تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/01 - 20:01
کد خبر: 414743

تاکید ایران بر ضرورت حمایت‌های بین‌الملل درقبال بحران پناهجویان افغان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با اشاره به تشدید فشارهای ناشی از بحران پناهجویان افغان بر کشورهای همسایه، خواستار حمایت ملموس جامعه جهانی در این زمینه شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، سفارت کشورمان روز دوشنبه با انتشار ویدیویی در توئیتر توضیح داد که از زمان سقوط کابل به دست گروه طالبان، حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان به ایران مهاجرت کرده‌اند. این درحالیست که انتظار می‌رود صدها هزار پناهجوی دیگر در ماه‌های آینده وارد کشور شوند و ایران در مواجهه با موج عظیم پناهجویان به حمایت‌های ملموس بین‌المللی نیاز دارد.

در این پیام تاکید شده است که بحران افغانستان یک رویداد بین‌المللی و نه مساله منطقه‌ای است. از اوت گذشته هزاران پناهجوی افغان به دلیل جنگ، بی‌ثباتی، تروریسم و آینده تاریک از این کشور گریخته‌اند و ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی و۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک به مقصدی ایده‌ال تبدیل شده است.

سفارت کشورمان با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد درباره نیازمندی نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از پناهجویان و تحقق اهداف بشردوستانه به حمایت‌های ملموس جامعه جهانی نیاز دارد.

پیشتر سفیر کشورمان در بلژیک هم بر ضرورت مسئولیت پذیری کشورهای غربی در بحران افغانستان تاکید و تصریح کرد که ایـران تا کنون همه اقداماتی را کـه در توان داشته است انجـام داده است و همه کسانی کـه وارد قلمرو کشور شده‌انـد از خدمات اولیـه برخوردار بوده‌اند.

وی با ایراد سخنانی در اجلاس «تبعات وضعیت افغانستان بـرایِ منطقـه جاده ابریشم و چشم‌انداز پیش رو» افزود: اقدامی کـه در ایـن مرحله می‌توان در دستـورکار قرار داد تقویت بیمارستان مرزی است زیرا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق مرزی ایـران در ایـن مقطع بـا کمبودهای جدی روبـرو شده‌انـد. همچنیـن بـا توجه بـه انبوه جمعیت و ضعف تجهیزات و افت سطح بهداشت، احتمال شیـوع بیماری‌های واگیردار در مناطق مرزی و در میان ساکنین ایـن مناطق را نیز بایستی جدی گـرفت.

سفیر کشورمان گفت: بـایـد توجه داشت کـه از جمعیت ۴ میلیـون افغان‌هایی کـه در ایـران حضـور دارند، تنها ۳۵ هزار نفـر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده و بقیه در مناطق شهری و در کنار دیگـر مردم ایـران زنـدگی می‌کنند. می‌توان تجهیزات بیشتری در مرز مستقر کـرد اما میزان حمایت‌های بین‌المللی در ایـن زمینه بـه هیچ وجه کفاف چالش موجـود را نمی‌دهـد.

سفیر ایران خاطر نشان کرد: هیچ‌کس در ایـران مهاجری را برخلاف میلش مجبـور بـه ترک نمی‌کند اما اینطور نباشد کـه فقط ایـران چنین رفتاری را داشته باشد و دیگران دست بـه اخراج مهاجرین بزنند. اگر دیگران از کشورهای منطقـه انتظار دارند کـه مهاجرین و پنـاهجویـان را پذیرا باشند، خـود بـایـد از الگوی رفتاری مطلوب خـود پیروی کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top