تاریخ انتشار: شنبه 1400/07/24 - 12:23
کد خبر: 410950

تزریق دوز سوم واکسن کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد

مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: باید بر روی برنامه کنترل سل کشور بازنگری شود تا آسیب کووید ١٩ در افزایش موارد سل کاهش پیدا کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند وقتی می‌گوییم روی پیشگیری از بیماری‌های مانند یا سرمایه گذاری شود منظور سرمایه گذاری مالی است، در حالی که این یکی از موارد است و تامین نیروی انسانی به ویژه در حوزه بهداشت، روش‌های تشخیص و موارد درمان جدید باید مورد توجه قرار گیرد و همه این‌ها نشان می‌دهد باید بر روی برنامه کنترل سل کشور بازنگری شود تا آسیب کووید ١٩ در افزایش موارد سل کاهش پیدا کند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد

گویا ادامه داد: موارد ابتلا به سل تا سال ٢٠١٩ با افزایش بیمار یابی فعال افزایش داشت و به همین نسبت موفقیت در درمان افزایش پیدا کرد و از سال ٢٠١٩ موارد ابتلا کاهش پیدا کرده است و ٢٠ درصد ۵۶۶۶ مورد سل در سال گذشته تشخیص دادیم که ١٨ درصد جمعیت غیر ایرانی بودند و به آن‌ها خدمت رسانی کردیم.

او با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان و گلستان بیشتر موارد سل را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: با تمهیدات در برنامه کنترل سل کشور ما در طول این سال‌ها به ویژه رایگان بودن تشخیص و درمان به کنترل بیماری کمک کرده و در همه دنیا همین صورت است و در سال ٢٠٢٠ یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت شناسایی یا کاهش داشته است و این نشان از کاهش موارد ابتلا نیست بلکه نشان از کاهش بیماریابی و عدم تشخیص موارد مبتلایان است.

گویا درباره بروز موج ششم کرونا بیان کرد: این احتمال وجود دارد که به دلیل نزدیکی در فصل سرما و ازدحام در فضا‌های بسته؛ موارد ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کند. واکسیناسیون می‌تواند موارد ابتلا را کاهش دهد و ما موج پنجم سنگینی داشتیم، زیرا سویه دلتا با قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتر مواجه شدیم و زمانی که این موج شروع شد واکسیناسیون اوج نگرفته بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: ظرف یک ماه اخیر بیش از یک میلیون دوز واکسن تزریق کردیم که این در کاهش موارد ابتلا موثر بوده است، واکسن به تنهایی مانع ابتلا به بیماری کرونا نمی‌شود و استفاده از ماسک و شست و شوی دست و عدم حضور در اجتماعات غیر ضروری در کاهش موارد ابتلا نیز موثر است.

او افزود: در محیط‌های پر ازدحام باید سیستم تهویه به گونه‌ای باشد که مانع از چرخش ویروس شود؛ یک عامل در ابتلا و پیشگیری موثر نیست.

گویا درباره توزیع واکسن پاستوکووک در مراکز واکسیناسیون اظهار کرد: واکسن پاستوکووک مجوز از سازمان غذا و دارو را دریافته کرده و مقرر است برای واکسیناسیون سنین بالای ١٢ و بالای ١٨ سال مورد استفاده قرار گیرد. اکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است و مردم می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره واکسن سل بیان کرد: واکسنی که در سل استفاده می‌شود واکسن برای کودکان است که در بدو تولد تزریق می‌شود، لزومی برای واکسیناسیون بزرگسالان در پیشگیری از سل وجود ندارد. این واکسن تولید انستیتو پاستور ایران است و از بهترین واکسن‌های دنیا محسوب می‌شود و از سازمان جهانی بهداشت درخواست مجوز کرده است تا بتوان این واکسن را صادر کرد.

گویا درباره خبر منتشر شده درباره اثربخشی ۵ درصدی واکسن سینوفارم اظهار کرد: در زمینه اثربخشی واکسن‌ها مطالعاتی ارزشمند توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دست اقدام است و با مقایسه مطالعات در صورت لزوم برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم گرفته خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top