تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/07/12 - 17:46
کد خبر: 409900

ایران با مواضع اصولی صنعت‌ هسته‌ای را پیگیری می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با سیاست مقاومت و پیگیری اصول خود به صورت اصولی، صنعت هسته‌ای‌مان هم‌چنان رشد خواهد کرد و اگر قرار است توافقی باشد باید برابر باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پایگاه بصیرت گفت‌وگویی با بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی انجام داده است که بخش‌‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران با مواضع اصولی صنعت‌ هسته‌ای را پیگیری می‌کند

انتقاد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آژانس

- سفر آقای اسلامی اولین سفر به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران به وین برای دو سه منظور بود.

- آقای اسلامی هم سخنرانی نسبتا طولانی داشتند که مورد توجه هم اعضا و هم رسانه‌ها قرار گرفت و در سطح رسانه‌ها هم انعکاس گسترده ای داشت. در این سخنرانی به مواضع کشورمان در ارتباط با روابطش با آژانس اشاره کردند که این روابط باید تغییر عمده‌ای پیدا کند.

- آژانس باید به همه کشورها در پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای آنها کمک کند؛ اما این بخش  از کار آژانس در رابطه با ایران مورد انتقاد مهندس اسلامی قرار گرفت، چرا که  انتظار می رفت به ایران برای گسترش و سرعت استفاده از تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای کمک شود که اینطور نشده است.

قانون مجلس ظرفیت‌های هسته‌ای را افزایش داد/ شتاب برنامه هسته‌ای خیلی خوب است

- آنچه که مسلم است در ارتباط با بحث‌های هسته‌ای و روابطمان با غرب و با دنیا، یک مجموعه بزرگی در کشور ما تصمیم می‌گیرد و در این خصوص نقش شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است.

- مجلس آذرماه سال گذشته قانونی را تصویب کرد؛ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که این قانون به ما این امکان را داد که ما ظرفیت‌های خودمان را افزایش دهیم و اکنون هم اگر یک جایگاه خوبی داریم متأثر از همین قانون است.

- ما هم تولید ۲۰ درصد و هم تولید ۶۰ درصد را داشتیم. استقرار ماشین‌های پیشرفته و همینطور تحقیق و توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله ماشین‌های پیشرفته متأثر از قانون اقدام راهبردی است.

- شتاب برنامه هسته‌ای خیلی خوب است. ریاست جمهوری کشورمان هم در اجلاس اخیری که در شانگهای بود اشاره فرمودند که هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما را متوقف کند.

فشارها نمی‌تواند برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما را متوقف کند

- ما چند مورد خرابکاری داشتیم. برای خیلی از کشورها اگر صنعتی داشته باشند که این صنعت بنیه و عمق لازم را ندارد هر کدام از این خرابکاری‌ها می‌تواند ویران کننده باشد کما اینکه خودشان هم در تحلیل‌هایی که داشتند در هر مورد اشاره می‌کردند که برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خیلی صدمه دید.

- ما نشان دادیم با بنیه خوبی که داریم بلافاصله می‌توانیم وضعیت را جبران و حتی در شرایط بهتری قرار بگیریم.

- ما علیرغم سه دور خرابکاری که در یکسال گذشته داشتیم در شرایط بسیار خوبی هستیم و آمار و ارقامی که از تولید ۲۰ درصد و ۶۰ درصد داریم و ماشین‌های جدید و فعالیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف داشتیم، خود گویای این است که این ترفندها، حیله‌ها و فشارها نمی‌تواند برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما را متوقف کند و به نظر می‌رسد که کشورهای غربی متوجه این مهم  شدند.

ایران با مواضع اصولی صنعت‌هسته‌ای را پیگیری می‌کند

- تغییر رویکردی که در گذشته کشورهای غربی بویژه آمریکا داشته است می‌تواند زمینه را فراهم کند و تا زمانی که چنین وضعیتی پیش نیامده طبیعی است که کشور ما با سیاست مقاومت و پیگیری اصول خود به صورت اصولی، صنعت هسته‌ای مان  همچنان رشد خواهد کرد و اگر قرار است توافقی باشد باید برابر باشد.

- ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که از یک طرف صنعت هسته‌ای‌مان را محدود کرده و از طرف دیگر هم محدودیت‌های مالی و تحریمی برایمان ایجاد کنند.

- این رویکرد باید تغییر پیدا کند و آن چیزی که در آینده ملاک و مورد نظر است و ریاست جمهوری و مقامات کشورمان هم بدان  اشاره کردند مواضع اصولی ما است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top