تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/08/24 - 13:25
کد خبر: 413955

دومینیکا برای پنجمین بار در صدر شاخص CBI قرار گرفت

کسانی که شهروند دومینیکا می‌شوند و موفق به دریافت پاسپورت دومینیکا می‌شوند، بخشی از خانواده این کشور بزرگ محسوب خواهند شد. تمام این افراد از طریق سرمایه‌گذاری در برنامه CBI به ساخت جاده‌‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس کمک می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در هفته‌های اخیر، پنجمین ویرایش شاخص برنامه اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری (CBI) منتشر شد. کشور دومینیکا بار دیگر در سال ۲۰۲۱ صدر جدول رتبه‌بندی بهترین برنامه شهروندی بر اساس سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داد.

دومینیکا برای پنجمین بار در صدر شاخص CBI قرار گرفت

شاخص CBI که توسط مجله فایننشال تایمز (Financial Times) متنشر شده، یک سیستم رتبه‌بندی جامع است که برنامه‌‌های عملیاتی CBI را با هم مقایسه می‌کند. این گزارش در واقع جزئیات برنامه‌های CBI ارائه شده توسط کشورهای مختلف در دریای کارائیب، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا را بررسی و ارزیابی کرده است.

طبق این گزارش، دومینیکا تا امروز برای پنجمین سال پیاپی موفق به کسب مقام اول شده است. جیمز مک کی، محقق این برنامه درباره گزارش منتشر شده گفت: «کشوری که در رتبه اول قرار دارد، موفق به دریافت ۶ نمره کامل از ۹ رکن ارزیابی شده است.» همچنین او به توضیحات خود افزود: «دومینیکا بار دیگر به‌خاطر معیارهای مختلفی چون حداقل هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری مقرون‌به‌صرفه، فرایند درخواست ساده و اطمینان از سرمایه‌گذاری، توانست در رده اول قرار بگیرد.»

کسانی که شهروند دومینیکا می‌شوند و موفق به دریافت پاسپورت دومینیکا می‌شوند، بخشی از خانواده این کشور بزرگ محسوب خواهند شد. تمام این افراد از طریق سرمایه‌گذاری در برنامه CBI به ساخت جاده‌‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس کمک می‌کنند.

ارکان اساسی بررسی شاخص برنامه CBI

دومینیکا پس از دریافت امتیاز کامل در ۶ مورد از ۹ رکن ارزیابی شده توسط ایندکس، با امتیاز کلی ۸۹ درصد در زمینه‌های زیر به‌عنوان قوی‌ترین و بهترین برنامه سرمایه‌گذاری اعلام شد:

حداقل هزینه سرمایه‌گذاری

به لطف کمک مقرون‌به‌صرفه ۱۰۰,۰۰۰ دلاری آمریکا، برنامه اخذ تابعیت و پاسپورت دومینیکا بهترین امتیاز را در این ستون دریافت کرد.

دومینیکا برای پنجمین بار در صدر شاخص CBI قرار گرفت

شرط حضور یا اقامت اجباری

دومینیکا توانسته امتیاز عالی از این رکن مهم در برنامه شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری کسب کند. متقاضیانی که از طریق سرمایه‌گذاری در دومینیکا برای دریافت پاسپورت دوم اقدام می‌کنند، لازم نیست به این جزیره سفر کنند. همچنین نیازی به اقامت در آنجا قبل یا بعد از اعطای شهروندی ندارند.

سهولت پردازش

یکی دیگر از مهم‌ترین امتیازهای برنامه CBI دومینیکا، فرایند واضح و کارآمد آن است که توانسته امتیازات بالایی در این ستون دریافت کند.

مفهوم راستی‌آزمایی (Due Diligence)

رویه‌‌‌های بررسی و راستی آزمایی کامل دومینیکا هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی بود که توانست امتیاز بالایی را در این فهرست کسب کند. این رکن جزء ستون‌های ثابتی است که از سال ۲۰۱۷ تا امروز همچنان جزء بهترین بخش‌های برنامه شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری بوده است. این رویه‌ها شامل غربالگری گسترده منبع ثروت و سرمایه متقاضی، گرفتن اثر انگشت به عنوان بخشی از برنامه و کار با سازمان‌های بین‌المللی شخص ثالث برای انجام بررسی‌های پیش‌زمینه آنلاین همه جانبه است.

خانواده

دومینیکا در سال ۲۰۲۰ معنای افراد وابسته به فرد متقاضی را اصلاح کرد تا طیف وسیع‌تری از اعضای خانواده را با استفاده از این برنامه تحت پوشش بگیرید. متقاضیان در برنامه‌های به‌روز شده این روش دریافت پاسپورت می‌توانند افراد بیشتری از خانواده خود را پشتیبانی کنند و در این برنامه همراه خود داشته باشند. این اصلاحات باعث شد تا برنامه CBI  دومینیکا در این ستون هم نمرات برتر را کسب کند.

قطعیت محصول

طول عمر، ثبات، شهرت، سازگاری و محبوبیت برنامه دومینیکا در این ستون امتیازات بالایی را کسب کرد. همچنین در این گزارش آمده است: «برنامه CBI دومینیکا با ۲۸ سال سابقه و مدیریت خوب و درست، توانسته مسیری شفاف و روشن در مورد نحوه استفاده از بودجه CBI ترسیم کند.»

یافته‌ها و روندهای کلیدی شاخص CBI

قرنطینه‌ها و تدابیری که دولت دومینیکا برای مهار ویروس کووید - ۱۹ داشت به جذابیت این برنامه اضافه کرد. افراد ثروتمند و معتبر که به‌خاطر محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی دوران بیماری نتوانسته بودند مثل گذشته حضور موفق در بازارهای جهانی و اقتصادی داشته باشند، علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در برنامه اخذ شهروندی دوم نشان می‌دهند.

در گزارشی که مجله فایننشال تایمز منتشر کرده است، آمده که هم بانک‌های خصوصی و هم شرکت‌های حقوقی از زمان ظهور همه‌گیری کرونا، آمار بیشتری از افرادی که می‌‌خواهند شهروندی دوم دریافت کنند، گزارش می‌دهند. نکته دیگری که در این گزارش به آن توجه شده است، ویزای کوچ‌گردی دیجیتالی (digital nomad visa) است. این بیماری همه‌گیر میلیون‌ها نفر را مجبور کرد از خانه کار کنند. همچنین افرادی وجود داشتند که می‌‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و به دل طبیعت یا مکان‌های خلوت و عجیب‌وغریب پناه ببرند تا بتوانند کار خود را از آنجا ادامه دهند.

دومینیکا اوایل سال جاری نسخه دیجیتالی ویزای کوچ‌گردی خود را با نام «ویزای کار در طبیعت (WIN)» افتتاح کرد. این ویزا به متقاضیان این امکان را می دهد که تا ۱۸ ماه در جزیره ساکن شوند و کارهای خود را از راه دور و به صورت دورکاری مدیریت کنند.

موقعیت اقتصادی و جغرافیایی کشور دومینیکا

کشور جزیره‌ای دومینیکا در شرق دریای کارائیب قرار دارد. این کشور با جزایر فرانسوی گوادلوپ و ماری گالانت در شمال و مارتینیک در جنوب همسایه است. دومینیکا سال ۱۹۷۸ به عنوان یک کشور مستقل معرفی شد و از همان زمان به عضویت کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا درآمد.

طول جزیره ۲۹ مایل (۴۷ کیلومتر) و حداکثر عرض آن ۱۶ مایل (۲۶ کیلومتر) است. پایتخت و بندر اصلی آن روسو است. زیبایی طبیعی دومینیکا، به‌ویژه قسمت‌های کوهستانی آن باعث شده تا افراد زیادی را تحت تأثیر خود قرار دهد. تا جایی که همواره آمار منتشر شده از حضور سرمایه‌گذاران، گردشگران و طبیعت‌گردانی که برای دیدن و زندگی در این کشور به آن مراجعه می‌کنند، در حال افزایش است.

دومینیکا برای پنجمین بار در صدر شاخص CBI قرار گرفت

این جزیره دارای خاک‌های آبرفتی و آتشفشانی بسیار غنی است. رودخانه‌های متعددی در آن وجود دارد و با رشته‌کوه‌های مرتفع پوشیده‌شده از جنگل‌های متراکم شناخته می‌شود. پیش‌ازاین اقتصاد کشور دومینیکا وابستگی زیادی به کشاورزی داشت. با‌این‌وجود، طوفان‌های فصلی و شرایط جوی نامساعدی که در این کشور حاکم بود، باعث شده بود تا اقتصاد آن کمی با مشکل مواجه شود و نتوان چشم‌اندازهای روشن‌تری از آینده در نظر داشت.
 به همین دلیل بود که تلاش‌های زیادی برای تنوع‌بخشی جمعیت در این کشور اتفاق افتاد. اهداف و برنامه‌های بزرگ و آینده‌داری را برای رشد صنعت توریسم در نظر گرفتند که این برنامه‌ها تا حدی بسیار زیادی موفقیت‌آمیز بوده است. همین باعث شده تا بتوان آینده اقتصادی پرامید‌تری برای دومینیکا تصور کرد.

مزایای پاسپورت دومینیکا

همان‌طور که برنامه اخذ شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری تا امروز توانسته برای پنجمین سال پیاپی در صدر قرار بگیرد، مزایای آن هم بسیار قابل‌توجه است. یکی از مهم‌ترین مزایایی که علاوه بر ارکان اساسی بررسی شده می‌توان به آن اشاره کرد، ملزم نبودن به اثبات مدیریت و دارابودن مدرک زبان برای دریافت تابعیت این کشور است.

مدرک زبان و اثبات مدیریت فردی برای حضور و اخذ تابعیت در اکثر کشورها یک اصل بسیار مهم است، اما دومینیکا چنین شرطی برای ارائه تابعیت خود ندارد. درنتیجه همه افراد می‌توانند صرفاً به‌واسطه سرمایه‌گذاری و بدون نگرانی از بابت مدارک زبان و اثبات توانایی‌های فردی، پاسپورت قدرتمند دومینیکا را دریافت کنند.

اخذ اقامت آسان در کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، اجباری نبودن سربازی، موقعیت خوب و منحصربه‌فرد برای تجارت بهتر و بین‌المللی و تابعیت مادام‌العمر از جمله دیگر مزایای دریافت شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری است.

 جمع‌بندی برنامه شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری

برنامه CBI دومینیکا که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های موجود است. این برنامه به سرمایه‌گذاران و خانواده‌های آنها اجازه می‌دهد تا در ازای دریافت شهروندی، در یک صندوق دولتی مشارکت کنند یا در املاک و مستغلات از پیش تأیید شده در جزیره سرمایه‌گذاری کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top