تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/28 - 15:46
کد خبر: 411453

چرا کتاب کمک درسی و آموزشی، گران است؟

در ابتدای هر سال تحصیلی این صحنه آشنا را برای دانش آموزان تصور کنید؛ شما فهرست کتاب‌های درسی خود را از اساتید خود دریافت می‌کنید، می‌فهمید که همه آنها مورد نیاز است و به کتابفروشی می‌روید، اما از صورتحساب نهایی کتابفروشی می‌ترسید!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شهریه مدارس و دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر چقدر افزایش یافته است، اما هزینه سالانه ثبت نام تنها چیزی نیست که افزایش می‌یابد. پس از پرداخت هزینه پذیرش و ورود به مدرسه یا دانشگاه، باید هزینه کتاب‌های کمک درسی و آموزشی خود را نیز پرداخت کنید. اگرچه ممکن است این هزینه کم به نظر برسد، اما برخی کتاب‌ها می‌توانند صدها هزار تومان از بودجه جیب شما را به خود اختصاص دهند!

در ابتدای هر سال تحصیلی این صحنه آشنا را برای دانش آموزان تصور کنید؛ شما فهرست کتاب‌های درسی خود را از اساتید خود دریافت می‌کنید، می‌فهمید که همه آنها مورد نیاز است و به کتابفروشی می‌روید، اما از صورتحساب نهایی کتابفروشی می‌ترسید! سالانه چقدر برای کتاب‌های درسی خود هزینه می‌کنید؟ چند صد هزار تومان؟ شما تنها نیستید. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا کتاب‌های درسی اینقدر گران هستند؟ پاسخ این سؤال در چند بخش ساده اما تأثیرگذار در صنعت کتاب‌های درسی نهفته است، که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

چرا کتاب کمک درسی و آموزشی، گران است؟

مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت کتابهای کمک درسی

مهمترین دلایل افزایش قیمت کتاب‌های کمک درسی و منابع کمک آموزشی را می‌توان موارد زیر دانست:

 

1-اساتید قیمتها را بررسی نمیکنند

در نهایت این اساتید وآموزگاران هستند که تصمیم می‌گیرند چه مطالب و کتاب‌ها کمک درسی را به دانش‌آموزان خود معرفی کنند. اما اساتید حتی قبل از تعیین کتاب‌های کمک درسی به قیمت آنها توجه نمی‌کنند. غالباً از طرف ناشران بزرگ کتاب، مطالب تبلیغاتی برای آنها ارسال می‌شود و معمولاً برای اساتید آسان‌تر است که یکی از کتاب‌های تبلیغ شده را انتخاب کنند. در موارد دیگر، ممکن است معلمان یا اساتید به‌دلیل تمایل به افزایش فروش شخصی، کتاب‌های کمک درسی خود را به‌عنوان مطالب و منابع مطالعه معرفی کنند.

 

2-هزینه بالای تولید کتابها

معمولاکتاب‌های کمک درسی قطور هستند. آنها مقدار زیادی کاغذ، جوهر و منابع چاپی را برای تولید مصرف می‌کنند. آنها همچنین سنگین هستند، که به این ترتیب نرخ بالای حمل و نقل را هم باید به آن افزود. به علاوه، داستان به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا کتاب هنوز باید طراحی و قالب‌بندی شود تا زیبا به نظر برسد. فقط ایجاد یک نسخه از کتاب درسی یک کار بزرگ است و منابع زیادی می‌طلبد. با این اوصاف خرید ارزان کتاب کمک درسی شاید کمی عجیب به نظر برسد!

3-سود ناشرین

ناشران کتاب‌های کمک درسی بخش بزرگی از سود کتاب‌های خود را می‌گیرند و با وجود تعداد کمی از شرکت‌های انتشاراتی، انگیزه کمی برای کاهش این حاشیه سود وجود دارد. بنابراین بدون هیچ رقابت دیگری، ناشران کتاب‌های کمک درسی می‌توانند هر قیمتی را که انتخاب می‌کنند، دریافت کنند. علاوه بر این، دانش آموزان و دانشجویان ملزم به خرید هستند و این یک انتخاب نیست، بنابراین نمی‌توانند کتاب ارزان‌تری بخرند. در واقع ناشران می‌دانند که می‌توانند بدون نگرانی از دست دادن فروش، قیمت را افزایش دهند و از این استراتژی نهایت استفاده را می‌برند.

 

4-بستههای نرم افزاری

آیا تا به حال سی دی پشت کتاب درسی خود را پیدا کرده‌اید؟ یا مثلاً کتاب شما دارای اطلاعات ورود به سیستم و وب سایت برای تکمیل تکالیف باشد؟ اینها بسته‌های نرم افزاری هستند که چه بخواهید و چه نخواهید همراه کتاب شما هستند. قیمت کتاب شامل منابع آنلاین، نرم افزارها و خود کتاب است، که همین ضمائم همراه کتاب قیمت‌ها را بیشتر می‌کند.

 

5-نسخههای جدید

برخی از موضوعات و زمینه‌های درسی همیشه در حال تغییر هستند. اطلاعات جدید در حال کشف، تحقیق یا انتشار است. این امر به‌ویژه در بخش‌های علم، پزشکی، تاریخ و فناوری صادق است. به همین دلیل، کتاب‌های درسی همیشه با نسخه‌های جدیدی روانه بازار می‌شوند، که باید سالانه مورد بررسی و تایید قرار گیرند. دانش آموزان مجبور به خرید جدیدترین نسخه‌های کتاب کمک درسی هستند و در نتیجه ناشران بهانه‌ای برای دریافت هزینه بیشتر دارند.

چرا کتاب کمک درسی و آموزشی، گران است؟

راهکارهایی برای کاهش هزینههای خرید منابع کمک آموزشی

با وجود دلایل زیادی که باعث افزایش قیمت کتاب‌های کمک درسی و آموزشی می‌شوند، روش‌هایی نیز وجود دارد که شما این هزینه‌ها را کاهش دهید و با بودجه کمتری به نتیجه دلخواه خود برسید. در ادامه این روش‌ها به‌صورت خلاصه ذکر شده‌اند:

 

  • اجاره کتاب

فروشگاه‌های کتاب، اخیراً اقدامات جدیدی را برای ساده‌سازی روند و کاهش هزینه‌ها انجام داده‌اند. بیشتر کتابفروشی‌ها به‌جای خرید و فروش مجدد کتاب‌های خود، آنها را به دانش آموزان اجازه می‌دهند.

  • بازار کتاب دست دوم

خرید چیزی که استفاده شده و دست دوم است همیشه ارزان‌تر از خرید نو آن است! کتاب‌های کمک درسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

  • کتابهای رایگان

در برخی از سایت‌ها، کتاب‌ها به‌صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شوند. فقط تنوع کتاب‌های این سایت‌ها کم است.

چرا کتاب کمک درسی و آموزشی، گران است؟

معرفی ارزانترین فروشگاه اینترنتی کتاب کمک درسی

ممکن است قیمت کتاب‌های کمک درسی و آموزشی به‌طور نجومی افزایش یافته باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید هزینه زیادی برای خرید این کتاب‌ها بپردازید. اگر تحقیقات خود را انجام دهید و به‌اندازه کافی سخت‌کوش باشید، پیدا کردن شرایط خوب در مورد کتاب‌های با کیفیت دشوار نیست؛ به‌عنوان مثال فروشگاه اینترنتی فرآموز!

فروشگاه اینترنتی فرآموز، یک از پر تخفیف ترین فروشگاه‌های کتاب کمک درسی است که با همکاری کلیه ناشران کمک آموزشی کشور و گردآوری بیش از ده‌ها عنوان کتاب کمک درسی، پشتیبانی 24 ساعته آنلاین و تلفنی، ارسال رایگان سفارش‌ها به تهران و سایر مراکز استان‌ها، به‌عنوان معتبرترین سایت فروش اینترنتی کتاب‌های کمک درسی شناخته شده است. با توجه به همکاری مستقیم این فروشگاه با ده‌ها ناشر فعال در زمینه چاپ کتاب‌های کمک آموزشی، دانشگاهی و زبان، کلیه کتاب‌ها بلافاصله پس از انتشار و توزیع، به تعداد بسیار بالا در سایت فرآموز موجود می‌شوند.

مزیت ویژه‌ی استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی فرآموز، برخورداری از تخفیف‌های ویژه برای خرید کتاب کمک درسی است. با توجه به اینکه ممکن است خرید برخی از کتاب‌های کمک آموزشی و کنکوری به‌دلیل قیمت بسیار بالا برای دانش آموزان دشوار باشد، فرآموز سعی کرده با ارائه تخفیف‌های ویژه، شرایط را برای دانش آموزان آسان‌تر کند. البته خرید از فرآموز مزایای دیگری هم دارد، از جمله:

  1. موجود بودن، معرفی و بررسی هزاران کتاب کمک آموزشی
  2. ارسال سریع و کاملاً رایگان
  3. پشتیبانی آنلاین و تلفنی
  4. ضمانت سلامت و اصالت کتاب‌ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top