تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/02 - 12:47
کد خبر: 414807

تینا حاج محمدی در دیدار با معاون امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

سیاستگذاری رسانه‌ای برای حفظ ارزش‌های خانواده/ معاونت زنان و خانواده قوانین را پیگیری کند

ضرورت پرداختن به مسئله زن و نقش و اثرگذاری او در جامعه و همچنین اهمیت جایگاه زن از منظر اسلام بر هیچکس پوشیده نیست. به همین جهت، بایستی از ورود به مسائل حاشیه ای و دسته چندم که امکان دارد عایدی برای زنان نداشته باشد، پرهیز کرد و به مسائل درجه یک و اولویت‌های اصلی این حوزه پرداخت که اولاً جامعه کنونی را در بر می‌گیرد و ثانیاً، حیات آینده کشور به آن وابسته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین دیدار انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکل های دانشجویی درحالی برگزار شد که از طرف اتحادیه های دانشجویی نمایندگانی به سخنرانی پرداخته و هرکدام به بیان دیدگاه های اتحادیه خود پرداختند.

گفتمان سازی

تینا حاج محمدی مسئول خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی گفت: سیاستگذاری رسانه ای در جهت حفظ ارزش‌های خانواده؛ امروزه شاهد آن هستیم که رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی نه تنها در جهت سیاستهای کلی خانواده و جمعیت حرکت نمی کند بلکه با ارائه محتوا های ضد فرهنگی، بیش از پیش، زمینه را برای تزلزل جایگاه خانواده، استحاله سبک زندگی اسلامی و افزایش آمار طلاق فراهم می آورد.

متن کامل صحبت های نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شرح زیر می باشد:

«وَالَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»

ضرورت پرداختن به مسئله زن و نقش و اثرگذاری او در جامعه و همچنین اهمیت جایگاه زن از منظر اسلام بر هیچکس پوشیده نیست. به همین جهت، بایستی از ورود به مسائل حاشیه ای و دسته چندم که امکان دارد عایدی برای زنان نداشته باشد، پرهیز کرد و به مسائل درجه یک و اولویت‌های اصلی این حوزه پرداخت که اولاً جامعه کنونی را در بر می‌گیرد و ثانیاً، حیات آینده کشور به آن وابسته است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیش از 30 سال سابقه تشکیلاتی، همواره در محیط دانشگاه و فضای سیاسی کشور اثرگذار بوده و اکنون در راستای رسالت خود در پرداختن به ضروریات جامعه با تحلیل و بررسی منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در این حوزه، سه مسئله جمعیت، خانواده و گفتمان سازی را در دستور کار خود قرار داده است که در ادامه به شرح آن می¬پردازیم.

1)جمعیت:

در اهمیت بحث جمعیت همین بس که اگر مورد توجه واقع نشود، در ۳۰ سال آینده با ایرانی پیر که با معضلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، مواجه خواهیم شد. چندی پیش در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان جوانی جمعیت و تعالی خانواده به تصویب رسید که اگرچه گامی مثبت در این زمینه است اما لازم است دو نکته را متذکر شوم. اول، ایراداتی که به خود قانون وارد است؛ از جمله عدم اولویت بندی در مفاد قانون، روشن نبودن مصادیق جامعیت آن، ابهام در میزان اجرایی شدن، فقدان ضمانت اجرایی و عدم هماهنگی با اسناد بالادستی.

دوم اینکه قانونگذاری لازم است اما کافی نیست و به اهتمام و پیگیری همه دستگاه های کشورعلی الخصوص معاونت امور زنان و خانواده نیاز دارد.

اهم مسائلی که در حوزه جمعیت و فرزندآوری باید به آن پرداخته شود، عبارتند از:

الف) رفع موانع فرزندآوری از طریق ساماندهی وضعیت اقتصادی و تسهیل فرآیند درمان ناباروری

ب) فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه آموزش و پرورش و آموزش عالی

تینا حاج محمدی مسئول خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی گفت: سیاستگذاری رسانه ای در جهت حفظ ارزش‌های خانواده؛ امروزه شاهد آن هستیم که رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی نه تنها در جهت سیاستهای کلی خانواده و جمعیت حرکت نمی کند بلکه با ارائه محتوا های ضد فرهنگی، بیش از پیش، زمینه را برای تزلزل جایگاه خانواده، استحاله سبک زندگی اسلامی و افزایش آمار طلاق فراهم می آورد.

2) خانواده:

خانواده بنیادی ترین عنصر اجتماعی است که باعث رشد، بالندگی و تعالی جامعه می شود. به همین جهت لازم است در این حوزه، موارد زیر مورد تأمل واقع گردد.

الف) تشکیل خانواده شامل:

١- رفع موانع ازدواج جهت تشکیل خانواده از طریق بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد شغل، تهیه مسکن و...
٢- تلاش جهت فرهنگ‌سازی این امر با استفاده از ابزار رسانه، آموزش و پرورش و آموزش عالی

ب) استحکام خانواده از طریق:

١- آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی
۲- توجه به سلامت زنان
۳- ترویج فرهنگ فرزندآوری

ج) حفظ و بقای خانواده:

1- پرداختن به آرامش و تکریم زن در بستر خانواده به‌گونه‌ای که او خود را کارگزار در خانه احساس نکند و اهمیت مقام زن و مادری حفظ شود که این امر از طریق رسانه با تولید محتوای صحیح و تبلیغات درست صورت می پذیرد.

2- سیاستگذاری رسانه ای در جهت حفظ ارزش‌های خانواده؛ امروزه شاهد آن هستیم که رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی نه تنها در جهت سیاستهای کلی خانواده و جمعیت حرکت نمی کند بلکه با ارائه محتوا های ضد فرهنگی، بیش از پیش، زمینه را برای تزلزل جایگاه خانواده، استحاله سبک زندگی اسلامی و افزایش آمار طلاق فراهم می آورد.

نکته حائز اهمیت در بحث زن و خانواده، تدوین برنامه‌ ای بلندمدت و زیربنایی توسط آموزش و پرورش است که در قالب محتوای آموزشی و استفاده از ظرفیت مشاوران و معاونت‌های پرورشی با هدف تبیین جایگاه خانواده و بستر سازی ذهنی برای تشکیل آن در آینده، به صورت نهادینه در نظر گرفته شود.

3) گفتمان سازی:

انقلاب اسلامی با ظهور خود تعریف جدیدی از جایگاه و حضور اجتماعی زنان ارائه کرد که با فهم دقیق ارزش و اثرگذاری او در جامعه، الگوی سومی پیش روی زنان گشود که فراتر از دیدگاه ارتجاعی سنتی و تجدد گرایانه غربی است. متاسفانه با گذشت ۴۳ سال از این امر، هنوز نتوانسته¬ایم نظریه¬ای متقن بر مبنای اندیشه اسلامی تدوین کنیم. در موقعیت کنونی، ضرورت ایجاب می کند که با اهتمام جدی حوزه و دانشگاه، گفتمان جامعی در این زمینه ارائه شود که این نکات را دربرگیرد. شناخت هویت دینی زن مسلمان در شرایط موجود جامعه ایران که از یک سو با گرایشهای سکولاریستی مواجه است و از سوی دیگر در معرض افکار رادیکال فمینیستی قرار دارد، می‌تواند گامی اولیه در جهت بازشناسی و احیای آن باشد.

از این رو می‌طلبد که صاحب نظران با ورود به این عرصه چهارچوبی ارائه دهند که اولاً تعریف درستی از زن داشته باشد و ثانیاً همه ابعاد شخصیتی او را دربرگیرد. نکته حائز اهمیت در امر گفتمان‌سازی، محدود نشدنش به جامعه ایران و جهان شمول بودن آن است؛ چرا که عرصه بین الملل در خلاء وجود چنین گفتمانی، الگوی غالب غربی را به عنوان قبله آمال خود پذیرفته است. تحقق این امر منوط به ارائه الگوی اصیل از زن مسلمان ایرانی است.

الگویی پویا که هرکس متناسب با ظرفیت و شرایط خود به تصویر روشنی از نسخه ایده‌آل خویش دست یابد. در این مسیر باید از ارائه ابرالگوی دست نیافتنی پرهیز کرد و موقعیت تمامی بانوان جامعه را نیز در نظر گرفت.لذا ازشما درخواست داریم چشم انداز و برنامه های خود را در رابطه با حل این معضلات شرح دهید.

در پایان، لازم است عرض کنم اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی، در رابطه با موارد مذکور، طرح و برنامه خود را تدوین کرده و با استفاده از پتانسیل دفاتر هشتادگانه‌ سراسر کشور در جهت اجرایی کردن آن قدم به این عرصه گذاشته است که ان‌شاءالله طی جلسات آتی به سمع و نظرتان می رساند.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاتهٔ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top