تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/14 - 11:58
کد خبر: 410011

اظهارات مکرون نشانه ورشکستگی ذهنی اوست

وزیر خارجه الجزایر گفته های اخیر رئیس جمهوری فرانسه علیه کشورش را "ورشکستگی ذهنی" توصیف کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، «رمطان لعماره» وزیر امور خارجه الجزایر در سفرش به مالی در واکنش به اظهارات اخیر «ایمانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه علیه کشورهای الجزایر و مالی گفت: اگر مکرون خواهان توسعه روابطی همسان است، باید اصل احترام متقابل بین فرانسه و کشورهای آفریقایی را مدنظر قرار دهد.

وی در این سفر از «شرکای خارجی خواست تا از رفتارهای غیرمنطقی تحت چتر عبارت "ماموریت متمدن غرب" خود را رها کنند، زیرا این عبارت به عنوان یک پوشش ایدئولوژیک برای جنایت ضدبشری علیه الجزایر و مالی و مردم آفریقا بکار برده شده است».

لعماره تأکید کرد که اظهارات مکرون علیه الجزایر و مالی "ورشکستگی ذهنی" است.

وی خاطرنشان کرد که رابطه کشورش با فرانسه "بر اساس منطق بده بستان است و هیچ هدیه و فداکاری یکجانبه ای وجود ندارد، بلکه فقط منافع مشترک مطرح است و این منافع مشترک تنها با احترام متبادل توسعه می یابد".

روابط الجزایر و فرانسه در دوران کنونی شاهد بحران جدیدی است و در همین راستا ریاست جمهوری الجزایر شنبه گذشته تصمیم گرفت سفیر خود در پاریس را فراخواند.

این تصمیم پس از اظهارات مکرون درباره الجزایر که در روزنامه "لوموند" انتشار یافت، گرفته شد. 

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، مکرون در دیدار با جوانان خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ الجزایر (۱۹۶۲-۱۹۵۴) مدعی شده بود که الجزایر پس از استقلال بر اساس یک «وابستگی ذهنی تاریخی» شکل گرفته و یک نظام سیاسی-نظامی آن را اداره می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین مدعی شده بود که الجزایری‌ها «یک تاریخ رسمی دارند که کاملا از نو نوشته شده و به جای اتکا بر واقعیت، براساس یک گفتمان مبتنی بر نفرت از فرانسه بنا شده است».

در واکنش به اتهامات مکرون، دفتر ریاست جمهوری الجزایر با انتشار بیانیه‌ای «تاسف شدید» خود از «هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور» را ابراز و اعلام کرد که گفته‌های منتسب به ماکرون در بسیاری از رسانه‌های فرانسه منتشر شده و تاکنون تکذیب نشده است. وزارت امور خارجه الجزایر سپس اعلام کرد گه سفیر این کشور در فرانسه را برای رایزنی فوری به الجزیره، پایتخت این کشور فراخوانده است.  به گفته دولت الجزایر این تصمیم نشان‌دهنده ناخرسندی شدید این کشور از سخنان منسوب به ماکرون و بویژه توصیف نظام حاکم بر الجزایر به‌عنوان یک «سیستم نظامی-سیاسی» است.

همچنین منابع آگاه اعلام کردند که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهوری الجزایر تصمیم گرفت که حریم هوایی الجزایر را بر روی تمام هواپیماهای نظامی فرانسوی که به عنوان بخشی از عملیات بارخان به منطقه ساحل عزیمت می‌کنند، ببندد. 

در همین راستا، «پاسکال ایانی» از فرماندهان نظامی فرانسه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خبر داد که در جریان پرواز صبح روز یکشنبه دو فروند هواپیمای فرانسوی به مقصد شمال آفریقا مشخص شد که الجزایر حریم هوایی خود را بدون اعلام رسمی به روی پروازهای فرانسه بسته است. وی تصریح کرد که این اقدام بر جریان پشتیبانی از نیروهای فرانسوی بی‌تاثیر نخواهد بود.

به گزارش سایت "نیو عرب"، دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در طول اشغال الجزایر توسط فرانسه بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ بیش از ۵.۶ میلیون نفر الجزایری کشته شده‌اند. رقم اعلام شده شامل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کشته در طول مبارزه الجزایر برای کسب استقلال بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ و همچنین قربانیان آزمایش‌های اتمی فرانسه در الجزایر و قربانیان میدان‌های مین این کشور است. 

مورخان فرانسوی ادعا کرده‌اند که در طول جنگ استقلال الجزایر حدود ۴۰۰ هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند، اما دانشمندان الجزایری معتقدند حدود ۱.۵ میلیون نفر کشته شده‌اند. 

همچنین پاریس هفته گذشته در تصمیمی جنجالی اعلام کرد صدور رواید برای شهروندان الجزایر، مراکش و تونس را کاهش می‌دهد. هر سه کشور یاد شده در گذشته تحت استعمار فرانسه بوده‌اند. 

رئیس جمهوری فرانسه پس از این واکنش های مقامات الجزایری در گفت وگو با رادیو «فرانس انتر» ضمن ابراز امیدواری از کاهش تنش ها در روابط دیپلماتیک پاریس-الجزیره گفت: بهتر است در این رابطه به گفتگو پرداخته و رو به جلو گام برداریم؛ بدون شک اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما زندگی برای صحبت در مورد اختلافات و همچنین به اشتراک گذاشتن آن ها بنا شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top