تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/06/14 - 08:10
کد خبر: 406501

معاونت زنان دولت سیزدهم زیر ذره‌بین کنشگران حوزه زنان؛

از گزینه احتمالی معاونت زنان تا انتصاب دکتر انسیه خزعلی/ آیا معاونت زنان دولت سیزدهم توانایی ایجاد تحول را دارد؟

از گزینه احتمالی معاونت زنان تا انتصاب دکتر انسیه خزعلی/ آیا معاونت زنان دولت سیزدهم توانایی ایجاد تحول را دارد؟

امروز خطر حاکمیت نگاه واپس‌گرایانه به مسائل زنان اگر بیشتر از خطر فمنیسم نباشد، با آن برابر است! چرا که یکی از دلایل گرایش دختران و زنان به تفکرات فمنیستی، ضربه‌ای است که این‌گونه افکار متحجرانه به اعتقادات و باورهای آنان زده‌است.

به گزارش خیرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از دیدار روز شنبه هیأت دولت با رهبر انقلاب، حضور «الهام یاوری» بعنوان تنها زن حاضر در این جلسه گمانه‌زنی‌هایی را درباره انتصاب ایشان در جایگاه «معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده» بوجود آورد. احتمالی که با واکنش‌ منفی تعدادی از فعالین حوزه زن و خانواده رو‌به‌رو شد.‌ برخی از فعالین این حوزه کارنامه‌ی تحصیلی، پژوهشی و اجرایی یاوری را مناسب این سمت ندانسته و با انتقاد از این انتصاب احتمالی، خواستار تغییر آن شدند.

پس از آن و در روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه، خبر انتصاب «انسیه خزعلی» در این سمت حاکی از تاثیر این انتقادات بر تصمیم رییس‌جمهور بود. البته برخی از منابع خبری، انصراف یاوری از پذیرش این سمت را دلیل این تغییر عنوان کردند.

حساسیت‌ها بر انتخاب فرد مناسب برای تصدی این معاونت نشان از بوجود آمدن درکی عمیق از اهمیت توجه به حوزه زنان و خانواده در مسیر پیش‌ روی جمهوری اسلامی در میان بخشی از نخبگان دارد. عرصه‌ای که اگر مسائل آن با اولویت و فوریت مورد توجه قرار نگیرد به سادگی پاشنه آشیل جمهوری اسلامی خواهد شد.

از گزینه احتمالی معاونت زنان تا انتصاب دکتر انسیه خزعلی/ آیا معاونت زنان دولت سیزدهم توانایی ایجاد تحول را دارد؟

انتصاب احتمالی دکتر یاوری اما موافقانی هم در میان دغدغه‌مندان این حوزه داشت، افرادی که معتقد بودند الهام یاوری با توجه به سابقه مدیریتی و علمی خود، توان ایجاد یک تحول اساسی در این حوزه را دارد و خلاء تخصص نیز با حضور مشاوران امین در کنار او پر خواهدشد. موافقان گزینه‌های محتمل دیگر را افرادی با افکار بسته و سنتی می‌دانستند که از بوجود آوردن هرگونه تحول و تغییر مثبت در این عرصه عاجزند و فرصت کوتاه چهار ساله را صرف اجرای سیاست‌های شکست‌خورده در این حوزه خواهندکرد.

چالشی که این بار بر سر انتخاب فرد شایسته برای این جایگاه مهم بوجود آمد، نشان‌دهنده خلاء نیر‌وی متخصص، متعهد و کارآمد در این حوزه است،  نیازی که برطرف ساختن آن یکی از اصلی‌ترین وظایف معاونت زنان است؛ تربیت نیروی متخصص و متعهد از طریق شبکه‌سازی و ایجاد عرصه‌های کنشگری اجتماعی برای علاقمندان این حوزه، تا از این طریق افراد توانمند به متخصصینی با تجربه برای پاسخ به نیازهای پیش روی جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده تبدیل شوند‌.

نگاهی کوتاه به کارنامه «انسیه خزعلی»

«انسیه خزعلی» نویسنده، مترجم، پژوهشگر و استاد دانشگاه متولد ۱۳۴۲، فرزند آیت‌الله ابولقاسم خزعلی است. داری مدرک تحصیلی دکتری ادبیات عرب از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته سطح ۳ حوزه علمیه از جامعه الزهرا قم است. از جمله سوابق کاری وی؛ ریاست دانشگاه الزهرا از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهرا، رئیس دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه الزهرا، عضویت در هیات مدیره بنیاد اندیشه اسلامی، عضویت در هیأت امنای پژوهشکده علوم انسانی، عضو و نایب رییس کمیسیون بانوان خیرین مدرسه‌ساز و در حال حاضر ریاست پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.

از گزینه احتمالی معاونت زنان تا انتصاب دکتر انسیه خزعلی/ آیا معاونت زنان دولت سیزدهم توانایی ایجاد تحول را دارد؟

فعالیت‌های مرتبط با حوزه زنان

سردبیری مجله علمی_پژوهشی زن و خانواده، تالیف کتاب‌های «زیبایی‌شناسی در کلام زینب(س)» و «آرایه‌های ادبی در کلام زینب(س)» و کتاب «الامراه الایرانیه و الروایات الحربیه»

وی همچنین پژوهشگر برتر دانشگاه الزهرا، استاد نمونه کشوری، استاد برگزیده جشنواره زن و علم، برگزیده جشنواره ادبی پروین اعتصامی در بخش پژوهشگران ادبی زن و همچنین رتبه اول بخش پژوهش تألیفات کشوری در سال ۱۳۸۳ را نیز در کارنامه خود دارد.

آنچه امروز دغدغه بخشی از فعالان جوان حوزه زنان است، ایجاد تحول در حوزه زنان منطبق با اصول اسلامی و بر مبنای شناختی دقیق و کارشناسانه از نیازهای زن مسلمان ایرانی در جهان امروز است. نگرشی که باید بتواند در جدالی دائمی در یک جبهه رو‌به‌روی متحجرین و سنت‌گرایان و در جبهه دیگر در مقابل گرایشات فمنیستی و مخالف با اسلام و فرهنگ خانواده‌محور بیاستد و در این دو نبرد پیروز میدان باشد. امروز خطر حاکمیت نگاه واپس‌گرایانه به مسائل زنان اگر بیشتر از خطر فمنیسم نباشد، با آن برابر است! چرا که یکی از دلایل گرایش دختران و زنان به تفکرات فمنیستی، ضربه‌ای است که این‌گونه افکار متحجرانه به اعتقادات و باورهای آنان زده‌است.

مسائل زنان در تمام جهان همواره دستخوش اغراض و اهداف سیاسی بوده و در کشور ما ابزاری برای تبلیغات جریان‌های سیاسی در زمانی که نیاز به رای زنان داشته‌اند!

دیگر زمان آزمون و خطا به پایان رسیده و روزگار جهت‌گیری‌های حزبی و جناحی به سر آمده‌است. معاونت زنان دولت سیزدهم باید با تمرکز بر مسائل حقیقی زن و خانواده ایرانی، بدون الویت‌دهی به دعواهای سیاسی، تحولی همه‌جانبه این عرصه بوجود آورد و عصری نو برای کنشگری زن مسلمان ایرانی و نقش‌آفرینی وی در عرصه اجتماع پدید آورد و در این راه استفاده از نیرو و تخصص دغدغه‌مندان جوان این حوزه را جایگزین پافشاری بر نگرش‌‌ سنتی صرف بدون توجه به تحولات هویتی زن امروز کند.

گزارش از ریحانه یزدی
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top