تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/06 - 12:36
کد خبر: 415232

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از صنعت خوردوسازی؛

وزیر صمت در زمان اوج‌گیری نوسان قیمت خودرو کجاست؟/ ساختارهای خودروسازی آلوده و فسادآفرین است

وزیر صمت در زمان اوج‌گیری نوسان قیمت خودرو کجاست؟/ ساختارهای خودروسازی آلوده و فسادآفرین است

زیان انباشته دو خودرو ساز در 4 سال 7 برابر شده است و خودروسازان قرار است 80 هزار میلیارد تومان زیان را از جیب مردم جبران کنند، زیانی که غالباً به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت و سیاست گذاری غلط وزارت صمت، به وجود آمده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تقریباً هر ساله دو خودروساز بزرگ کشور، با گلایه از نرخ  های دستوری اعلام می‌کنند که به دلیل ارزان بودن محصولات، زیان ده شده‌اند، این اعلام نظر که غالباً در یک گفتگوی مطبوعاتی یا سخنرانی مدیرعامل، اظهار می‌شود به یک سلسله بحث‌های پینگ پنگی و جدال، میان خودروساز و ایدرو از یک سو و شورای رقابت و منتقدان از دیگر سو می انجامد.

در نهایت هم معمولاً خودروسازها برنده می‌شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با افزایش قیمت خودرو در کارخانه موافقت می‌کند.

در سال جاری نیز خودروسازها اعلام کرده اند که 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و مبلغ فعلی افزایش قیمت خودرو کفاف جبران زیان را نمی دهد. معمولاً فارغ از آنکه چه کسی در سمت وزیر صمت قرار گرفته باشد، به شکل عجیبی، همه وزرای صمت، در نهایت به طرفدار پنهانی خودروسازها تبدیل می شوند.

وزیر صمت در زمان اوج‌گیری نوسان قیمت خودرو کجاست؟

  تقریباً هر ساله دو خودروساز بزرگ کشور، با گلایه از نرخ  های دستوری اعلام می‌کنند که به دلیل ارزان بودن محصولات، زیان ده شده‌اند، این اعلام نظر که غالباً در یک گفتگوی مطبوعاتی یا سخنرانی مدیرعامل، اظهار می‌شود به یک سلسله بحث‌های پینگ پنگی و جدال، میان خودروساز و ایدرو از یک سو و شورای رقابت و منتقدان از دیگر سو می انجامد.   در نهایت هم معمولاً خودروسازها برنده می‌شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با افزایش قیمت خودرو در کارخانه موافقت می‌کند.   در سال جاری نیز خودروسازها اعلام کرده اند که 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و مبلغ فعلی افزایش قیمت خودرو کفاف جبران زیان را نمی دهد.  معمولاً فارغ از آنکه چه کسی در سمت وزیر صمت قرار گرفته باشد، به شکل عجیبی، همه وزرای صمت، در نهایت به طرفدار پنهانی خودروسازها تبدیل می شوند. طرفداری که به واکنش شدید سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجامید، وی ضمن انتقاد از حمایت بی قید و شرط فاطمی امین از دو خودروساز، در توییتر خود نوشت: « در هفته های اخیر هم زمان با اوج گیری نوسان بازار خودرو خبری از وزیر صمت نبود، کاش کمی به رئیس جمهور مردمی تاسی و با حضور در رسانه‌ها، شفاف سازی می کرد» وی افزود: « زیان انباشته دو خودرو ساز در 4 سال 7 برابر شده است و خودروسازان قرار است 80 هزار میلیارد تومان زیان را از جیب مردم جبران کنند، زیانی که غالباً به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت و سیاست گذاری غلط وزارت صمت، به وجود آمده است»  روز گذشته نیز امام جمعه تهران با انتقاد از صنعت خودرو سازی آن را «آلوده» و « فساد آفرین» خواند.   در روزهای اخیر یکی از مدیران شرکت سایپا که برای حضور 5 روزه در کربلا، حق ماموریت 52 میلیون تومانی برای خودش اخذ کرده بود، برکنار شد. برخی منتقدان سوء مدیریت در جاده مخصوص را حاصل انتخاب مدیران از طریق فرایندهای سیاسی می دانند، مدیرانی از سعید لیلاز کارگزارانی گرفته تا بذرباپش اصولگرا، اغلب در صنعت خودرو سازی حضور یافته اند، بدون آنکه سابقه ای در این حوزه داشته باشند. به تعبییر رضا ویسه، «سیاسیون این صنعت را گروگان گرفته اند».  با توجه به الغای مصوبه آزادسازی قیمت گذاری دستوری در خودروسازی توسط ابراهیم رئیسی ، همه در بازار سرمایه منتظر هستند ببینند قدم بعدی چیست. آیا زیان 80 هزار میلیارد تومانی، خواهد توانست، مدیران دولتی را مجاب کند تا دوباره به افزایش قیمت بیشتر محصولات ایران خودرو و سایپا رضایت دهند یا خیر.   یکی از مدیران تولید اسبق یکی از قطعه سازان بزرگ کشور در گفتگو با جامعه خبری تحلیلی خبری الف، یکی از دلائل زیان انباشته را گران خریدن تعمدی عنوان کرده، وی این نوع معامله را در خودروسازی «رایج » توصیف کرد و از جمله گلوگاه های اصلی فساد خواند.   در این پدیده با توجه به آنکه اکثر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو سازان بزرگ از صدها قطعه ساز و کارخانه در سراسر کشور تامین می شود، قطعات با قیمتی بسیار بالاتر از بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته میشود. برای مثال یک گیربکس خودرو با قیمت 7 برابر بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته می شود، مدیران خودروسازی نیز به این خرید رضایت می دهند و در نهایت سود حاصله میان مسئولین خودرو سازی و مالک قطعه سازی تقسیم میشود. هزینه این افزایش قیمت نیز توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود.   با توجه به گزارشات رسانه‌ای و تحقیق و تفحص‌های مختلف در صنعت خودروسازی از سوی نمایندگان مجلس، هیچ کس از وجود فساد گسترده در دو خودروساز بزرگ کشور، شوکه نمی شود.   با این همه معلوم نیست که چرا نسخه وزارت صمت به جای اصلاحات عظیم ساختاری و برکناری مدیران سیاسی و عارضه یابی تولید، هیمشه افزایش قیمت‌ها بوده است. هر دولتی نیز که بر سر کار آمده است، این افزایش قیمت بوده که به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است، نه انجام جراحی های ضروری در میان دو خودروساز ظاهراً خصوصی، اما در نهان دولتی.   برخی معتقدند که فاطمی امین دوران وزارت را به سلامت به پایان نخواهد رساند و مخالفین پرنفوذش در دولت و مجلس، وی را جایگزین خواهند کرد، باید دید که آیا می توان در دولت جدید، شاهد انجام تغییرات ساختاری در خودرو سازی بود، یا در بر همان پاشنه همیشگی بازی «زیان سودآور» خواهد چرخید.

طرفداری که به واکنش شدید سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجامید، وی ضمن انتقاد از حمایت بی قید و شرط فاطمی امین از دو خودروساز، در توییتر خود نوشت: « در هفته های اخیر هم زمان با اوج گیری نوسان بازار خودرو خبری از وزیر صمت نبود،  مگر ایشان مسئولیت تنظیم بازار و تولید خودرو را نپذیرفته‌اند؟ کاش کمی به رئیس جمهور مردمی تاسی و با حضور در رسانه‌ها، شفاف سازی می کرد.»

  تقریباً هر ساله دو خودروساز بزرگ کشور، با گلایه از نرخ  های دستوری اعلام می‌کنند که به دلیل ارزان بودن محصولات، زیان ده شده‌اند، این اعلام نظر که غالباً در یک گفتگوی مطبوعاتی یا سخنرانی مدیرعامل، اظهار می‌شود به یک سلسله بحث‌های پینگ پنگی و جدال، میان خودروساز و ایدرو از یک سو و شورای رقابت و منتقدان از دیگر سو می انجامد.   در نهایت هم معمولاً خودروسازها برنده می‌شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با افزایش قیمت خودرو در کارخانه موافقت می‌کند.   در سال جاری نیز خودروسازها اعلام کرده اند که 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و مبلغ فعلی افزایش قیمت خودرو کفاف جبران زیان را نمی دهد.  معمولاً فارغ از آنکه چه کسی در سمت وزیر صمت قرار گرفته باشد، به شکل عجیبی، همه وزرای صمت، در نهایت به طرفدار پنهانی خودروسازها تبدیل می شوند. طرفداری که به واکنش شدید سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجامید، وی ضمن انتقاد از حمایت بی قید و شرط فاطمی امین از دو خودروساز، در توییتر خود نوشت: « در هفته های اخیر هم زمان با اوج گیری نوسان بازار خودرو خبری از وزیر صمت نبود، کاش کمی به رئیس جمهور مردمی تاسی و با حضور در رسانه‌ها، شفاف سازی می کرد» وی افزود: « زیان انباشته دو خودرو ساز در 4 سال 7 برابر شده است و خودروسازان قرار است 80 هزار میلیارد تومان زیان را از جیب مردم جبران کنند، زیانی که غالباً به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت و سیاست گذاری غلط وزارت صمت، به وجود آمده است»  روز گذشته نیز امام جمعه تهران با انتقاد از صنعت خودرو سازی آن را «آلوده» و « فساد آفرین» خواند.   در روزهای اخیر یکی از مدیران شرکت سایپا که برای حضور 5 روزه در کربلا، حق ماموریت 52 میلیون تومانی برای خودش اخذ کرده بود، برکنار شد. برخی منتقدان سوء مدیریت در جاده مخصوص را حاصل انتخاب مدیران از طریق فرایندهای سیاسی می دانند، مدیرانی از سعید لیلاز کارگزارانی گرفته تا بذرباپش اصولگرا، اغلب در صنعت خودرو سازی حضور یافته اند، بدون آنکه سابقه ای در این حوزه داشته باشند. به تعبییر رضا ویسه، «سیاسیون این صنعت را گروگان گرفته اند».  با توجه به الغای مصوبه آزادسازی قیمت گذاری دستوری در خودروسازی توسط ابراهیم رئیسی ، همه در بازار سرمایه منتظر هستند ببینند قدم بعدی چیست. آیا زیان 80 هزار میلیارد تومانی، خواهد توانست، مدیران دولتی را مجاب کند تا دوباره به افزایش قیمت بیشتر محصولات ایران خودرو و سایپا رضایت دهند یا خیر.   یکی از مدیران تولید اسبق یکی از قطعه سازان بزرگ کشور در گفتگو با جامعه خبری تحلیلی خبری الف، یکی از دلائل زیان انباشته را گران خریدن تعمدی عنوان کرده، وی این نوع معامله را در خودروسازی «رایج » توصیف کرد و از جمله گلوگاه های اصلی فساد خواند.   در این پدیده با توجه به آنکه اکثر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو سازان بزرگ از صدها قطعه ساز و کارخانه در سراسر کشور تامین می شود، قطعات با قیمتی بسیار بالاتر از بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته میشود. برای مثال یک گیربکس خودرو با قیمت 7 برابر بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته می شود، مدیران خودروسازی نیز به این خرید رضایت می دهند و در نهایت سود حاصله میان مسئولین خودرو سازی و مالک قطعه سازی تقسیم میشود. هزینه این افزایش قیمت نیز توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود.   با توجه به گزارشات رسانه‌ای و تحقیق و تفحص‌های مختلف در صنعت خودروسازی از سوی نمایندگان مجلس، هیچ کس از وجود فساد گسترده در دو خودروساز بزرگ کشور، شوکه نمی شود.   با این همه معلوم نیست که چرا نسخه وزارت صمت به جای اصلاحات عظیم ساختاری و برکناری مدیران سیاسی و عارضه یابی تولید، هیمشه افزایش قیمت‌ها بوده است. هر دولتی نیز که بر سر کار آمده است، این افزایش قیمت بوده که به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است، نه انجام جراحی های ضروری در میان دو خودروساز ظاهراً خصوصی، اما در نهان دولتی.   برخی معتقدند که فاطمی امین دوران وزارت را به سلامت به پایان نخواهد رساند و مخالفین پرنفوذش در دولت و مجلس، وی را جایگزین خواهند کرد، باید دید که آیا می توان در دولت جدید، شاهد انجام تغییرات ساختاری در خودرو سازی بود، یا در بر همان پاشنه همیشگی بازی «زیان سودآور» خواهد چرخید.

وی افزود: « زیان انباشته دو خودرو ساز در 4 سال 7 برابر شده است و خودروسازان قرار است 80 هزار میلیارد تومان زیان را از جیب مردم جبران کنند، زیانی که غالباً به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت و سیاست گذاری غلط وزارت صمت، به وجود آمده است.»

ساختارهای خودروسازی آلوده و فسادآفرین است

روز گذشته نیز امام جمعه تهران با انتقاد از صنعت خودرو سازی آن را «آلوده» و « فساد آفرین» خواند.  ابوترابی فرد تاکید کرد: رسالت رئیس جمهور محترم و وزرای صنعت، آموزش عالی و بهداشت و دستگاههای کلیدی اجرایی و قضایی، این است که راه را برای ورود فناوری‌های جدید به عرصه مدیریتی کشور هموار کنند و آن گاه با یک تحول عظیم روبرو می‌شویم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله‌ها تقریبا بیگانه هستند؛ مگر از دستگاهی که دچار خطاهای راهبردی می‌شود، می‌توان انتظار تحول داشت؟! وزیر محترم صنعت بداند که با عزل یک مدیر، هیچ مسئله‌ای در صنایع بزرگ حل نمی‌شود. این ساختار، آلوده و فسادآفرین است و این نظام مدیریتی در کشور پاسخگو نیست.

وی تاکید کرد: باید در مسیر تحول و واگذاری شرکت‌های بزرگ به بخش خصوصی قدم برداریم و بر اعمال و رفتار آنها نظارت دقیق کنیم. این بدنه سنگین دستگاه مدیریتی اقتصادی و دولتی، فسادزا است.

حق ماموریت 52میلیون تومانی برای حضور 5 روزه در کربلا

در روزهای اخیر یکی از مدیران شرکت سایپا که برای حضور 5 روزه در کربلا، حق ماموریت 52 میلیون تومانی برای خودش اخذ کرده بود، برکنار شد. برخی منتقدان سوء مدیریت در جاده مخصوص را حاصل انتخاب مدیران از طریق فرایندهای سیاسی می دانند، مدیرانی از سعید لیلاز کارگزارانی گرفته تا بذرباپش اصولگرا، اغلب در صنعت خودرو سازی حضور یافته اند، بدون آنکه سابقه ای در این حوزه داشته باشند. به تعبییر رضا ویسه، «سیاسیون این صنعت را گروگان گرفته اند».

با توجه به الغای مصوبه آزادسازی قیمت گذاری دستوری در خودروسازی توسط ابراهیم رئیسی ، همه در بازار سرمایه منتظر هستند ببینند قدم بعدی چیست. آیا زیان 80 هزار میلیارد تومانی، خواهد توانست، مدیران دولتی را مجاب کند تا دوباره به افزایش قیمت بیشتر محصولات ایران خودرو و سایپا رضایت دهند یا خیر.

یکی از مدیران اسبق تولید قطعه سازان بزرگ کشور یکی از دلائل زیان انباشته را گران خریدن تعمدی عنوان کرده، وی این نوع معامله را در خودروسازی «رایج » توصیف کرد و از جمله گلوگاه های اصلی فساد خواند.

در این پدیده با توجه به آنکه اکثر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو سازان بزرگ از صدها قطعه ساز و کارخانه در سراسر کشور تامین می شود، قطعات با قیمتی بسیار بالاتر از بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته میشود. برای مثال یک گیربکس خودرو با قیمت 7 برابر بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته می شود، مدیران خودروسازی نیز به این خرید رضایت می دهند و در نهایت سود حاصله میان مسئولین خودرو سازی و مالک قطعه سازی تقسیم میشود. هزینه این افزایش قیمت نیز توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود.

با توجه به گزارشات رسانه‌ای و تحقیق و تفحص‌های مختلف در صنعت خودروسازی از سوی نمایندگان مجلس، هیچ کس از وجود فساد گسترده در دو خودروساز بزرگ کشور، شوکه نمی شود.

با این همه معلوم نیست که چرا نسخه وزارت صمت به جای اصلاحات عظیم ساختاری و برکناری مدیران سیاسی و عارضه یابی تولید، هیمشه افزایش قیمت‌ها بوده است. هر دولتی نیز که بر سر کار آمده است، این افزایش قیمت بوده که به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است، نه انجام جراحی های ضروری در میان دو خودروساز ظاهراً خصوصی، اما در نهان دولتی.

برخی معتقدند که فاطمی امین دوران وزارت را به سلامت به پایان نخواهد رساند و مخالفین پرنفوذش در دولت و مجلس، وی را جایگزین خواهند کرد، باید دید که آیا می توان در دولت جدید، شاهد انجام تغییرات ساختاری در خودرو سازی بود، یا در بر همان پاشنه همیشگی بازی «زیان سودآور» خواهد چرخید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران به بیانیه گروه هفت پاسخ داد
رازهای افزایش ماندگاری عطر و ادکلن در روزهای گرم
توصیه‌های مهم رهبر انقلاب به مسئولان دستگاه قضا
دولت برای ترمیم روابط با بخش خصوصی عزم جدی دارد
«روزبه چشمی» آبی پوش می ماند
صید جدید استقلال از تیم امید ایران
سرباز آبی ها به استقلال بازگشت
استقلال از نکونام «بله» می‌خواهد
قطردر مبادله پیام‌ها میان ایران و آمریکا نقش داشت
وزارت خارجه بلغارستان ۷۰ دیپلمات روس را اخراج می‌کند
معرفی ۵ کتاب از شهید بهشتی
هدف مذاکرات دوحه عملیاتی کردن برجام است
دولت اگر واقعا قصد اجرای رتبه بندی را ندارد اعلام کند
تاثیر معدل بهترین نحوه پذیرش در کنکور است
آیین‌نامه تجاری‌سازی طرح‌های دانشگاهی ارائه شد
نخبگان بدون آزمون استخدام آموزش و پرورش می‌شوند
آمریکا نفتکش روسیه را توقیف کرد
چرا «کودکان کار» در مدرسه آموزش نمی‌بینند؟
شهریه مدارس غیردولتی مغایرتی با عدالت آموزشی ندارد
رئیسی: ایران‌ دوستی صمیمی برای پاکستان است
بررسی طرح کنترل اجاره بها املاک مسکونی در کمیسیون عمران مجلس
دولت اگر واقعا قصد اجرای رتبه بندی را ندارد اعلام کند
تاثیر معدل بهترین نحوه پذیرش در کنکور است
آیین‌نامه تجاری‌سازی طرح‌های دانشگاهی ارائه شد
نخبگان بدون آزمون استخدام آموزش و پرورش می‌شوند
چرا «کودکان کار» در مدرسه آموزش نمی‌بینند؟
شهریه مدارس غیردولتی مغایرتی با عدالت آموزشی ندارد
بیش از یک میلیون و هفت هزار داوطلب کارت کنکور ۱۴۰۱ را گرفتند
برنامه‌های متعدد مرکز پژوهش‌های مجلس برای استفاده از نخبگان
برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی ۱۹۰۰ دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
تاسیس آزمایشگاه جامع محیط زیست در دانشگاه تهران
دختران دانشجویی که بدستور شاه اعدام و شهید شدند+عکس
در آزمون سراسری مشمولان غایب، در صورت قبولی حق ثبت نام ندارند
تاثیر جشنواره فارابی در آیین نامه ارتقا و پایه های تشویقی اساتید
با رتبه بندی معلمان روی اعصاب فرهنگیان راه نروید
رتبه بندی معلمان خدشه دار نشود
به نام دانشجو به کام مسئولین/ هزینه حذف ترم تابستان را گردن دانشجو انداختند
اینفوگرافی| توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری ها
نشست علمی بررسی جایگاه حلقه های میانی و حرکت های جهادی در برنامه هفتم توسعه
روسای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان توسط کمیته منتخب انتخاب می شوند
به هر نحوی از دانشجویان متاهل حمایت می شود
اینفوگرافیک: توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها
نظرسنجی

به نظر شما مهمترین مانع ازدواج در بین جوانان چیست؟





مشاهده نتایج
go to top