تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/08/23 - 16:01
کد خبر: 413855

رونمایی از ۷ کتاب جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ۷ کتاب منتشر شده توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه رونمایی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از 7کتاب منتشر شده در این بنیاد اظهار داشت: شعار امسال کتابخوانی، تسهیل، تصحیح و تعمیق مواجهه مردم با کتاب و کتابخوانی است.

رونمایی از ۷ کتاب جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی

وی افزود: آسیب‌شناسی‌هایی در چرخه نشر صورت گرفته و همچنین سایر مسائل پیرامون کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که نتایج این مطالعه را به‌زودی در اختیار رسانه‌ها خواهیم گذاشت.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی  آستان قدس رضوی ادامه داد: امروزه در جهان تولید دانش دو سرنوشت پیدا کرده است؛ اولین سرنوشت، مسئله آکادمیک و تخصصی برای مخاطبان خاص است و دومین سرنوشت این است که با حفظ اصالت آن را عمومی‌سازی کنیم تا همگان بتوانند از علم‌و‌دانش بهره مند شوند.

فرامرز قراملکی گفت: اتاق فکرهایی در همین راستا ایجاد کرده‌ایم تا هم پایبند به استحکام کار علمی و آکادمیک باشد و در عین حال این را با زبانی عمومی و همگانی مطرح کند.

وی افزود: درحال حاضر کتابی شامل 5 جلد به سبک گزارش تحلیلی تاریخی از میراث علم اخلاق باهمکاری دانشگاه امام صادق(ع) به نام جریان‌های اخلاق پژوهی در تمدن اسلام را در حال تدوین داریم که زیر نظر یک استاد اخلاق پژوه و یک استاد اخلاق شناس به کتابت رسیده است که نمونه آن را نداشته‌ایم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: کتاب خادم تراز در راستای ترویج فرهنگ زیارت، تا 10 روز دیگر منتشر خواهد شد؛ نویسنده کتاب که خود از خدام امام رضا(ع) است، حق التالیف دریافت نکرده و آن را وقف توسعه زیارت کرده است.

حجت‌الاسلام سید‌جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی اظهارداشت: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از معتبرترین مراکز علمی و فرهنگی منطقه، جهان اسلام و حتی دنیاست که رتبه هفتم در میان 20 کتابخانه‌ معتبر جهان را کسب کرده است؛ همچنین نام این کتابخانه در فهرست کتابخانه‌های دیدنی جهان وجود دارد.

وی افزود: بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی در خاورمیانه با 20 هزار ساعت مصاحبه، مربوط به کتابخانه آستان قدس رضوی است. هدف‌مان این است که جزو 5 کتابخانه معتبر در دنیا باشیم؛ رویکردهای تحولی را در حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه در نظر داریم تا آن مرجعیت علمی را در آستان قدس رضوی رقم بزنیم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهایمان افزایش منابع ارزشمند و سهولت دسترسی به این منابع خواهد بود. برای حضور موثر و مستمر در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جمعی نیز برنامه داشتیم که حضور ما در این فضا، افزایشی 7 برابری داشته است.

حسینی با بیان اینکه کرونا تهدیدی برای کتابخانه‌ها بود، اظهار داشت: بیماری کرونا در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تبدیل به فرصت شد؛ کتابخانه‌ها تعطیل شدند اما کتابخوانی با توجه به زیرساخت‌های دیجیتالی که داشتیم، تعطیل نشد.

رئیس سازمان کتابخانه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از 30 پایگاه تخصصی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی رضوی ایجاد کردیم که در 2 سال گذشته به 50 پایگاه خواهد رسید.

وی افزود: به‌دنبال افزایش نسخ خطی هستیم؛ بیش از 60 هزار نسخه مطبوعات قدیمی از دوره‌های مختلف تاریخی مانند قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی به زبان‌های مختلف در پایگاهی تخصصی به صورت دیجیتال گردآوری کرده‌ایم.

حسینی خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه دیجیتال فهارس نسخ خطی کتاب‌های جهان، پروژه تحولی عظیمی است که طی 2 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. کار جدید دیگر نیز راه‌اندازی سامانه آگاهی‌رسان است؛ همچنین پایگاه تخصصی امام رضا(ع) به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر کتابخانه‌هایی که وجود داشت، 40 ایستگاه مطالعه دیجیتال در مناطق محروم ایجاد شده است؛ همچنین بنا داریم محدودیتی که در استفاده بانوان از کتابخانه جامع گوهرشاد را با بهره برداری از ساختمان جدید، از بین ببریم که این موضوع تا 2سال آینده انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ کتاب آسیب‌های ادعایی حاکمیت دینی؛ بررسی و نقد قرآنی و روایی، کتاب درآمدی بر دانش قریب القرآن؛ با نگاهی به نقش شیعه در پیدایش و گسترش آن، کتاب اعتقاد ما از آیت‌الله مکارم شیرازی به زبان فرانسوی، کتاب کلیات حقوق اسلام، کتاب مبانی اقتصاد سنجی مقدماتی(جلد اول)، کتاب اخلاق حرفه‌ای آموزش در منابع اسلامی و کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات در سنجه اصل رعایت غبطه وقف، عناوین 7 کتاب رونمایی شده توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top