تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/08/17 - 12:20
کد خبر: 413180

سلامت روان حتی در زمان فارغ التحصیلی ارزیابی می شود

باید گروه‌های روانشناسی و مشاوره را فعال‌تر کنیم و از ظرفیت آموزش مجازی با حضور اساتید برتر استفاده کنیم و برای حضور اساتید برتر این حوزه به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه‌های استان‌های دورتر که امکان حضور دانشجویان در این دوره‌ها وجود ندارد، برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ ابراهیم نعیمی  با اشاره به برنامه‌های مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در سال تحصیلی جدید گفت: در سال تحصیلی جاری بیشترین تاکید دفتر مشاوره و سلامت بر روی «پیشگیری» در سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: یک سطح، همان دانشجویان پر ریسکی هستند که در ابتدای ورود به دانشگاه با تکمیل کارنامه سلامت روان ارزیابی شده و برخی از این دانشجویان که احتمال رفتار پر خطر بالایی دارند به دفاتر مشاوره معرفی شده و مشاوران از همان ابتدا با این گروه از دانشجویان تماس گرفته و ارتباط را شروع می‌کنند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: سطح بعدی دانشجویانی هستند که نرمال بوده ولی خلاءهای مهارتی و فقدان هایی دارند که وقتی ناراحتی و فشارها به آنها عارض می‌شود در تصمیم‌گیری به اندازه کافی بالغانه و سازگارانه رفتار نمی‌کنند و ممکن است دچار خطا شوند.

نعیمی افزود: پس لازم است در حوزه پیشگیری مهارت‌های متعددی را در قالب‌های مختلف به دانشجویان یاد دهیم، به عنوان مثال کارنامه سلامت دانشجویان نشان می‌دهد یکی از حوزه‌هایی که دانشجویان ضعف مهارتی و آموزشی دارند، حوزه مدیریت هیجانات و کنترل خشم است بنابراین ما در این حوزه منابع تولید کننده فشارهای روانی و تحریک پذیری دانشجویان را ارزیابی کرده و می‌دانیم باید برای اکثریت دانشجویان از طریق خودشان یعنی همیاران سلامت برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: در کنار این دانشجویان ما دانشجویان شاهد و ایثارگر را داریم که به دلیل شرایط ویژه‌ای که داشته‌اند، مراحلی را طی کرده‌اند که ممکن است یک ضربه دیگر منجر به ایجاد مشکلاتی در آنها شود که سعی ما این است با برگزاری دوره‌های آموزشی این موضوع را مدیریت کنیم تا بعدها نیازی به مداخله و درمان نباشد.

نعیمی به دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های داخل کشور در حال تحصیل هستند و برای جامعه پذیر شدن این دانشجویان و سازگار شدن آنها با فرهنگ ایرانی باید مهارت‌های خاصی را ویژه این دانشجویان برنامه‌ریزی کنیم.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: باید گروه‌های روانشناسی و مشاوره را فعال‌تر کنیم و از ظرفیت آموزش مجازی با حضور اساتید برتر استفاده کنیم و برای حضور اساتید برتر این حوزه به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه‌های استان‌های دورتر که امکان حضور دانشجویان در این دوره‌ها وجود ندارد، برنامه‌ریزی کنیم.

نعیمی تاکید کرد: خلاء دیگر این است که دانشجویان در ابتدای ورود از نظر سلامت روانی و جسمی ارزیابی می‌شوند که این ارزیابی از سال ۹۴ انجام می‌شود ولی بعد از ۴ سال ارزیابی جسمانی و روانی صورت نمی‌گیرد تا مشخص شود آسیب‌هایی که وجود داشت طی ۴ سال بهتره شده یا اینکه تغییر نکرده و حتی شاید بدتر شده است، بنابراین از امسال ارزیابی روانی و جسمی بعد از فارغ‌التحصیلی نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار حوزه مشاوره، حوزه‌های آموزشی دیگری مانند، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت فرهنگی، جهاد دانشگاهی، تشکل‌های دانشجویی، و غیره وجود دارند که هرکدام در زمینه‌های مهارتی مختلف دوره‌هایی را برای دانشجویان برگزارمی کنند که می‌توانیم آنها را جهت دهی کنیم، به این صورت که برخی از برنامه‌های مهارتی را حوزه‌های مذکور برگزار کنند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: باید شورای فرهنگی سلامت روان در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود در حال حاضر یازده نهاد در کشور متولی مشاوره و سلامت هستند و در حوزه سلامت روان کار می‌کنند که برخی از آنها مخاطب نداشته و بودجه دارند و برخی هم مانند مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مخاطب داشته و بودجه کافی برای برنامه پیشگیری ندارند که باید این شورا ایجاد شده و هم افزایی خوبی ایجاد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top