماران سروکار دارند تاکید کرد و گفتم باید ماسک و وسایل حفاظتی در اختیارشان قرار گیرد و هیچ بهانه ای نباید کارکنان را با محدودیت مواجه کند.

وی یادآور شد: در آن زمان گفتم «در مورد ماسک و مسائل حفاظتی، مسائلی در فضای مجازی مطرح می شود که دون شان جامعه پزشکی است. واقعیت این است که سیستم بهداشت و درمان ما ضعیف نیست و خدمات خوبی ارائه می دهد.» این نکات را در روزهای اول شیوع کرونا و در آن زمان اعلام کرده ام.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به نشست با دکتر بیگلر به منظور تامین تجهیزات در روزهای نخست پاندمی اشاره کرد و گفت: از دکتر بیگلر خواستم که هر وسیله ای با هر قیمتی لازم است خریداری شود تا حفاظت پرسنل تامین شود. در همان نشست ۲ اسفند، ۱۰ بند را به عنوان دستورالعمل برای حفاظت از جان پرسنل صادر کردم.

وی افزود: نخستین بند آن این بود «اولین گام جهت خدمت مطلوب به مراجعه کنندگان، اطمینان و حفاظت از ایمنی پرسنل است. بر این اساس لازم است در درجه اول سلامت همه کارکنان شامل، پرستاری، پزشکی، پشتیبانی، دانشجویان و دستیاران مدنظر روسا قرار گیرد و از هیچ امکاناتی برای رفع دغدغه های ایمنی آنها دریغ نشود.»

کریمی گفت: در بند دیگری نیز اعلام کردم که به هیچ عنوان بیماران مشکوک نباید وارد فضای اورژانس شوند و در ورودی مستقلی در تریاژ برای بیماران با علایم تنفسی در نظر گرفته و به فضای دیگری هدایت شوند. این موارد صحبتی بوده که در ۱۸ ماه قبل، زمانی که هنوز ویروس برای کشور انقدر ملموس نبوده اعلام کرده ام. ستاد قوی دانشگاه و مسئولین ستادی مخصوصا دکتر بیگلر و تیم ایشان نیز در عرصه شبانه روزی حضور داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: احساس شعف می کنم. امروز ۱۸ ماه (۵۵۰ روز) از کووید گذشته و روسای بیمارستان ها و دانشکده ها و مدیران ستادی سرشان را بلند نگاه دارند چرا که سربلند از این مراحل عبور کرده اند.

انصاف، زمینه ساز پویایی و رستگاری

وی بر ضرورت تقویت نقش روسای بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: رئیس بیمارستان رئیس جمهور بیمارستان است و رفتن مداوم رئیس دانشگاه به محیط می تواند نقش او را تضعیف کند. اگر رئیس دانشگاه افراد معتمد و درستی را انتخاب کرده باشد، روسای بیمارستان ها خودشان شب و روز آنجا را کنترل می کنند و لذا دلیل برای حضور وقت و بی وقت ما در آنجا نیست. اگر فردی صلاحیت اداره بیمارستان را ندارد باید عوض شود.

کریمی اظهار داشت: خوشبختانه تمام روسای بیمارستان های ما صلاحیت لازم را داشتند و خدا ببخشد افرادی را که قضاوت غلط می کنند. خداوند به آنها قدری مروت، جوانمردی و انصاف بدهد و به راه راست هدایت کند. اگر افرادی در بیمارستان ها شب و روز زحمت کشیده اند، نباید با کوچکترین مشکل تمامی زحمات آنها را زید سوال ببریم.

۴ سال است که مدیریت دانشگاه شبانه روزی بوده و من کمترین نقش را داشتم

وی خاطرنشان کرد: می دانید آنهایی که امام حسین را سر بریدند، نماز شب خوان بودند اما انصاف نداشتند. افرادی که اینگونه قضاوت می کنند نیز بی انصافند. ۴ سال است که مدیریت دانشگاه شبانه روزی بوده و من کمترین نقش را داشتم. در محضر روسای بیمارستان ها و معاونین سرم پایین است و از زحمات ۴ ساله مدیریتی آنها قدردانی می کنم چرا که هر کدام ده ها برابر ظرفیت خود زحمت کشیدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با آرزوی سلامتی برای تمامی مدیران تصریح کرد: احتمالا اگر آدم عاقلی بر سرکار بیاید، باید منت بسیاری از شما را بکشد تا مسئولیت را بر عهده بگیرید و مطمئنا اگر دکتر سهراب پور و دکتر ناطقی و پور حسینی و بسیاری از دوستان را رها کنیم با تخصص خود بیش از این مسائل درآمد خواهند داشت و من در ابتدای مسئولیتم منت این افراد را کشیدم تا در دانشگاه باشند.

وی گفت: رئیس دانشگاه باید افراد ایثارگر، کاربلد و از خود گذشته را پیدا کند و خودش بنشیند و فعالیت آنها را رصد کند. این حرف ها را می زنم تا آخرین تلاشم را برای دانشگاه انجام بدهم. من نزدیک ترین و صمیمی ترین رفقایم را در زمانش بازنشسته کردم. من بیش از هر فرد دیگری جوان گرایی را در دانشگاه اجرا کردم به گونه ای که هم اکنون افرادی که دور میز نشسته اند جز جوان ترین ها در دانشگاه هستند.

کریمی گفت: خدارا شاهد می گیرم که در این ۴ سال هیچ تصمیمی نگرفتم مگر اینکه منافع دانشگاه را در نظر داشته و بر منافع شخصی اولویت داده ام و امیدوارم که اگر شما نیز تندی در ما دیدید حلال کنید و از رئیس بعدی استقبال کنیم و دانشگاه همچنان در صدر باقی بماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top