تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/01 - 14:01
کد خبر: 414691

ایران سالانه به چند لیتر سوخت زیستی نیاز دارد؟

مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید براینکه ایران به یک میلیارد لیتر سوخت زیستی نیاز دارد، گفت: توانایی تولید سوخت زیستی وجود دارد اما باید مانع زدایی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، سید عباس شجاع الساداتی مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری در خصوص سوخت های زیستی و اهمیت استفاده از آن در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: همه کشورها با توجه به پدیده گرم شدن کره زمین و انتشار گاز co۲ ناشی از سوخت فسیلی در صدد هستند که از سوخت های زیستی بهره ببرند.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استفاده از سوخت های فسیلی باعث می شود که گازهای co۲ به جو زمین برود، گفت: منشا سوخت زیستی، بیومس یا زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی است؛ وقتی این ضایعات برای سوخت مورد استفاده قرار بگیرد، طی چرخه سوخت، گاز co۲ جذب می شود و مانع از ورود این گاز به جو زمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این چرخه طبیعی مانع از آلودگی هوا هم می شود، عنوان کرد: سوخت های زیستی شامل دو دسته بیواتانول (تولید شده از ضایعات کشاورزی) و بیودیزل(تولید شده از ضایعات مواد غذایی) می شود که در دنیا استفاده از بیواتانول رایج تر است.

شجاع الساداتی با تاکید بر اینکه طی ۱۵ سال گذشته، اتانول زیستی جهش تولید وحشتناکی در دنیا داشته، گفت: سالانه ۲۰۰ میلیارد لیتر در دنیا سوخت زیستی تولید شده و سردمداران تولیدکننده آن امریکا، برزیل و اندونزی بوده اند.

نیاز سالانه ایران به سوخت زیستی مایع یک میلیارد لیتر در سال است

وی تاکید کرد: در کشور ما اتانول به روش تخمیر تولید می شود اما برای مصارف بهداشتی و صنعتی است و برای سوخت زیستی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اتانول برای تولید مواد ضد عفونی با خلوص ۷۰درصد است اما باید برای سوخت زیستی ۹۹.۹ درصد باشد.

مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری عنوان کرد: ایران یک میلیارد لیتر در سال نیاز به سوخت زیستی مایع دارد.

آغاز تولید سوخت زیستی از ۲۰ سال گذشته در ایران

شجاع الساداتی افزود: اقدامات برخی شرکتها برای تولید سوخت زیستی از ۲۰ سال گذشته آغاز شده اما ادامه دار نبوده است.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه پتانسیل تولید این بیواتانول در کشور وجود دارد، گفت: اما موانع و عدم هماهنگی هایی بین ارگان های مرتبط وجود دارد که ستاد توسعه زیست فناوری سالهاست در صدد رفع این موانع است.

مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: ستاد توسعه زیست فناوری در صدد هماهنگی دستگاهها، وزارت نفت، سازمان محیط زیست، کمیسیون های دولت و ... است در این خصوص رایزنی هایی انجام داده و هنوز ادامه دارد.

به گفته وی، پتانسیل راه اندازی کارخانه های تولید بیواتانول در کشور وجود دارد و سرمایه گذارانی به ستاد زیست فناوری برای این منظور مراجعه می کنند؛ اگر از این ظرفیت موجود بهره ببریم می توانیم بیواتانول را مبتنی بر دانش خود تولید کنیم.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استفاده از سوخت زیستی در سایر کشورها سابقه ای ۵۰ ساله دارد اما کشورهای آسیایی هنوز به این مرحله نرسیده اند، گفت: ما به علت اینکه کشوری نفت خیز هستیم استفاده از این سوخت زیستی به تعویق افتاده است، اما می توانیم در بنزین موجود به جای «MTBE» یا «اکتان افزا»، از بیواتانول با خلوص ۹۹.۹درصد استفاده کنیم و این می تواند به صرفه و تاثیرگذار در کاهش آلودگی های مختلف از جمله هوا باشد.

به گفته مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، MTBE ، به خودی خود آبهای زیرزمینی، هوا، محیط زیست و ... را آلوده می کند که می توان بدون استفاده از آن و اضافه کردن بیواتانول به بنزین از این معضل همه گیر جلوگیری کرد.

به گفته وی، قابلیت تولید این بیواتانول در کشور وجود دارد که علاوه بر آن می توان از بقایای آن برای خوراک دام نیز استفاده کرد. در واقع تولید بیواتانول می تواند طوری به صرفه و اقتصادی باشد که علاوه بر تامین نیاز، صادرات به کشورهایی همچون ترکیه و همسایه را داشته باشیم.

چشم انداز استفاده از سوخت پاک در کشور

وی با اشاره به چشم انداز استفاده از این بیواتانول به جای اکتان افزا در بنزین، گفت: پیش بینی می شود که تا یک- الی دوسال آینده بتوانیم بیواتانول را تولید و جایگزین «اکتان افزا» کنیم که این در سلامتی مردم و محیط زیست تاثیر زیادی خواهد داشت.

مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: این موضوع بیشتر برای تولید سوخت پاک است تا ماده شیمیایی در بنزین نباشد و از ظرفیتهای کشور نیز در این راستا استفاده شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top