تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/08/24 - 18:41
کد خبر: 414004

بانویی که شفاعت می‌کند تا به بهشت برویم

زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) تنها زیارت‌نامه‌ای است که از سوی یک امام معصوم نقل شده و این اتفاق نشان از اهمیت این زیارت‌نامه و لزوم دقت و توجه در آن دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ زیارت حضرت معصومه (س) تنها زیارت‌نامه‌ای است که از سوی یک امام معصوم نقل شده و این اتفاق نشان از اهمیت این زیارت‌نامه و لزوم دقت و توجه در آن دارد.

بانویی که شفاعت می‌کند تا به بهشت برویم

همزمان با شب وفات حضرت معصومه (س) حجت‌الاسلام محمدهاشم شفیعی کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس به بیان نکاتی از این زیارت‌نامه پرداخت که در ادامه تقدیم می‌شود.

وی رستگاری و عاقبت‌بخیری را مهم‌ترین دغدغه هر مؤمنی بیان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر انسان مؤمنی، عاقبتی است که انتظار او را می‌کشد و شاید از بهترین و مهمترین دعاهای هر مؤمنی حتی پیامبران، دعا برای رستگاری و عاقبت به خیری است. اهمیت این مسأله تا جایی است که می‌توان سرتاسر دستورات قرآن کریم را برای رسیدن به سعادت، رستگاری و رضوان الهی معنی کرد و این، چیزی جز عاقبت به خیری نیست.

رستگاری در زیارت فاطمه معصومه (س)

وی ادامه داد: یکی از فقرات زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بحث عاقبت به خیری است، زیرا از خدا چنین می‌خواهیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ‏ لِی‏ بِالسَّعَادَة، خدایا از تو می‌خواهم که عاقبت امر مرا به سعادت ختم کنی.» سپس در ادامه می‌خوانیم: «فَلَا تَسْلُبَ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ؛ خدایا آنچه من در آن قرار گرفته‌ام را از من سلب نکن» مگر زائر در چه شرایطی قرار گرفته است که نباید از او سلب شود؟ جواب این سوال در چند جمله قبل چنین آمده: «وَ أَنْ‏ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ؛ از خدا می‌خواهم که معرفت شما اهل بیت را از ما سلب نکند.»

معرفت عامل رستگاری و عاقبت‌بخیری

شفیعی معرفت را عامل رستگاری برشمرد و افزود: نتیجه این دو جمله چنین می‌شود: خدایا معرفت و ولایت اهل بیت علیهم‌السلام را از ما سلب نکن! چرا که همین معرفت است که باعث رستگاری و سعادت مؤمن می‌شود. پس عاقبت به خیر، کسی است که با معرفت و ولایت اهل بیت علیهم السلام از این دنیا خارج شود. امام حسین (ع) در دعایی چنین می‌فرماید: «اللَّهُمَّ... وَ أَخْرِجْنِی‏ مِنَ‏ الدُّنْیَا سَالِماً؛ بار الها! مرا از دنیا سالم خارج کن.» خروج سالم از دنیا همان خروج با ولایت اهل بیت علیهم السلام است؛ زیرا شیعیان امیرالمومنین علیه السلام دارای قلب سالم هستند.

حضرت معصومه واسطه رستگاری و عاقبت‌بخیری مؤمنان

این کارشناس مذهبی ادامه داد: پس مراد از رستگاری و سعادتی که در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است همان ولایت اهل بیت علیهم السلام است و فاطمه معصومه، واسطه در رستگاری مؤمن است. البته اگر چه خدای متعال محبت اهل بیت علیهم السلام را در قلب همه شیعیان قرار داده است، ولی رستگاری که نتیجه معرفت نسبت به اهل بیت علیهم السلام است نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد و یکی از واسطه‌های این رستگاری که راه را برای انسان هموار می‌کند، حضرت معصومه (س) است.

بانوی که شفاعت می‌کند تا به بهشت برویم

وی با اشاره به وساطت حضرت معصومه (س) برای عاقبت‌بخیری و رستگاری مؤمنان گفت: وساطت حضرت معصومه از آنجاست که در زیارت ایشان بعد از سلام به چهارده معصوم، چنین درخواست می‌کنیم: «عَرَّفَ‏ اللَّهُ‏ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّة؛ خدا بین ما و شما در بهشت آشنایی و شناخت برقرار کند.» سپس از فاطمه معصومه سلام الله علیها می‌خواهیم که ایشان واسطه چنین فیضی برای ما شود: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ ای فاطمه معصومه برای من در بهشت شفاعت کن؛ زیرا تو نزد خدا جایگاه بلندی داری.»

شفیعی ادامه داد: پس فاطمه معصومه سلام الله علیها واسطه در این فیض بزرگ؛ یعنی رستگاری و سعادت مؤمن است و این بهره منیع، در گرو معرفت پیدا کردن به جایگاه ایشان است زیرا امام رضا (ع) فرمودند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند در حالی که معرفت به او دارد، بهشت بر او واجب می‌شود.» پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که: معرفت به حق فاطمه معصومه (س)، همین مقام شفاعت حضرت در روز قیامت است.

عوامل تثبیت عاقبت به خیری و رستگاری

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زیارت کریمه اهل بیت (ع) باید با معرفت باشد تا کلید بهشت شود، گفت: برای اینکه این رستگاری از انسان گرفته نشود و با سعادت و خوشبختی مراحل زندگی را بگذراند باید عواملی را رعایت کند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم.

صبر و شکیبایی

وی صبر و شکیبایی را اولین عامل رستگاری دانست و گفت: دنیا که محل گذر است، پیچیده شده به بلا و گرفتاری‌هاست، پس باید در روبرو شدن با چنین سختی‌هایی، صبر و شکیبایی پیشه کرد. «فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقین‏؛ پس صبر کن؛ زیرا رستگاری از آن اهل تقواست.» این آیه، نتیجه صبر را تقوای الهی دانسته است.

تقوای الهی

شفیعی ادامه داد: خداوند متعال با خطاب به مؤمنان چنین سفارش می‌کند: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُون‏، آنگونه که حق پرهیزکاری است تقوای الهی داشته باشید و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید.» این آیه به صراحت، تقوای دائمی را ملاک برای رستگاری بیان کرده است و نتیجه تقوی را تسلیم ماندن در برابر دستورات الهی معرفی کرده است.

تسلیم

این پژوهشگر اهل بیت (ع) تسلیم بودن در برابر دستورات خداوند را عامل دیگر رستگاری بیان کرد و افزود: این یعنی انسان هر چه خدا می‌فرماید به روی چشم گذاشته، به آن عمل کند و از گناه و معصیت خود را رهانیده و از شیطان دوری کند؛ چنانکه خداوند به مؤمنان چنین دستور می‌دهد: «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً؛ بدون هیچ اختلافى همگى تسلیم خدا شوید.»

همراهی با ابرار و نیکوکاران

این کارشناس مذهبی همرهی با انسان‌های خوب را دیگر عامل رستگاری برشمرد و گفت: یکی از دعاهای مهم صاحبان خرد و اندیشه در قرآن کریم دعا برای عاقبت به خیری و طلب بخشش گناهان که نتیجه آن، همراهی با نیکوکاران است است. آنها چنین دعا می‌کنند: «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار؛ خدایا ما را همراه با نیکان بمیران.» ابرار در سوره انسان، همان اهل بیت (علیهم السلام) هستند.

وی در پایان گفت: زیارت با معرفت حضرت معصومه سلام الله علیها، سراسر نور، معنویت، مصداق همراهی با اهل بیت علیهم السلام و واسطه‌ای بین ما و اهل بیت (ع) است که منجر به رستگاری و عاقبت به خیری و ورود ما در بهشت می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top