تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/21 - 16:23
کد خبر: 410764

فعالیت ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم در کشور

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در کشور ما ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود ۳۰ الی ۴۰ موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهشی وزارت علوم در یک برنامه تلویزیونی که با موضوع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و ایجاد سامانه پژوهشی مسئله محور، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: واژه بازگشایی، واژه درستی نیست. اصولاً دانشگاه‌های ما تعطیل نبودند که بخواهند بازگشایی شوند. در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به صورت حضوری برقرار بودند. در نتیجه به جای واژه بازگشایی باید واژه برقراری مجدد آموزش‌های حضوری را به کار برد.

فعالیت ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم در کشور

وی ادامه داد: در این مدت به جز بخش‌های پژوهشی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه داشته، سایر آموزش‌ها در قالب کلاس مجازی به صورت فعال برقرار بوده است. البته هیچ چیزی در دانشگاه و مدرسه، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این شرایط باعث لطمه به نظام آموزشی ما شده است.

روند موفقیت‌آمیز شکل‌گیری آموزش مجازی

رحیمی شعرباف درباره روند موفقیت‌آمیز شکل‌گیری آموزش مجازی تصریح کرد: کشور ما به خوبی توانست از پس مشکلات بر بیاید. در کمتر از 6 ماه، سامانه آموزش مجازی از صفر طراحی شد و پس از بررسی وارد حوزه فعالیت شد.

روند رو به رشد مقالات پژوهشی کشور نسبت به سایر کشور‌ها

وی درباره آمار پژوهش در دو سال اخیر گفت: در سال 2020 میلادی، هفتاد هزار مقاله به ثبت رسید. همچنین در سال 2021 میلادی (1400) تاکنون، پنجاه هزار مقاله در پایگاه‌های مختلف به ثبت رسیده است. البته کل دنیا تحت تاثیر شرایط کرونا، تعداد مقالات کمتری صادر کرده‌اند. اما کشور ایران نسبت به سایر کشور‌ها در این مورد بهتر عمل کرده و کاهش کمتری داشته است.

سامانه ساتع، تسهیل کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره سامانه ساتع افزود: همه دانشگاه‌ها با سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) آشنا هستند. از این طریق بودجه دانشگاه با اخذ قرارداد با نهاد‌های علمی تامین می‌شود.

وی درباره آمار موسسات پژوهشی افزود: در کشور ما 152 موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود 30 الی 40 موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند. لازم به ذکر است که موسسات پژوهشی نقش بسیار زیادی در توسعه فناوری کشور دارند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: تمام دستگاه اجرایی باید نیاز‌های خود را چه در حال و چه در آینده، در این سامانه ثبت کنند. این سامانه نیاز‌های دانشجویان را برآورده می‌سازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top