تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/08/13 - 13:15
کد خبر: 412858

آیا قیمت اتریوم و بیت کوین به هم وابسته هستند؟ سرمایه گذاری در کدام یک سودآوری بیشتری دارد؟

آیا قیمت اتریوم و بیت کوین به هم وابسته هستند؟ سرمایه گذاری در کدام یک سودآوری بیشتری دارد؟ بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز بزرگ جهان، کلاس سرمایه‌گذاری جدیدی را به بازارهای مالی دنیا معرفی کرد....

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز بزرگ جهان، کلاس سرمایه‌گذاری جدیدی را به بازارهای مالی دنیا معرفی کرد. رشد بسیار زیاد قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در سال‌های اخیر، افراد بسیاری را به این حوزه و سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند کرده است. پس از بیت کوین، رمز ارزهای بسیاری وارد بازار شدند که یکی از بزرگترین آن‌ها اتریوم است. در این مقاله، ارتباط قیمت بیت کوین و اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

آیا قیمت اتریوم و بیت کوین به هم وابسته هستند؟ سرمایه گذاری در کدام یک سودآوری بیشتری دارد؟

ارتباط قیمت بیت کوین و اتریوم

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرهیجان‌ترین بازارها در مقایسه با بازارهای موازی مالی است. تغییرات شدید قیمت رمز ارزها بسیاری از افراد را با سودای یک شبه پولدار شدن به این بازار کشانده است. به طرق مختلف می توان در این بازار فعالیت و از آن درآمد کسب کرد. استخراج بیت کوین یکی از روش های شناخته شده در ایران بود که با حواشی بوجود آمده از اوایل سال ۱۴۰۰ و خاموشی گسترده در کشور این حوزه رونق خود را از دست داد. بنا به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران  بسیاری از افراد استخراج بیت کوین را دلیل اصلی قطعی برق در کشور عنوان کردند و همین نکته باعث شد تا افراد به تدریج از این حوزه خارج شوند. 

با این حال، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش رمز ارزها همچنان هیجان مخصوص به خود را دارد و افراد زیادی به معامله رمز ارزها و سرمایه گذاری بر روی آن ها روی آورده اند. اما انتخاب دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری همواره یکی از دغدغه‌های مشترک معامله‌گران در این بازار است. تعداد بسیار زیاد ارزهای دیجیتال، افراد را برای انتخاب سبد سرمایه‌گذاری مناسب سردرگم کرده است. در این بین، دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم به عنوان سرمایه‌گذاری‌های مطمئن و در عین حال سودآور همواره مورد توجه فعالان این بازار بوده است. سوال اینجاست که آیا قیمت این دو ارز دیجیتال ارتباطی باهم دارند؟ آیا همبستگی قیمتی میان بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز بازار و اتر به عنوان بزرگترین آلتکوین بازار وجود دارد؟ با توجه به تاریخچه قیمتی این دو، سرمایه‌گذاری در کدام یک سودآوری بیشتری را به همراه داشته است؟

سودآوری بیت کوین از ابتدا تا امروز

با بررسی تاریخچه قیمتی بیت کوین متوجه می‌شویم که اولین قیمت ثبت شده برای بیت کوین در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) بوده که در آن دوران قیمت هر یک واحد بیت کوین، ۵ سنت به ثبت رسیده است. قیمت بیت کوین در این روزها تقریبا معادل ۶۰۰۰۰ دلار است. با یک محاسبات ساده متوجه خواهیم شد که در این ۱۱ سال بیت کوین نزدیک به ۲ میلیون برابر شده است؛ از این نظر بیت کوین با سایر دارایی‌های قابل معامله در بازارهای مالی قابل مقایسه نیست. اگر فردی در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۰۰ دلار بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده بود، امروز دارایی او از محل رشد قیمت بیت کوین نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار بود. البته که بیت کوین در این سال‌ها فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است؛ برای مثال قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داد اما مجددا آن را جبران کرد. اما این اتفاق در سال‌های بعد نیز تکرار شد؛ در سال ۲۰۱۳ قیمت بیت کوین نزدیک به ۸۰ درصد ریزش را به ثبت رساند. مشابه این اتفاق در سال ۲۰۱۷ نیز تکرار شد که در آن بیت کوین از محدوده ۲۰۰۰۰ دلار به سمت ۳۰۰۰ دلار سقوط آزاد کرد و تقریبا ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. همچنین در سال ۲۰۱۹ و در بهبوهه شیوع ویروس کرونا نیز تقریبا ریزش ۷۰ درصدی را تجربه کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز بیت کوین با ریزش ۵۰ درصدی بسیاری از تازه‌واردان به این بازار پرهیجان را بهت زده کرد. همانطور که می‌بینیم، بیت کوین در این سال‌ها صعود و سقوط‌های بسیاری را به ثبت رسانده که مشابه آن را تنها در همین بازار رمز ارزها می‌توان یافت و در مقایسه با سایر بازارها مثل بازار سهام، بی بدیل است.

سودآوری اتریوم از ابتدا تا به امروز

اتریوم تقریبا ۴ سال بعد از اولین معامله بیت کوین، کوین خود را با نماد ETH در بازار عرضه کرد. در آن سال، ارزش هر یک واحد اتریوم معادل ۲۰۰۰ واحد بیت کوین بود. اولین قیمت‌های ثبت شده برای اتریوم تقریبا ۲.۵ دلار بوده است. در این روزها قیمت اتریوم به محدوده ۴۵۰۰ دلار رسیده است. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که قیمت اتریوم در این سال‌ها تقریبا ۱۸۰۰ برابر شده است. در سال ۲۰۱۸ قیمت اتریوم از ۱۴۰۰ دلار تا ۸۳ دلار ریزش داشت که طی آن ۹۴ درصد ارزش خود را از دست داد. در سال ۲۰۲۱ نیز قیمت اتر از ۴۴۰۰ دلار تا ۱۷۰۰ دلار سقوط نسبتا شدیدی را به ثبت رساند که طی آن تقریبا ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داد. همانطور که مشخص است، اتریوم نیز همانند بیت کوین نوسانات بسیار شدیدی را در بازار به ثبت رسانده است.

ارتباط میان قیمت اتریوم و بیت کوین

تجربه نشان می‌دهد که به صورت سنتی، سرمایه‌های جدیدی که وارد بازار رمز ارزها شده ابتدا صرف خرید بیت کوین می‌شود و همین نکته باعث رشد قیمت بیت کوین شده است. سپس سرمایه‌گذاران با سایر رمز ارزها آشنا می‌شوند و عموما انتخاب دوم آن‌ها اتر است. سپس این سرمایه که اکنون به لطف رشد قیمت بیت کوین چند برابر شده، صرف خرید اتر می‌شود. این برهه از بازار را به اصطلاح فصل آلتکوین‌ها یا آلت سیزن می‌نامند. فصل آلتکوین‌ها با رشد قیمت اتر و سایر رمز ارزها (به جز بیت کوین) آغاز شده و عموما در مدت زمان بسیار کوتاهی، قیمت سایر رمز ارزها نیز رشد بالایی را تجربه می‌کنند. این چرخه به صورت کلاسیک در بازار وجود دارد. البته در سال‌های اخیر و به دلیل رشد حوزه دیفای و این روزها NFT ها، این چرخه مشابه گذشته در بازار وجود ندارد. در بسیاری از مواقع، برخی از ارزهای دیجیتال بدون توجه به قیمت بیت کوین و اتریوم، رشد تدریجی بسیار بالاتری از این دو رمز ارز بزرگ به ثبت رسانده‌اند. رقبای اتریوم و همچنین ارز دیجیتال برخی از پلتفرم‌های حوزه دیفای نمونه‌ای بارز از این اتفاق هستند.

اما با نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین و اتریوم متوجه می‌شویم که به صورت بلند مدت، صعود و سقوط قیمت بیت کوین و اتر باهم اتفاق می‌افتد. برای مثال تغییرات قیمت اتر و بیت کوین را در دو سال اخیر به صورت دقیقتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رشد بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹) با رشد قیمت بیت کوین آغاز شد و این رشد از مهرماه ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ به مدت ۷ ماه ادامه داشت. طی این رشد قیمت بیت کوین از ۱۰۴۰۰ دلار تا ۶۴۸۰۰ دلار ادامه پیدا کرد؛ در نتیجه، بیشینه سود بیت کوین در این رالی صعودی معادل ۵.۲ برابر بود. رشد اتریوم با یک ماه تاخیر و در آبان ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۴۰۰ و به مدت ۷ ماه ادامه داشت. طی این رالی صعودی قیمت اتریوم از ۳۷۰ دلار تا ۴۳۷۰ دلار ادامه پیدا کرد؛ بیشینه سود اتریوم در این رالی صعودی معادل ۱۰.۸ برابر بود. از این رالی صعودی می‌توان نتیجه گرفت که اتریوم در این رالی صعودی بازار، سودآوری بالاتری را در مقایسه با بیت کوین به ثبت رسانده است.

پس در زمان رشد بازار، خرید اتریوم سود بیشتری از خرید بیت کوین به ارمغان خواهد آورد. اما آیا در ریزش‌ها نیز عملکرد اتریوم بهتر است؟

رابطه اتریوم و بیت کوین در ریزش قیمت‌ها

برای یافتن رابطه این دو ارز دیجیتال، ریزش چند ماه پیش بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ در این ریزش، قیمت بیت کوین از محدوده ۶۴۸۰۰ دلار تا ۲۸۹۰۰ دلار سقوط قیمت را به ثبت رساند؛ این ریزش معادل ۵۵ درصد ارزش بیت کوین است. اتریوم نیز از ۴۴۰۰ دلار تا ۱۷۰۰ دلار ریزش داشت؛ که این ریزش معادل ۶۱ درصد ارزش اتریوم است. در نتیجه، در زمان ریزش بازار نیز اتریوم ریزش بیشتری را به ثبت رسانده است. 

آیا در بازگشت اخیر بازار (۴ ماه پیش تا به امروز) و آغاز روند صعودی بازار، ارتباط بین اتریوم و بیت کوین برقرار بوده است؟ برای پاسخ به این سوال مجددا به سراغ نمودار قیمت‌ها می‌رویم. نکته جالب در مورد آخرین رالی صعودی بازار اینجاست که اینبار اتریوم همزمان با بیت کوین رشد قیمتی خود را آغاز کرده است. این رالی صعودی بازار، که اکنون نیز در همین رالی صعودی قرار داریم، از تیر ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است. در این تاریخ قیمت بیت کوین معادل ۳۰۰۰۰ دلار و قیمت اتریوم معادل ۱۷۰۰ دلار بوده است. اکنون و در زمان نگارش، قیمت هر واحد بیت کوین معادل ۶۴۰۰۰ دلار و قیمت اتریوم معادل ۴۵۰۰ دلار است. که این اعداد نشان می‌دهد در آخرین رالی صعودی بازار قیمت بیت کوین تا به این لحظه ۱۱۳ درصد و قیمت اتریوم تا این لحظه ۱۶۰ درصد افزایش یافته است. 

پس می‌توان نتیجه گرفت که این رابطه قیمتی همچنان میان اتریوم و بیت کوین برقرار است. این رابطه نشان می‌دهد که با شروع روند صعودی در بازار، خرید اتریوم سود بالاتری را در مقایسه با خرید بیت کوین خواهد داشت و برعکس در زمان ریزش قیمت‌ها، داشتن اتریوم ضرر بیشتری را به همراه می‌آورد و اگر در زمان ریزش بازار، قصد فروش رمز ارزهای خود را نداریم، بهتر است تمامی آن را به بیت کوین تبدیل کنیم. برعکس در زمان رشد قیمت‌ها، بهتر است بیت کوین‌ها را به اتریوم تبدیل کنیم. البته در این مثال، ما سایر رمز ارزها را مورد بررسی قرار ندادیم و صرفا ارتباط قیمتی بین بیت کوین و اتریوم را مورد بررسی قرار دادیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top