تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/07/05 - 21:01
کد خبر: 409115

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از آینده مذاکرات؛

از جواب قاطعانه وزیرخارجه ایران تا دست رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

از جواب قاطعانه وزیرخارجه ایران تا دست رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

آمریکایی ها با فشارهای اقتصادی و بین المللی سعی دارند ایران را وادار به پذیرش برجام های 2 و 3 و.. کرده و مسائل موشکی و دفاعی، مسائل منطقه ای و حمایت از محور مقاومت را نیز در ذیل برجام قرار دهند که تیم مذاکره کننده جدید باید با قدرت و قاطعیت در مقابل این خواسته ها بایستد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با روی کارآمدن دولت جدید و سکان داری حسین امیرعبداللهیان بر مسند دیپلماسی بین المللی ایران همگان منتظر نوع کنشگری او و دستگاه دیپلماسی در موضوعات مختلف هستند. موضوعات حائز اهمیتی همچون همسایگان، نگاه به شرق و البته برجام و مذاکرات با 1+5 در وین؛ با این وجود اما دولت سیزدهم با صراحت و جدیت تمام اولویت برنامه خود را بر همسایگان و منطقه قرار داده است و این مهم در اقدامات دو ماه این دولت تا به امروز کاملا مشهود است.

با این وجود از سمت هر دو طرف برجام یعنی ایران و غرب پالس هایی از برگشت به مذاکرات دیده می شود.

جواب رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از شروع به کار دولت جدید وارد ایران شد به نظر می‌رسد که توافق به‌دست‌آمده در این دیدار نشانگر ماندن در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایط ناآرام برجام است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از شروع به کار دولت جدید وارد ایران شد به نظر می‌رسد که توافق به‌دست‌آمده در این دیدار نشانگر ماندن در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایط ناآرام برجام است.

پالس مثبت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، در گفت‌وگویی درباره زمان آغاز مذاکرات وین به منظور احیای برجام اظهار داشت:  ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران.

واکنش آمریکایی ها

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور اطلاعات دقیقی در مورد زمان از سرگیری گفت‌وگوها در وین از ایران دریافت نکرده است.

وی گفت که مقام‌های آمریکایی هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی از زمان دقیق آماده شدن تهران برای بازگشت به مذاکرات درباره توافق هسته‌ای، از ایران دریافت نکرده اند.

پرایس گفت که البته در جریان اظهارات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در خصوص بازگشت به میز مذاکره قرار داریم. شما باید از آنها در مورد معنی مفاهیم «به زودی» و «خیلی زود» جویا شوید، این پیامی است که ما در تمام هفته می‌شنویم. اما تا به حال هیچ شفافیتی در مورد این که دقیقاً به چه معناست نداریم.

جواب رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

جواب قاطع وزیرخارجه ایران

بزودی یعنی به محض این‌که بررسی‌های ما کامل شود این اقدام را انجام خواهیم داد.

امیرعبداللهیان گفت:‌ البته به طرف‌های اروپایی می‌گویم شما فراموش نکنید برخی از شما درباره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و بزودی این اتفاق رخ می‌دهد. تفاوت بزودی ایرانی با بزودی غربی خیلی زیاد است. بزودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌‌هایمان تکمیل شود.

مقایسه وضعیت هسته ای ایران قبل و بعد از برجام

با روی کارآمدن دولت جدید و سکان داری امیرعبداللهیان بر مسند دیپلماسی بین المللی ایران همگان منتظر نوع کنشگری او و دستگاه دیپلماسی در موضوعات مختلف هستند. موضوعات حائز اهمیتی همچون همسایگان، نگاه به شرق و البته برجام و مذاکرات با 1+5 در وین؛ با این وجود اما دولت سیزدهم با صراحت و جدیت تمام اولویت برنامه خود را بر همسایگان و منطقه قرار داده است و این مهم در اقدامات دو ماه این دولت تا به امروز کاملا مشهود است. با این وجود از سمت هر دو طرف برجام یعنی ایران و غرب پالس هایی از برگشت به مذاکرات دیده می شود. سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از شروع به کار دولت جدید وارد ایران شد به نظر می‌رسد که توافق به‌دست‌آمده در این دیدار نشانگر ماندن در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایط ناآرام برجام است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از شروع به کار دولت جدید وارد ایران شد به نظر می‌رسد که توافق به‌دست‌آمده در این دیدار نشانگر ماندن در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایط ناآرام برجام است. پالس مثبت وزیر امورخارجه ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، در گفت‌وگویی درباره زمان آغاز مذاکرات وین به منظور احیای برجام اظهار داشت:  ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران. واکنش آمریکایی ها  «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور اطلاعات دقیقی در مورد زمان از سرگیری گفت‌وگوها در وین از ایران دریافت نکرده است. وی گفت که مقام‌های آمریکایی هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی از زمان دقیق آماده شدن تهران برای بازگشت به مذاکرات درباره توافق هسته‌ای، از ایران دریافت نکرده اند. پرایس گفت که البته در جریان اظهارات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در خصوص بازگشت به میز مذاکره قرار داریم. شما باید از آنها در مورد معنی مفاهیم «به زودی» و «خیلی زود» جویا شوید، این پیامی است که ما در تمام هفته می‌شنویم. اما تا به حال هیچ شفافیتی در مورد این که دقیقاً به چه معناست نداریم. جواب قاطع وزیرخارجه ایران بزودی یعنی به محض این‌که بررسی‌های ما کامل شود این اقدام را انجام خواهیم داد.  امیرعبداللهیان گفت:‌ البته به طرف‌های اروپایی می‌گویم شما فراموش نکنید برخی از شما درباره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و بزودی این اتفاق رخ می‌دهد. تفاوت بزودی ایرانی با بزودی غربی خیلی زیاد است. بزودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌‌هایمان تکمیل شود.  مقایسه وضعیت هسته ای ایران قبل و بعد از برجام    انتظارات اساسی از مذاکره کنندگان در دور جدید عمل گرایی در مقابل عمل گرایی با کاهش سطح تعهدات هسته‌ای برجامی در دولت دوازدهم و در آغاز دولت سیزدهم عمل متقابل در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا انجام شده است. افزایش سطح غنی سازی به ۲۰ درصد و سپس ۶۰ درصد و تولید سانترفیوژ‌های نسل ششم و محدودسازی نظارت‌های آژانس توسط دوربین ها، عمل نقد اجرای تحریم‌های نفتی و مالی طرف غربی را با پاسخ فنی قاطع رو به رو ساخته است. در صورت آغاز مذاکرات برجامی با برقراری راستی آزمایی شده و عینی پیوند مستقیم بین افزایش تعهدات هسته‌ای و کاهش تحریم‌های اقتصادی و نفتی به صورت فرمول

انتظارات اساسی از مذاکره کنندگان در دور جدید

عمل گرایی در مقابل عمل گرایی

با کاهش سطح تعهدات هسته‌ای برجامی در دولت دوازدهم و در آغاز دولت سیزدهم عمل متقابل در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا انجام شده است. افزایش سطح غنی سازی به ۲۰ درصد و سپس ۶۰ درصد و تولید سانترفیوژ‌های نسل ششم و محدودسازی نظارت‌های آژانس توسط دوربین ها، عمل نقد اجرای تحریم‌های نفتی و مالی طرف غربی را با پاسخ فنی قاطع رو به رو ساخته است. در صورت آغاز مذاکرات برجامی با برقراری راستی آزمایی شده و عینی پیوند مستقیم بین افزایش تعهدات هسته‌ای و کاهش تحریم‌های اقتصادی و نفتی به صورت فرمول "عمل در برابر عمل" ضمن کاهش هزینه‌های مذاکرات فرسایشی توافقات انجام شده، از ضمانت اجرایی برخوردار خواهد شد.

سقف زمانی محدود برای هر مذاکره ای

تعهدات بی چون و چرا و نقد دولت قبلی و بی تعهدی طرف مقابل باعث شد تا گذر لحظه به لحظه زمان باعث ضرر و زیان لحظه ای برای ایران و سود مطلق برای طرف مقابل باشد، لذا هر گونه ورود به مذاکرات باید با سرعت و دقت تمام باشد و از گذر زمان و سرگرم کردن مردم به مذاکره برای مذاکره جلوگیری شود خصوصا که با وجود تحریم ها فشارهای اقتصادی جامعه ایرانی را روز به روز عصبانی تر می کند.

جواب رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

دست رد به خواسته‌های نامشروع در مذاکرات وین

آمریکایی ها با فشارهای اقتصادی و بین المللی سعی دارند ایران را وادار به پذیرش برجام های 2 و 3 و.. کرده و مسائل موشکی و دفاعی، مسائل منطقه ای و حمایت از محور مقاومت را نیز در ذیل برجام قرار دهند که تیم مذاکره کننده جدید باید با قدرت و قاطعیت در مقابل این خواسته ها بایستد.

وادار کردن طرف مقابل به تعهدات برجام

آمریکا و طرف غربی باید همه تعهدات خود ذیل برجام را عملی کرده و حتی الامکان ضرر و زیان 5 ساله ایران را جبران کنند. همچنین گام اول برای انجام تعهدات باید از سمت آمریکا برداشته شود.

رفع تمامی تحریم ها

علاوه بر تحریم هایی که طرف غربی ذیل برجام متعهد به رفع آن ها شده بود همه تحریم هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ اعمال شد باید به حالت قبل برگشته و این موارد به عنوان اقداماتی اولیه و ابتدایی از سمت آمریکا و اروپا برداشت شود و نه تعهدی جدید و الزام آور

رعایت اصل احترام متقابل و توازن در تعهدات

ارتباط ایران با طرف های برجامی باید با رعایت شان ملت ها و دولت های دو طرف گفتگوها باشد، هر گونه پیش شرط، یکجانبه گرایی و قلدرمآبی در مذاکرات پذیرفته شده نیست.

اولویت بخشی به تولید داخل و نیروی جوان داخلی

تجربه برجام نشان داد که با تصویب برجام در سازمان ملل، دولت قبل همه درها را به روی غربی ها گشود و بدوت توجه با تولید داخل و استفاده از ظرفیت جوانان این مرز و بوم به دشمن خود تکیه کرد که در ادامه با بدعهدی و نیمه کاره گذاشتن پروژه ها حجم عظیمی از زمان، ثروت و پتانسیل ملی بر باد رفت لذا در دور جدید مذاکرات نباید کشور را با نگاه تکیه به غرب و قراردادهای آن ها تعطیل کرد.

گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top