تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/07/11 - 14:03
کد خبر: 410296

در نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به جبلی مطرح شد؛

شفافیت آزمون خوبی برای سنجش میزان تحول‌خواهی شما خواهد بود

آقای جبلی شما به تحمل سازمان صداوسیما هستید. از اصلی‌ترین الزامات این تحول داشتن برنامه جامع احیای سازمان صدا و سیما است. لذا پیشنهاد می‌شود و در همین ماه اول دوره مدیریتی خود به تهیه برنامه همراه با گنبدی اجرایی و زمان‌بندی مناسب بپردازید. همچنین این برنامه را به صورت عمومی منتشر نماید تا سرانجام معیارهای ارزیابی برای مردم وجود داشته باشد که بتواند در سطح روند تحول صدا و سیما را رصد و نظارت کرد. در غیر این صورت باید بدانید که این فرصت‌ها با کارهای نمایشی و مقطعی به سرعت سپری خواهد شد در حالی که در همچنان بر همان پاشنه می‌گردد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی نامه‌ای به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، پیرامون عملکرد این سازمان در دوره‌های گذشته و رویه آن، انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح و از وی برای حضور در جلسه دانشجویی دعوت کرد که متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای پیمان جبلی

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

چنانچه مستحضرید جنبش عدالتخواه دانشجویی همواره با حساسیت کامل سیاستگذاری‌های سازمان صدا و سیما و مدیران آن را رصد کرده و از دیرباز با پیشنهادات و انتقادات خود سعی بر ارتقای این سازمان داشته است. لذا با توجه به انتصاب حضرت علی به سمت ریاست این سازمان لازم می‌دانیم انتقادات و پیشنهاداتی را که برای بهبود اذیت اسفناک فعلی ضروری و فوری در پنج سرفصل مطرح کنیم. لازم به ذکر است که موارد زیر در بازی های کوتاه مدت چندماهه دست یافتنی است:

1. از مهم‌ترین ایرادات دوره اخیر صدا و سیما اهمیت قائل شدن به مردم عدم حضور آنان و مطالباتشان به مطالبات مستضعفان در برنامه‌ها و اقدامات صدا و سیما به ویژه در معاونت سیاسی است؛ به نحوی که آحاد مردم از کارگران و معلمان مردم شهر و روستا احساس می کند جایی در قبرستانی که قرار بود ملی باشد ندارند. صدا و سیما بیش از اینکه صدای مردم باشد تبدیل به روابط عمومی سازمان‌های حاکمیتی و محلی برای پرداختن به نقاط ضعف دیگر کشورها شده است. تغییر در این رویکرد دولت باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد؛ به نحوی که در کوتاه مدت این تغییر رویه را در تمامی بخشهای صدا و سیما شاهد باشیم.

2. آقای جبلی شما به تحمل سازمان صداوسیما هستید. از اصلی‌ترین الزامات این تحول داشتن برنامه جامع احیای سازمان صدا و سیما است. لذا پیشنهاد می‌شود و در همین ماه اول دوره مدیریتی خود به تهیه برنامه همراه با گنبدی اجرایی و زمان‌بندی مناسب بپردازید. همچنین این برنامه را به صورت عمومی منتشر نماید تا سرانجام معیارهای ارزیابی برای مردم وجود داشته باشد که بتواند در سطح روند تحول صدا و سیما را رصد و نظارت کرد. در غیر این صورت باید بدانید که این فرصت‌ها با کارهای نمایشی و مقطعی به سرعت سپری خواهد شد در حالی که در همچنان بر همان پاشنه می‌گردد.

3. امروز شفافیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارت عمومی بر ساختار آن می‌باشد و بدون تحقق آن نظارت دقیق مردمی امکانپذیر نیست. شفافیت آورده بودند از مطالبات همیشگی رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. لذا می‌توان گفت آزمون شفافیت آزمون خوبی برای سنجش میزان تحول خواهی شما خواهد بود. مشخصات شفافیت صدا و سیما در دو موضوع بسیار اهمیت دارد. مثال اول این موضوع بازرگانی سازمان است. بخشی که در این سالها تهدید به تاریخ خانه مخفی شده که هر لحظه در آن احتمال فساد و ناکارآمدی وجود دارد. مورد دیگه هم مربوط به ساز و کارها و قرارداد برنامه‌ها و عوامل برنامه هاست.

4. تحولی که در دوره ریاست شما لازم صورت بگیرد، برکناری مدیران خسته، بازنشسته و جوانان محافظه کار است. افرادی که چندین دهه است که در بدنه سازمان حضور دارد و مانع هرگونه تحولی هستند. البته که خطر گروه دوم یعنی جوان محافظه کار می تواند بیش از اولی باشد و چه بسا شناسایی این ها نیز پیچیده تر باشد. البته اگر از بین برای برخورد با جوانان محافظه کار که شاید پشتوانه‌های قوی داشته باشند، در شما باشد؛ شناختشان کار چندان دشواری نخواهد بود. ادامه همکاری این افراد از دو جهت با سازمان صدا و سیما مضر است. اولا با توجه به تحولات پرشتاب رسانه در جهان عملاً توانایی همگام با تحولات را ندارند و تبدیل به موانع بزرگی در راه تحول شده‌اند. دیگر اینکه اینها اگر افراد تحول خواه و توانایی بودن در همین چند به چند سالی که در سازمان بودن این کار را می‌کردند. مدیرانی که طبق بعد ها آقای علی عسگری قرار بود بعد از ۲۲ بهمن ۹۷ برکنار شوند اما تا همین امروز با صندلی‌های خود محکم تکیه زده‌اند.

5. متاسفانه در دوره قبل شاهد بودیم که این سازمان در اندک مواردی هیچگاه حاضر به پاسخگویی مستقیم نشد. اولین و آخرین بار که ایران علی عسگری شنوایی انتقاد و پیشنهاد دانشجویان بود به ۱۶ آذر ۶۰ سال پیش برمی‌گردد که البته در مورد اطمینان سهم تهران به دانشگاه را به خود نداده و دفتر خود جلسه را برگزار کردند. البته با گزارش‌های فرمایش بعد آن مشخص شد که جلسه صرفا نمایشی بوده است. بعد از آن ایشان هیچ گاه حاضر به پاسخگویی در مجامع دانشجویی نشد؛ علی رغم این که ده‌ها بار از طرف تشکل‌های مختلف از ایشان دعوت به عمل آمده بود.

برای تحول در سازمان پیش از هر چیز لازم است که رئیس سازمان، معاونین و روسای شبکه ها در این مقوله تغییر رویکرد داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود از همین ابتدا ساز و کارهای مشخص برای پاسخگویی و گزارش دهی برای خود و دیگر مسئولین سازمان تعیین نمایید.

جنبش عدالتخواه دانشجویی و پیشنهادات بسیار دیگری در رابطه با رویکردهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در سازمان صدا و سیما دارد که در این مقال نمی‌گنجد؛ لذا از شما دعوت می کنیم با حضور در جلسه به میزبانی دانشجویان به انتقادات و پیشنهاد اداره و منتقدین صدا و سیما گوش فرا دهید و به سوالات آنان پاسخ دهید.

اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top