تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/06/28 - 09:46
کد خبر: 408189

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت – کدام بهتر است؟

قایسه بین سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر و درک تفاوت هایشان، همواره جزو مواردی بوده که خریداران سیستم های تهویه مطبوع به آن نیاز داشته اند. در این مقاله این تفاوت ها ذکر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مینی چیلر و داکت اسپلیت دوتا از سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که در سرمایش ساختمان های مسکونی و مکان‌هایی که نیاز به سرمایش مستقل دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درک تفاوت داکت اسپلیت و مینی چیلر و مشاوره خرید سیستم های تهویه مطبوع، در ابتدا یک معرفی از هر یک از این دو دستگاه و نحوه عملکردشان ارائه می‌گردد. سپس به بررسی مزایا و معایب هر کدام می پردازیم:

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر همانطور که از نام آن پیداست، به چیلرهای ظرفیت پایین اطلاق  می‌گردد. البته مینی چیلرها نسبت به چیلرهای مرکزی معمولا دارای تجهیزات بیشتری هستند. عموما چیلرها تا حدود 10 تن تبرید مینی چیلر خوانده می‌شوند. مینی چیلرها برای سرمایش هوا، نیاز به دستگاههای واسطه دارند. این دستگاههای واسطه فن کویل یونیت ها هستند. پس مینی چیلر زمانی یک سیستم تهویه مطبوع نامیده می‌شود که در کنار تعدادی فن کویل قرار بگیرد و با یکدیگر تشکیل یک سیستم را بدهند.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت – کدام بهتر است؟

نحوه عملکرد:

وظیفه مینی چیلر خنک کردن آب و ارسال آن به واحدهای فن کویل است. فن کویل ها انواعی دارند و بسته به نوع کاربردی ساختمان می‌توان از تنوع مدلهای آن استفاده کرد. آبی که توسط چیلر سرد شده وارد مبدل حرارتی فن کویل می‌شود. فن کویل هوای محیط را از روی این مبدل عبور داده، هوا خنک شده و آب گرم می شود. آب گرم شده دوباره برای خنک شدن به سمت مینی چیلر برگشت داده می‌شود و این سیکل بارها تکرار می‌شود. آب بین مینی چیلر و فن کویل‌ها از طریق پمپ سیرکولاسیون به چرخش در می‌آید که معمولا این یک پمپ به صورت استاندارد در این دستگاهها قرار داده می‌شود.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوع خاصی از کولرگازی است که به جای پانل دیواری در کولرگازی، پانل کانالی قرار داده شده است. داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شود.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت – کدام بهتر است؟

یونیت خارجی در محیط بیرون نظیر تراس یا پشت بام قرار داده شده و یونیت داخلی درون سقف کاذب واحد نصب می‌شود. خروجی یک دستگاه داکت اسپلیت هوای سرد است و مستقیما هوا را خنک می‌کند. هوای سرد خروجی از یونیت داخلی باید از طریق کانال به قسمت های مختلف محیط ارسال گردد. رابطه بین یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت، از طریق لوله های مسی است که درونشان مبرد است.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت:

  1. مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت دارای قیمت اولیه بالاتری است.
  2. مینی چیلر برای تشکیل یک سیستم تهویه نیاز به فن کویل دارد، پس در محاسبه قیمت خرید یک مینی چیلر، باید به ظرفیت و تعداد فن کویل های مورد نیاز پروژه نیز توجه کرد.
  3. داکت اسپلیت به دلیل قرار گرفتن در سقف کاذب و داشتن فن با فشار استاتیک بالا جهت پرتاب باد، صدای بیشتری دارد.
  4. داکت اسپلیت نیاز به کانال کشی در سقف جهت رساندن هوا به تمام بخشهای محیط دارد که این کانال کشی، بعضا با معماری سقف و ساختمان تداخل داشته و در صورت اجرای ناصحیح و غیر مهندسی، باعث افت بازدهی دستگاه می‌گردد.
  5. در یک واحد، فن کویل ها هر قسمت محیط را از لحاظ سرمایش از یکدیگر مستقل می کنند. برای مثال دمای اتاق خواب به وسیله فن کویل موجود در آن اتاق کنترل می‌شود اما در سیستم داکت اسپلیت استقلال فضاهای مجزا در یک واحد وجود ندارد.
  6. داکت اسپلیت همانند کولرگازی باعث رطوبت گیری از محیط می‌گردد و برای مناطق شرجی همچون شمال کشور، کاربرد فراوان دارد.
  7. از لحاظ طول لوله کشی در داکت اسپلیت محدودیت وجود دارد. البته این محدودیت طول لوله کشی در ظرفیت های مختلف، متفاوت است و نباید فاصله بین یونیت داخلی و یونیت خارجی بیشتر از مقدار مشخصی باشد، اما در مینی چیلر، در صورت فاصله زیاد مینی چیل و فن کویل‌ها ، می‌توان از پمپ بزرگتر یا کمکی استفاده کرد.
  8. مصرف انرژی در هر دوی این دستگاهها بسته به نوع کمپرسور آن ها دارد و نمی توان به صورت کلی مقایسه انجام داد. در صورت استفاده از کمپرسورهای اینورتر در اسپلیت کانالی یا مینی چیلر، مصرف برق کلی کاهش می‌یابد.
  9. نحوه اجرای کانال و نصب داکت اسپلیت بسیار مهم است. در صورتی که بهترین داکت اسپلیت خریداری گردد، اما اجرای مناسبی نداشته باشد، عملا دستگاه کارایی خود را از دست می دهد. قرار ندادن یونیت داخلی داکت اسپلیت در نزدیکی آشپزخانه و سرویس بهداشتی و کانال کشی با کمترین پیچ و خم از نکات نصب اسپلیت کانالی است.
  10. از لحاظ ظرفیت های تولیدی داکت اسپلیت ها از 1.5 تا 6 تن تبرید تولید می شوند. استفاده از داکت اسپلیت‌های با ظرفیت بالاتر از 3 تن تبرید یا 36000 بی تی یو در ساختمان های مسکونی به دلیل مصرف برق بالا و سطح صدای زیاد توصیه نمی‌شود. در این صورت باید از دو دستگاه استفاده کرد.
  11. مینی چیلرها عموما نیاز به برق سه فاز دارند، اما داکت اسپلیت ها تا ظرفیت 3 تن تبرید با برق تک فاز نیز کار می‌کنند.

کدام بهتر است؟ مینی چیلر یا داکت اسپلیت؟

با توجه به مقایسه صورت گرفته بین این دو دستگاه، می‌توان به صورت کلی گفت، مینی چیلر دستگاهی لوکس‌تر و گرانتر و دارای آسایش بیشتری در محیط‌های مسکونی است. البته داکت اسپلیت به دلیل سیستم انبساط مستقیم و سردسازی سریع محیط و همچنین قیمت پایین‌تر دستگاهی مقرون به صرفه است. هر دوی این سیستم‌ها، می توانند نیاز سرمایش یک پروژه را به طور کلی برطرف کنند، اما انتخاب هرکدام بسته به نوع کاربری محیط، میزان هزینه اولیه، معماری ساختمان و عواملی از این دست می‌تواند تغییر کند.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت – کدام بهتر است؟

در صورتی که نیاز به مشاوره جهت انتخاب یک سیستم مناسب دارید، همواره می‌توانید با کارشناسان وبسایت هواسنج تماس حاصل فرمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top