تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/06 - 07:24
کد خبر: 415168

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۱۴ قانون نانوشته برای تغییر رشته در دانشگاه‌های دولتی و آزاد +جدول

بر اساس در آیین‌نامه های آموزشی منتشر شده توسط وزارت علوم تاکید شده دانشجو در دوران تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته از رشته‌ای به رشته دیگری تغییر رشته دهد. بنابراین تغییر رشته فقط محدود به مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته می‌شود و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مجاز به تغییر رشته نیستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نزدیک به دو نیم ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته است و بسیاری از دانشجویان بیشتر با فضای درس و دانشگاه آشنا شده اند، اما در این میان برخی از دانشجویان جدیدالورود  بنا به دلایلی از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند و پیشفرض هایی که برای رشته تحصیلی در نظر گرفته بودند به شکل دیگری روی داده است. اما آیا می توان رشته درسی را تغییر داد؟ آیا می توان از یک دانشگاه همزمان تغییر رشته و انتقالی گرفت؟ و چندین سوال دیگر.

به طور کلی بر اساس آیین‌نامه های آموزشی منتشر شده توسط وزارت علوم  تاکید شده  دانشجو در دوران تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته میتواند از رشته‌ای به رشته دیگری تغییر رشته دهد. بنابراین تغییر رشته فقط محدود به مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته می‌شود و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مجاز به تغییر رشته نیستند. حال این که این تغییر رشته به شرایط دانشجو و موافقت دانشگاه بستگی دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

اما شرایط تغییر رشته در دانشگاه های دولتی به چه شکلی است؟ بر اساس قوانین موجود نزدیک به چهارده شرط برای تغییر رشته یک دانشجو وجود دارد، که در جدول زیر آمده است:

 تغییر رشته دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد

همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد که قصد دارند رشته تحصیلی خود را تغییر دهند در نخستین گام باید فرم مربوط به تغییر رشته را تکمیل کنند و به طور کلی باید به ۵ محور مهم برای طی کردن مراحل مختلف توجه ویژه ای داشته باشند.

محور اول، مراجعه حضوری برای موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد

در نخستین محور دانشجویان باید برای تغییر رشته  به واحد آموزشی دانشگاه خود مراجعه کرده و فرم تقاضا نامه برای تغییر رشته را دریافت کنند و همانطور که گفتیم برای تغییر رشته موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد ضروریست و داوطلب بعد از تکمیل فرم می تواند نتیجه درخواست خود را از طریق شورای آموزشی پیگیری کند.

محور دوم، تحویل مدارک شش هفته قبل از آغاز ترم تحصیلی

در دومین محور، نکته قابل توجه این است که متقاضیان تغییر رشته حتما باید شش هفته قبل از آغاز ترم تحصیلی جدید مدارک خود را برای اقدامات لازم تغییر رشته به واحد آموزشی تحویل دهند.

محور سوم، ارسال پرونده دانشجویان یک هفته بعد از تقاضا به واحد دانشگاهی

در سومین محور دانشجویان متقاضی تغییر رشته باید بدانند آموزش واحد دانشگاهی حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت تقاضا، درخواست متقاضی را مورد بررسی قرار داده و پرونده تکمیل شده دانشجو را به همراه ریز نمرات  به گروه آموزشی مورد تقاضا یا شورای آموزشی واحد دانشگاهی ارسال می کند.

محور چهارم، اعلام نتیجه بعد از دو هفته بررسی شورای آموزشی

در چهارمین محور دانشجویان باید بدانند گروه یا شورای آموزشی واحد دانشگاهی موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ دریافت مدارک ، نتیجه را به آموزش واحد دانشگاهی اعلام کند. در صورت موافقت با تغییر رشته، واحد دانشگاهی تمامی مدارک را برای تصویب نهایی به سازمان مرکزی ارسال می کند.

محورپنجم، دروس گذرانده شده معادل سازی شود

در پنجمین محور همه افرادی که تقاضای تغییر رشته داده اند دقت کنند سازمان مرکزی نیز موظف است حداکثر یک هفته قبل از شروع نام نویسی ، نتیجه را به واحد دانشگاهی اعلام دارد و در صورتی که با درخواست دانشجو موافقت شود می توان نسبت به معادل سازی دروس گذرانده شده با رشته جدید اقدام کرده و نیازی به گذراندن مجدد این دروس نخواهد بود.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top