تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/08/19 - 11:06
کد خبر: 413444

حسین قاسمی

از مدرسه علمیه تا امارت اسلامی

از مدرسه علمیه تا امارت اسلامی

این جنبش در دهه 80 با شکست مقطعی مواجه شد که از مهم ترین دلایل آن علاوه بر حمله آمریکا به افغانستان، عدم بلوغ سیاسی طالب ها بود. در طول 20 سال بعد، طالب ها حلقه مفقوده حرکت خود یعنی تشکیلات اجتماعی را بازسازی کرده و با بلوغ بالاتری سودای امارت اسلامی را دنبال کردند تا مجددا در سال اخیر با خروج آمریکا، افغانستان را تسخیر کرده و امارت اسلامی دست و پا شکسته ای ایجاد کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یاداداشت از حسین قاسمی  دانشجو دکتری اندیشه سیاسی/// تحولات اخیر افغانستان و نقش ویژه طالبان در آن، بار دیگر جنبش طالبان را بر روی میز تحلیلِ تحلیلگران قرار داد. به این بهانه، نگاهی ثانوی به این جنبش مذهبی - قومیتی که امروز بر شهرهای مختلف افغانستان غالب شده است، جالب توجه است.

طالبان جمع طالب به معنای «طلبه ها» نام گروهی با عقاید حنفی دیوبندی است که با کمک دولت پاکستان و حمایت های کشورهایی همچون عربستان سعودی شکل گرفت. در دهه 40 شمسی، احزاب سنی پاکستان مانند جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و اهل حدیث، مدارس علمیه ای در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان ایجاد کردند که در آن، متون مذهبی با تقید به مکتب دیوبندی آموزش داده می شد. بن مایه های تفکر تند و افراطی سلفیت به تدریج در طلاب این مدارس تزریق می شد و با ورود مهاجرین افغان به این مدارس، رفته رفته این مدارس توسعه می یافتند.

طلاب محصل در این مدارس، اعضا اولیه جنبش طالبان و افکار ترویج شده در این مدارس، افکار بنیادین جنبشی مذهبی – قومیتی بود که در دهه 70 شمسی با کمک سعودی به یک جنبش نظامی افراطی تبدیل شده و افغانستان را اشغال کرد. اندیشه افراطی طالبان، نزدیک ترین عرصه ظهور خود را عرصه نظامی گری یافت و از آن به عرصه حکومتی و شکل دادن به امارت اسلامی افغانستان در همان دهه رسید.

این جنبش در دهه 80 با شکست مقطعی مواجه شد که از مهم ترین دلایل آن علاوه بر حمله آمریکا به افغانستان، عدم بلوغ سیاسی طالب ها بود. در طول 20 سال بعد، طالب ها حلقه مفقوده حرکت خود یعنی تشکیلات اجتماعی را بازسازی کرده و با بلوغ بالاتری سودای امارت اسلامی را دنبال کردند تا مجددا در سال اخیر با خروج آمریکا، افغانستان را تسخیر کرده و امارت اسلامی دست و پا شکسته ای ایجاد کردند.

نکته قابل توجه در این حرکت از مدرسه علمیه تا امارت اسلامی، نظرات مذهبی – اندیشه ای این گروه است که نمود ویژه ای در نحوه حکمرانی آنان دارد. برای مثال، اصالت خلافت اسلامی و مدل خلافت سلف صالح، مانع از توجه به نظر مردم و رای آنان در حکمرانی است. اولویت تشکیل دولت و امارت اسلامی به جای رسالت جهانی، آنان را از امثال داعش متمایز می کند و اصول سیاست خارجه متمایزی را تولید می کند که در حال سامان یافتن است. ادعای امیر امارت با سودای خلیفه مسلمین از دو اندیشه دینی متفاوت نشأت می گیرد که دو نوع حرکت سیاسی متفاوت و دو نوع سیاست خارجه تولید می کند.

اصل حرف

این تحلیل به معنای تایید طالبان یا حتی پیش بینی موفقیت آنان در آینده نیست اما امثال جنبش های طالبان مجددا این واقعیت را تاکید می کند که اصلاح سیاسی خصوصا در میان مسلمین، از «حرکت فکری دینی» نشأت گرفته و لایه لایه جنبش و ساختارهای متناسب با خود را تولید می کند و به استقرار حکومت و تولید نظامات مبتنی بر آن می رسد. مهم تر آنکه، تغییر اساسی در حکومت مستقر نیز از همین مسیر می گذرد و شاید مراحل آن قابل حذف نباشد! (تامّل و تدبّر!)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top