تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/07/11 - 19:33
کد خبر: 409794

در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه تهران مطرح شد؛

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

زلفی گل خاطرنشان کرد: خواهش دارم استادان و دانشجویان در بخش علوم، تحقیقات فناوری برنامه توسعه هفتم به بنده بگویند چه کارهایی باید انجام دهیم. به طور مثال پذیرش دانشجو در حال حاضر بر اساس نیاز ما نیست و ما موظف هستیم در دانشگاه‌های دولتی بر اساس نیاز امروز و فردا دانشجو بپذیریم‌.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم تکریم محمود نیلی احمدآبادی و معارفه سید محمد مقیمی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و برخی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم دکتر نیلی رئیس سابق دانشگاه تهران و معارفه دکتر مقیمی سرپرست دانشگاه تهران که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: از دکتر نیلی نهایت تقدیر و تشکر را داریم و معتقدم پای صحبت‌های این عزیزان نشستن، به منزله حضور در یک کلاس درس است. خدا را شکر که دانشگاه‌های ما در پرورش سرمایه‌های نمادین بسیار موفق بودند. به تیم مدیریت دکتر نیلی هم خدا قوت می‌گویم.

وزیر علوم افزود: آرزوی هر خانواده ایرانی است که فرزندشان در دانشگاه‌های مطرح درس بخواند و این نشان دهنده این است که فارغ‌التحصیلان ما شایستگی لازم را نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که کشور ما داشته این است که زحمات مدیران گذشته را نادیده می‌گیریم؛ بنده دست مریزاد عرض می‌کنم خدمت همه وزرای علوم سابق. امیدواریم در این دوره چنین نباشد و ما قدردانی کنیم از مدیران سابق.

وی بیان کرد: هر رییس دانشگاهی که منصوب می‌کنم به او تاکید می‌کنم که حتماً هر دو ماه یک بار روسای قبلی را جمع کند، صبح تا ظهر جلسه بگذارد و فرمایشات آنها را بشنود و استفاده کند؛ اینها سرمایه هستند.

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

وی با بیان اینکه هر کدام از روسای دانشگاه را منصوب کنم خواهش کردم که برنامه بنویسند، افزود: در این شرایط فرد متوجه می‌شود که کجا را قرار است مدیریت کند و با چه چالش‌هایی رو به رو است.

وزیر علوم با اشاره به لزوم بازنگری در برخی سندهای علمی گفت: ما نقشه جامع علمی داریم اما تکه و پازل‌هایی دارد که باید تبیین کنیم. همینطور به نقشه فناوری نرم و سخت نیاز داریم. نقشه جامع فرهنگی داریم اما به نقشه تولید ثروت هم نیاز داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه تهران در زمینه مرجعیت علمی، فناوری کارآفرینی، اشتغال پذیری و.. می‌تواند الگو باشد، گفت: دانشگاهیان نباید نسبت به برنامه‌های کشور بی تفاوت باشند. خواهش من این است که تا قبل از آنکه برنامه هفتم توسعه کشور تنظیم شود، استادان دانشگاه به ویژه تهران نقاط ضعف و قوت برنامه توسعه اول و تا ششم نقاط را احصا کنند.

وی تاکید کرد: مدیران باید مجری اندیشمندان کشورها باشند. اجازه ندهیم این برنامه‌های مهم در جلسات تنظیم شوند بلکه تنظیم هر بند این سندها باید نتیجه ده‌ها پایان نامه و پژوهش باشد. خواهش من این است که اساتید دانشگاه نسبت به سرنوشت کشور و تصمیم سازی بیشتر فعال باشند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: خواهش دارم استادان و دانشجویان در بخش علوم، تحقیقات فناوری برنامه توسعه هفتم به بنده بگویند چه کارهایی باید انجام دهیم. به طور مثال پذیرش دانشجو در حال حاضر بر اساس نیاز ما نیست و ما موظف هستیم در دانشگاه‌های دولتی بر اساس نیاز امروز و فردا دانشجو بپذیریم‌.

وی افزود: چرا نباید رصد کنیم که شغل فارغ‌التحصیلان ما چه هست و آیا مرتبط هست یا نه. آینده فرزندان را باید رصد کنیم. چرا بخش اعظم پایان نامه‌های ما نباید کاربردی شود؟ چرا نباید شفافیت را در رأس کارهایمان قرار دهیم؟

استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت اعضای هیات علمی

وزیر علوم تصریح کرد: ما می‌توانیم از هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر اعضای هیات علمی و یاوران علمی استفاده کنیم. چرا باید حقوق را برای همه اضافه کنیم؟ یکی تلاش کمتری می‌کند حقوقش باید کمتر باشد. آیا دریافتی کسی که تلاش کمتری می‌کند باید با کسی که بیشتر تلاش می‌کند، یکی باشد؟ در این زمینه ما در حال تدوین نظام سنجش و انگیزش پرسنل هستیم.

محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران

محمد مقیمی در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست دانشگاه تهران که امروز با حضور وزیر علوم، برخی از نمایندگان مجلس، روسای دانشگاه ها و همچنین برخی از نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد بنده در دوران مدیریت در دانشگاه تهران این است که برنامه ها را مدبرانه تدوین کنیم و در اجرای آن تلاش خواهم کرد که تمام همت خودمان را برای اجرای برنامه ها به کار بگیریم. در این مسیر حتما از رهنمودهای مدیران سابق دانشگاه بهره مند خواهم شد.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه راهبرد برنامه های ما در دانشگاه تهران مطابق با برنامه اعلامی وزیر است، افزود: نکته مهم در این میان آن است که این برنامه ها باید پیاده سازی و عملیاتی شود و ما تلاش می کنیم ساز و کار لازم را فراهم کنیم.

دانشکده حکمرانی راه اندازی می شود

مقیمی ضمن تاکید بر اینکه در حوزه آموزش، رشته ها را باید به گونه ای سازماندهی کنیم که مسائل و مشکلات جامعه را حل کند، گفت: ایجاد میان رشته ای ها باید با قوت بیشتری ادامه یابد. در اولین جلسه با معاون برنامه ریزی دانشگاه ایجاد دانشکده حکمرانی را مطرح کردم‌.

نهضت کارآفرینی را در دانشگاه تهران شروع کنیم

وی ادامه داد: ما باید با رویکرد کارآفرینانه حوزه آموزشی را دنبال کنیم و در این مسیر نیاز است تمام رشته های دانشگاهی، تحقیقات و پایان نامه ها را بازنگری کنیم؛ در همین زمینه بنا داریم نهضت کارآفرینی را شروع کنیم که البته البته بخش هایی شروع شده اما آن را تقویت خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه تهران تصریح کرد: با وزیر کار در حوزه بازنشستگان که نیاز به مشاوره و آموزش دارند، صحبت هایی داشتم و اعلام کردم دانشگاه تهران آمادگی دارد تا در حوزه های علوم اجتماعی و رفتاری کمک کند.

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

باشگاه دانشمندان برتر در دانشگاه تهران راه اندازی می شود

مقیمی بیان کرد: در حوزه پژوهش نیز آسیب شناسی را شروع کردیم و ایده هایی داریم از جمله تاسیس باشگاه دانشمندان ۱ درصد و ۲ درصد که اتاق فکر پژوهش دانشگاه تهران خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه تهران یک آزمایشگاه جامع راه اندازی شود تا به کل کشور سرویس دهد، گفت: در حوزه فرهنگی و دانشجویی ارتقا کیفیت غذا و خوابگاهها مورد تاکید بنده است و بنا داریم نهضت راه اندازی خوابگاه های متاهلین را آغاز کنیم.

سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همواره رهبری تاکید دارند دانشگاه باید سیاسی باشد؛ منتها مرز سیاست زدگی و کار سیاسی را باید حفظ کنیم. دانشجویان دانشگاه تهران وقتی فارغ التحصیل می شوند، هرکدام رهبری اجتماعی را در بخش های مختلف برعهده خواهند گرفت و نیاز دارند مهارت کار گروهی را در آن ها تقویت کنیم.

اجازه نخواهم داد کسی علیه نظام جمهوری اسلامی هجمه وارد کند

مقیمی افزود: قاعدتا در دانشگاه تهران در یک محیط مراقبت شده می توان به این فعالیت ها پرداخت و باید کرسی های آزاداندیشی را فعال کرد و نباید نگران فعالیت ها باشیم. البته من اجازه نخواهم داد، این دانشگاه و تریبون دانشگاه در جایگاهی باشد که علیه نظام جمهوری اسلامی هجمه وارد کند و تخریب کند قاعدتا در اینجا خواهیم ایستاد اما در جایی که بلوغ سیاسی را بارور می کند و نقد عالمانه وجود داشته باشد، استقبال می کنیم.

کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز تاکید دارند باید در دانشگاه فضای پویایی و سرزندگی را ایجاد کنیم، گفت: بنابراین فکر می کنم در دانشگاه تهران در حوزه دانشجویی نیاز داریم یک تحول ایجاد شود. فعالیت های سیاسی حتما مشکلاتی دارد و قاعدتا باید مدیریت کنیم. ما نمی توانیم به دلیل اینکه کار سیاسی حواشی با خود به همراه دارد، صورت مساله را پاک کنیم، بلکه باید مدیریت کنیم تا فرمایشات رهبری تحقق یابد و انشاالله خط قرمزها رعایت شود.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان این مطلب که تفکری که در منظومه مدیریت بنده و همکارانم خواهد بود مبتنی بر مدیریت جهادی است، خاطرنشان کرد: یکی از عنصرهای اصلی مدیریت جهادی، عملگرایی است. ما در عرصه علمی باید مکتب شهید سلیمانی را ادامه دهیم‌ و استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاه بایسته و لازم است یعنی حق نداریم این بیت المالی که در اختیار ما است که مهمترینش منابع انسانی است، هدر دهیم.

مقیمی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد کرامت انسان ها فارغ از دانشجو و کارمند پاس داشته شود. در رابطه با بحث مشارکت بخش های مختلف دانشگاه، باید دموکراسی سازمانی به معنای واقعی اتفاق بیفتد. در مراحل مدیریت باید مشارکت معنا پیدا کند و نباید مدیریت خنثی داشت. برای انتخاب مدیران جدید در دانشگاه، شایستگی مدیران را لحاظ میکنیم کنیم؛ هم اخلاق مداری و خیرخواهی را.

نیلی احمدآبادی، رئیس سابق دانشگاه تهران

نیلی احمدآبادی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه جدا شدن آموزش پزشکی از دانشگاه های وزارت علوم کار اشتباهی بود، گفت: ما تلاش خود را برای پیوستن دوباره آموزش پزشکی به دانشگاه های وزارت علوم کردیم اما موفق نشدیم؛ امیدواریم وزیر علوم پیگیر این موضوع باشند.

رئیس سابق دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز گفت: برخی ها ثروت ایران را در زیر زمین عنوان می کنند اما نفت سال ها زیر زمین بود ولی آن زمان ارزشمند شد که علم آن را کشف کرد. ریگ‌های بیابان کم ارزش هستند اما امروز در صنعت انرژی خورشیدی کاربرد دارند. آنچه که ظرفیت ها را بالفعل می کند دانش، علم و فناوری است. اگر دنبال رفاه پایدار هستیم راهی جز این نداریم که علم و فناوری را محور توسعه قرار دهیم. مهمترین مراکز در این بستر برای تولید دانش، دانشگاه ها هستند و در واقع در تاریخ متحول ترین سازمان های دنیا، دانشگاه ها بوده اند.

وی افزود: قطعا ایران صاحب قدیمی ترین دانشگاه دنیاست و هزار و ۷۰۰ سال پیش دانشگاه جندی شاپور به وجود آمد؛ در این دوران ایران جزو متمدن ترین کشورها بود. جندی شاپور در دوران خود تمدن عباسی را می سازد اما بعد از مدتی این شعله فروزان در کشور ما خاموش می شود. ما دوره تمدنی در ایران سراغ نداریم که در آنجا دانشمندان و عالمان حضور نداشته باشند و بالاعکس دوره ای نمی شناسیم عالمان باشند و دوره تمدنی و شکوفایی ایران نباشد.

نیلی اضافه کرد: چیزی که ما را به فکر فرو می برد این است که چرا تاریخ علم و دانشگاه در ایران تقطیع شده است و اینجاست که باید همتی کنیم که ما دچار فراز و فرود در حوزه علم و فناوری نشویم.

رئیس سابق دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دارالفنون حرکتی فراتر از زمان و باور حاکمان بود و به همین دلیل خیلی سریع شکل گرفت و بعد متوقف شد، گفت: سایر نهادها نتوانستند با داروالفنون جلو بیایند و دارالفنون هم نتوانست خود را با جامعه تطبیق دهد ولی دانشگاه تهران بعد از انقلاب مشروطه وجود دارد.

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

وی با بیان این مطلب که امروز بعد از ۸۷ سال بهترین و معتبرترین دانشگاه ایران، دانشگاه تهران است و در سراسر ایران می درخشد، به گزارشی از عملکرد خود پرداخت و گفت: من در شورای ۵۱ نفره ای برنامه خودم را تقدیم کردیم و همان برنامه را در روز تکریم و معارفه خدمت دوستان اعلام کردم و این برنامه به کمک شورای برنامه ریزی شد برنامه ۵ ساله دانشگاه تهران.

نیلی با اشاره به اینکه اولین هدف این برنامه ارتقا جایگاه بین الملی دانشگاه و حضور موثر در چرخه تولید و فناوری بود، تصریح کرد: علم در محدوده جغرافیایی نیست و توسعه آن با نشر آن اتفاق می افتد؛ لذا محدود کردن علم در یک محدوده جغرافیایی ضد ارزش های علم است؛ پس دانشگاه در ذات خود یک نهاد بین المللی و جهانی است.

در دوره دکتری باید بیش از گذشته فعال باشیم

رئیس سابق دانشگاه تهران ادامه داد: ما در دوره کارشناسی به یک بلوغ خوبی رسیدیم اما همچنان در دوره دکتری باید بیش از گذشته فعال باشیم. ما از کمبود تجهیزات رنج می بریم و دانشجوی دکتری در دوره تحصیل خودش فقط دانشگاه تهران را دیده باشد، این طبیعتا افق دیدی را باید داشته باشد، نخواهد داشت. باید ببیند دنیا علم را چگونه تجربه کرده اند. اعزام دانشجویان دکتری برای فرصت مطالعاتی یکی از اهداف بزرگ در دوران مدیریتی بنده بود.

وی افزود: من از همان آغاز خدمت دوستان وزارت علوم خواهش کردم، بحث بورسیه ها را تعطیل کنید؛ اینکه دانشجو را با گرنت کامل و با شهریه خارج می فرستیم این بهترین هدیه ای که به دانشگاه های خارجی می دهیم. در حالی که می توان منابع را بین دانشگاه ها و دانشجویان دکتری تقسیم کرد که وزارت علوم هم این کار را کرد و من تشکر کردم. ما در دانشگاه تهران علی رغم محدودیت منابع هزینه کرد و بیش از ۴۰۰ دانشجو را با منابع دانشگاه اعزام کردیم. اساتیدی داریم که علی رغم ظرفیت ها محیط خارج را ندادند اساتیدی که در کل تحصیلاتشان بوده کمک مالی کند تا به فرصت مطالعاتی برود.

اینکه می گویند در دانشگاه فقط مقاله چاپ می شود، اتهام بزرگی است

نیلی بیان کرد: بحث بعدی شبکه سازی در جهان بود و برای اولین بار در تاریخ دانشگاه های دولتی، دانشگاه تهران عضو بزرگترین اتحادیه دانشگاه های جهان شد. سند تحول دیجیتال این اتحادیه را همکاران ما در دانشگاه تهران نوشتند. از سوی دیگر ایجاد شبکه دانشگاه های داخلی برای ما یک دستاورد بزرگ بود. پروژه های مشترک برای اولین بار بین ۱۳ دانشگاه بزرگ ایجاد شد و همچنین نشست خوشه های فکری را در حوزه اقتصاد کلان و سرمایه های اجتماعی ایجاد شد و دانشگاه ها دانش خود را به جامعه ارائه کردند. اینکه فقط گفته شود دانشگاه مقاله چاپ می کند، اتهام بزرگ به دانشگاه است.

رئیس سابق دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طرح همسان سازی در واقع هم فکری و کمک دانشگاه ها و مجلس با یکدیگر بود، گفت: در بحث کار پژوهشی در خصوص سیلاب تعداد پایان نامه و رساله ها بسیار زیاد بود و این نشان می دهد که دانشگاه ها فعال هستند. اینکه دانشگاه تهران وارد سرمایه گذاری مشترک در حوزه پژوهشی با کشورهای مختلف شد، فضای خوبی را برای ما فراهم کرد.

دستورالعمل هایمان در آموزش عالی پیام های متناقض داد

وی به موضوع نوآوری و حرکت دانشگاه به سوی کارآفرینی و ارتقا اخلاق اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران در طول تاریخ در سیل، زلزله و خوشی و ناخوشی ها و ... کنار مردم بوده است. ما در آموزش عالی به ویژه بعد از انقلاب با دستورالعمل هایمان پیام های متناقض دادیم، یک جا کمیت را مد نظر قرار داریم در مواردی هم کیفیت. محور کل فعالیت های دانشگاه باید کیفیت باشد البته کیفیت مستقل از کمیت نیست اما وزن ش بیشتر باید باشد. دانشگاه تهران در این زمینه نظام یکپارچه و هماهنگ را پیشنهاد کرد.

نیلی با بیان اینکه در راستای مهارت آموزش دانشجویان دوره های «کهاد» و «دووجهی» در دستور کار دانشگاه قرار گرفت، گفت: بر همین اساس به دانشجویان اجازه داده شد ۲۴ واحد اختیاری را از بسته های رشته های دیگر انتخاب کنند. امروز دانشگاه تهران شبکه فناوری و نوآوری را داراست و هر دانشجو و استادی که اراده کند دانش خودش را به ثروت تبدیل کند، شدنی است.

مقیمی: کار سیاسی حواشی دارد اما باید مدیریت کنیم/ زلفی‌گل: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت هیات علمی

رشد ۶۲ درصدی درامد اختصاصی دانشگاه طی ۴ سال

رئیس سابق دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در بحث اعتبارات و بودجه تنوع بخشی به اعتبارات در دستور کار قرار گرفت، گفت: درآمد اختصاصی دانشگاه از سال ۹۵ تا ۹۹، ۶۲ درصد افزایش یافته است. همچنین سهم پژوهش از ۱۲ به ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. درآمد موقوفات نیز نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده اما در کل این اعداد کوچک هستند اما دانشگاه ظرفیت های خوبی دارد.

نگاه وزرای علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به دانشگاه تغییر کند

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه را در برون داد کنترل نکنید و نظارت دانشگاه را در نتیجه و تاثیرش ببینید، گفت: متاسفانه نگاهی که بر دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشگاه را هم در ورودی و هم در برونداد کنترل می کند که این نظارت ها بر عملکرد دانشگاه ها تاثیر خواهد گذاشت. معتقدم نگاه وزرای علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به دانشگاه تغییر کند. دانشگاه تهدید نیست هرچقدر در تصمیم گیری ها دانشگاه را محدود کنید فرصت پیشرفت از دست می رود. اگر قرار شد یک جای دیگر برای دانشگاه تصمیم بگیرد، پس این همه نیروی خلاق در دانشگاه چه می شود؟ از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کردم اما واقعا پشتیبان دانشگاه تهران هم بوده است از نهاد رهبری در دانشگاه ها هم بابت حمایت هایشان تشکر می کنم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top