تاریخ انتشار: شنبه 1400/06/20 - 11:55
کد خبر: 407371

لاوروف: طالبان درباره برنامه‌هایشان برای مراسم تحلیف بلاتکلیف هستند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، وزارت امور خارجه به رهبری این کشور توصیه نکرده است که هیاتی برای شرکت در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان به رهبری طالبان اعزام کند و تنها حضور سفیر روسیه در کابل در این مراسم کفایت خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: طالبان تحلیف دولت را اعلام کرد. کمی بعد آنها این برنامه‌ها را تغییر دادند. صریحا باید بگویم که هرگز قصد نداشتیم به رهبری کشورمان توصیه کنیم که هیاتی را به نمایندگی از مسکو به این مراسم تحلیف بفرستد. از همان ابتدا با درنظر گرفتن تغییر اوضاع، ما معتقد بودیم که حضور سفیر کشورمان در کابل در این مراسم کفایت خواهد کرد.

وی افزود: طالبان درباره دولت جدید افغانستان و درباره برنامه‌هایشان برای مراسم تحلیف بلاتکلیف است. ما شرکت در این مراسم تحلیف را رد نکردیم. مراسم تحلیفی وجود نخواهد داشت. هیچ کس از شرکت در این مراسم امتناع نکرده است. فکر می‌کنم مشکل مشخص و واضح این است که طالبان هنوز درباره اینکه باید اول چه کاری انجام دهند، بلاتکلیف هستند. هیچ بازی یا بحث پشت پرده‌ و پنهانی وجود ندارد. طالبان هر روز برنامه‌های خود را از جمله در رابطه با فراگیر بودن این روند سیاسی و مراسم تحلیف دولت تغییر می‌دهد.

تعدادی از رسانه‌های داخلی و خارجی پیش‌تر گزارش دادند که طالبان قصد دارد مراسم تحلیف دولت جدید را در تاریخ 11 سپتامبر برگزار کند و از روسیه، ایران، چین، قطر، ترکیه و پاکستان نیز برای شرکت در این مراسم دعوت کرده است.

این در حالی است که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد که مسکو در هیچ سطحی در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان شرکت نخواهد کرد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: روسیه تعداد کارمندان خود در سفارت روسیه در کابل را کاهش داده است. سفارت ما در کابل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ما تنها تعداد کارمندان را کاهش داده‌ایم. تقریبا تمامی اعضای خانواده‌ها به ویژه زنان و کودکان از افغانستان خارج شده‌اند. با این حال، نیروهای امنیتی این تیم همچنان در افغانستان هستند و اطلاعات بسیار مفیدی را برای ما فراهم می‌کنند که ما در جریان مذاکرات با شرکای خارجی‌مان به آنها استناد می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: در بحبوحه وخیم شدن بی‌سابقه روابط که غرب مسبب آن است، مسکو تمایل دارد تا  در حفظ امنیت خود از وابستگی به کشورهای دیگر اجتناب کند و برای این منظور جایگزین‌هایی را برای واردات هر چیزی که به مذاکرات فنی با کشورهای غربی بستگی دارد، در نظر می‌گیرد.

لاوروف گفت: غرب تحت رهبری آمریکا تصمیم گرفته تا روابط خود با روسیه را به پایین‌ترین حد برساند. تحریم‌های غیرقانونی اعمال می‌شوند و از دیگر ابزارهای رقابت ناعادلانه نیز استفاده می‌شود. تلاش‌هایی برای کند کردن روند توسعه و رشد روسیه انجام شده‌اند. در سایه چنین رفتاری، ما با جایگزینی واردات در ابعادی وسیع به راه خود ادامه می‌دهیم. ما برای هر چیزی که به روابط فنی ما با غرب بستگی داشته و دارد، جایگزین‌هایی در نظر می‌گیریم. در وهله اول، این اقدام درخصوص فناوری‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های دفاعی اعمال می‌شود. هدف ما این است که از وابستگی به هر کسی در صنایعی که برای امنیت و به طور کلی زندگی ما حیاتی هستند، اجتناب کنیم.

وی افزود: البته روسیه به هیچ وجه به سمت حکومت خودکامه، انزوای خود یا رویارویی متمایل نخواهد شد. ما آماده‌ایم با هر کسی که آمادگی همکاری بر مبنای تساوی و انصاف را دارد، بدون هیچ اولتیماتوم یا دیکته کردن و با تکیه بر تجربه دیپلماسی مذاکرات و همچنین برای رسیدن به سازش و تعادلی در منافع، همکاری کنیم. اگر غرب آماده است تا از این رویکرد در روابط دوجانبه پیروی کند، روسیه آماده است از همین فردا روابط بر مبنای منافع متقابل را از سر بگیرد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: اما مادامی که درباره قابلیت اعتماد شرکایمان مطمئن نباشیم، باید یک شبکه امن ایجاد کنیم و در عین حال درها را به روی جهان باز نگه داریم و به جهان در زمینه موضوعات مهم زندگی و توسعه، وابستگی نداشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top