تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/08/12 - 14:44
کد خبر: 412743

نظر ۳ مرجع تقلید درباره واکسیناسیون

نظرات مراجع عظام تقلید بیانگر آن است که مؤمنان در موضوع واکسینه کردن خود باید به تشخیص و توصیه متخصصان پزشکی عمل کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بشریت از زمانی که خود را شناخته، با انواع ابتلائات و از جمله بیماری ها درگیر بوده است، بیماری هایی که برخی از آن ها به یک اپیدمی و یا پاندمی تبدیل شده و جمع قابل توجهی را تحت تأثیر قرار داده است. در این زمینه، نام هایی مانند مرگ سیاه، طاعون و آبله در قرون گذشته و آنفلونزا، ایدز و ابولا در قرون اخیر به گوش ها آشناست.

اکنون نیز زندگی بشر در دنیا و از جمله ایران با نام «کرونا» پیوند خورده و بشر در تلاش است تا در مسیر مبارزه با این بیماری همه گیر، تجربه های جدیدی کسب کند و گام های بلندتری بردارد.

و اما یکی از راه های آشنای مبارزه با بیماری های همه گیر، تزریق «واکسن» و گسترش آن برای ایجاد ایمنی نسبی در برابر زنجیره انتقال بیماری است، امری که در مبارزه با کرونا هم پیگیری و دنبال می شود، اما همچنان هستند برخی افراد که با عدم تزریق واکسن و همچنین دامن زدن به «واکسن هراسی»، در برابر نظر متخصصان علم پزشکی ایستاده و گسترش ایمنی سازی در برابر این بیماری همه گیر را با مشکل مواجه کرده‌اند.

بر این اساس نظر مراجع معظم تقلید را به ویژه در موضوع «واکسن هراسی» جویا شدیم.

در متن نامه ارسالی از قم به آیات عظام آمده است: «همان طور که مستحضر هستید امروزه جهان درگیر یک بیماری همه گیر شده است. همچنین برای مبارزه با این بیماری همه گیر، واکسیناسیون سراسری بر اساس صلاحدید و توصیه متخصصان علم پزشکی در دستور کار قرار گرفته، اما همچنان برخی با ایجاد تشکیک درباره این توصیه، آن را نفی می کنند و حتی به واکسن هراسی دامن می زنند.»

همچنین در ادامه این نامه این پرسش مطرح شده که با توجه به آن که متخصصان پزشکی بر این عقیده اند تا افراد واکسینه شده علیه کرونا به درصد معینی نرسند، واکسیناسیون نمی تواند اثرگذار باشد، آیا افراد می توانند بگویند تزریق یا عدم تزریق واکسن یک تصمیم شخصی است و ارتباطی با دیگران ندارد  و مطابق تشخیص خود عمل کنند؟

نظر آیت الله جوادی آملی

در این باره دفتر آیت الله العُظمی عبدالله جوادی آملی همگان را به دعا، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن فرا خوانده و آورده است: «مؤمنان در کاری که تخصص ندارند، اظهار نظر نکنند، ضمن آن که نباید دیگران را از تزریق واکسن ترساند.»

نظر آیت الله مکارم شیرازی

همچنین دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز در پاسخ به استفتاء  آورده است: «لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل نمایید.»

نظر آیت الله علوی گرگانی

و اما مرقومه دفتر آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز در این باره به این شرح است: «موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود.»

زیر بار مسؤولیت اجتماعی نباید شانه خالی کرد

اکنون باید به این نکته هم توجه داشت که «کرونا» نسبت به همه گیری های قبلی، واجد برخی پیچیدگی های خاص است، به طور مثال برخی افراد بدون داشتن هیچ گونه علامتی از کووید ۱۹، ناقل این بیماری هستند و از این رو تردیدی نیست که هیچ یک از ما نباید از بار مسؤولیت خود در مسیر مبارزه همگانی با این بیماری شانه خالی کنیم.

همچنین با توجه به پاسخ مراجع عظام تقلید به این استفتاء و البته سیره عملی آیات عظام به ویژه رهبر بصیر انقلاب اسلامی در مبارزه با بیماری کرونا در کنار اهتمام آنان بر واکسینه کردن خود و تشویق دیگران به این امر، وظیفه همگان در مسیر مبارزه با این بیماری مشخص و مُبرهن و هر فرد موظف است برای برائت ذمّه خود و نداشتن حق الناسی بر گردن، نقش فردی و اجتماعی خویش را در این زمینه ایفا کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top