تاریخ انتشار: شنبه 1400/08/29 - 20:30
کد خبر: 414502

۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی هستند

سعیدرضا عاملی اظهار کرد: درواقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشته‌های پزشکی هستند بنابراین یک فشار حداکثری بر روی داوطلبان پزشکی(علوم تجربی) ایجاد کرده‌ایم

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازفارس، سعید‌رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» گفت: امیدوارم این همایش بتواند مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را در قالب مبانی، چالش‌ها و راهکارها با ساز و کار نوینی زمینه سازی و  اجرایی کند.

 ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی هستند

وی ضمن تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری این همایش، این مصوبه را مطالبه ۴۰ ساله کشور و چه بسا در قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: روش سنجش و پذیرشی که سرنوشت داوطلب را در چهار ساعت کنکور سراسری تعیین می‌کند، با این مصوبه تبدیل به ظرفیت جدیدی شده که ۶۰ درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل بگیرد. این دیدگاه مدلی است که نظام آموزش و پرورش و فعالیت ۱۲ ساله معلمان و تلاش دانش آموزان را مورد توجه قرار می‌دهد تا در مسیر زندگی‌شان نقش آفرینی کنند.

استاد دانشگاه تهران اجرای مصوبه ۸۴۳ در سال ۱۴۰۲ را روشی اعتمادآفرین دانست و گفت: نظام سنجش و پذیرش ساختاری قابل اعتمادی دارد و اگر نواقصی هم وجود دارد تا اجرایی شدن مصوبه باید برطرف شود. بنابراین باید گفت نظام سنجش و پذیرش آزمون سراسری یکی از مزیت‌هایش اعتماد‌آفرینی، امنیت و سلامت آزمون‌ها است.

وی با اشاره به منقضی شدن روش برگزاری آزمون سراسری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تصریح کرد: هم نظام آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در تعین بخشی به وضعیت متقاضی در دانشگاه دارد و هم دانشگاه نقش جدی در پذیرش آنها دارد. با اتخاذ روش حاضر کنکور سراسری، هم آموزش و پرورش را کم کارکرد و بی کارکرد کردیم و هم دانشگاه‌های کشور نقش جدی در پذیرش داوطلبین ندارند.

سعیدرضا عاملی اظهار کرد: به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها اختصاص دارد و ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاه‌ها را ایجاد کرده است. درواقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشته‌های پزشکی هستند بنابراین یک فشار حداکثری بر روی داوطلبان پزشکی(علوم تجربی) ایجاد کرده‌ایم؛ لذا این مصوبه با اصول کارشناسیِ همراه با مطالعات مقایسه‌ای، همکاری و هم‌فکری متخصصین آموزش عالی کشور و نیز آموزش و پرورش بوده است و امیدوارم این همایش بتواند ساز و کارهای اطمینان‌بخشی در اجرای این مصوبه فراهم کند. نکات ریز و کارشناسی جدی این حوزه باید از زبان متخصصین امر گفته شود تا وضعیت بهینه و موفق‌تری در نظام سنجش و پذیرش کشور را شاهد باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top