تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/01 - 14:19
کد خبر: 414700

نبویان: مطالبات گروسی نباید فراپادمانی باشد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید فراتر از پادمان مطالبه‌ای از ما داشته باشد و همچنین ما نباید از صدور قطعنامه‌های جدید واهمه داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر؛ گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انجام شده که در ادامه می خوانید.

نبویان: مطالبات گروسی نباید فراپادمانی باشد

گروسی فقط باید با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ملاقات کند

- گروسی فقط باید با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ملاقات کند و نیازی نیست که با مقاماتی چون رئیس‌جمهور دیدار کند و ما نباید این مجال را به وی دهیم تا با مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار داشته باشد.

- متأسفانه در دولت سابق این‌گونه نبود و شخص روحانی و برخی دیگر از دولتمردان ظرفیت بالایی را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پدید آوردند تا آژانس بیشتر از ماهیتش جلوه کند. ما نباید دیگر چنین امتیاز ویژه‌ای را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل شویم.

گروسی حرفی فراتر از اختیاراتش نزند

- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق قانون فقط حق دارد در چارچوب توافق پادمان با مسئولان ما مذاکره کند.

- گروسی بیشتر از محدوده اختیارش نمی‌تواند صحبت کند و اگر فراتر از محدوده وظایف و اختیاراتش صحبت کند، باید پاسخ قاطعانه‌ای به وی داده شود.

نباید نظارت‌های فراپادمانی را بپذیریم

- توافق جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط در محدوده پادمان است اما پروتکل الحاقی و نظارت‌های برجامی ناشی از توافقی است که بین ایران و گروه ۱+۵ منعقد شد.

- از آنجایی که کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم نباید نظارت‌های فراپادمانی را بپذیریم.

اجرای تعهدات برجامی ارتباطی به آژانس ندارد

- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدام در حال نظارت بر توافق بین ایران و گروه ۱+۵ است، اما از آنجایی که غربی‌ها به تعهدات برجامی خود پایبند نبودند، این توافق از بین رفته و آژانس به لحاظ حقوقی حق ندارد که از ایران مطالبه کند که نظارت‌های برجامی را انجام دهد و پروتکل الحاقی را عملیاتی کند. این مسائل هیچ ارتباطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

- کشورهای عضو برجام کدام یک از تحریم‌ها را برداشتند که توقع دارند ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط موظف است در حد پادمان بر عملکرد هسته‌ای ما نظارت داشته باشد، ما فراتر از این را نمی‌پذیریم و آنان حق مداخله و نظارت‌های فراپادمانی را ندارند.

بعد از برجام تحریم‌های ایران تشدید شد

- زمانی گفته می‌شد که برجام باعث شد دیگر علیه ایران قطعنامه صادر نشود. اگر واقعاً این اتفاق افتاده است، پس چرا تحریم‌های ایران پابرجاست؟ بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها دقیقاً پس از برجام علیه کشورمان اعمال شد.

- مسئولان کشور ما نباید از این تهدیدات واهمه داشته باشند و باید به این مسئله واقف باشند که الان کشور در بدترین شرایط از لحاظ تحریمی قرار دارد و حتی آنان تحریم دارویی را هم علیه کشورمان اعمال کردند.

ما نباید از صدور قطعنامه جدید واهمه داشته باشیم

- مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران نباید واهمه‌ای داشته باشند که نکند پرونده ایران به شورای امنیت برود و قطعنامه‌های تحریمی بازگردد. الان همه تحریم‌ها پابرجاست و فشارهای حداکثری کشورهای غربی علیه ایران ادامه دارد و آنان دیگر بیشتر از این نمی‌توانند کاری انجام دهند.

- تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران باید قاطعانه بایستند و نباید هیچ‌گونه توجهی به چنین قطعنامه‌هایی که قبلاً هم علیه کشورمان صادر شده است، داشته باشند.

- باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کنیم که اگر آنان قرار است مسیر سیاسی را طی کنند و برخلاف قوانین رفتار کنند، ایران باید یکسری گام‌های هسته‌ای را به صورت جدی‌تر بردارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top