تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/09/07 - 12:07
کد خبر: 415376

صنعت فضایی با ورود بخش خصوصی متحول می‌شود

به گفته وزیر ارتباطات صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار ساز برای کشور‌ها محسوب می‌شود؛ اما در طول چندسال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرز‌ها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت‌های آن رو به افول است.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صنعت فضایی یکی از صنایعی است که در صورت حمایت جای پیشرفت بسیاری دارد متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل نبود منابع این صنعت در کشور مغفول مانده و آنطور که باید و شاید پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

صنعت فضایی با ورود بخش خصوصی متحول می‌شود

به گفته وزیر ارتباطات صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار ساز برای کشور‌ها محسوب می‌شود؛ اما در طول چندسال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرز‌ها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت‌های آن رو به افول است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که بستر توسعه صنعت فضایی کشور با حضور بخش خصوصی محقق می‌شود چرا که در دنیا ۷۶ درصد توسعه این صنعت در دستان بخش خصوصی است این در حالیست که در کشور ما متاسفانه تمام فعالیت خصولتی یا دولتی بوده و بخش خصوصی را دولت به عنوان رقیب در نظر می‌گیرد و اجازه ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های کلیدی و توسعه‌ای داده نمی‌شود؛ بنابراین مسئولان کشور برای دستیابی به اهداف و برنامه از پیش تعیین شده خود باید در کنار ارائه خدمات و تسهیلات بستر حمایتی را برای بخش خصوصی هموار سازند.

در همین راستا مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور در یک برنامه تلویزیونی گفته است که بومی سازی تجهیزات فضایی توسط متخصصان داخلی امکانپذیر است؛ چرا که توان داخلی و دانش فنی در صنعت فضایی رشد چشمگیری داشته است؛ با توجه به اینکه تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم و حتی بسیاری از شرکای نزدیک ما حاضر نشدند در طراحی ماهواره نیز به ما کمک کنند. در یکی از ماهواره‌های ساخته شده توسط متخصصان داخلی بیش از ۶۴ هزار قطعه به کار رفته و ۸۷ زیرسیستم استفاده شده است که از این تعداد ۸۲ زیرسیستم بومی‌سازی شده است.

به گفته وی ایران در حوزه صنعت فضایی جزو ۱۰ کشور اول دنیا است که قدرت قراردادن ماهواره در مدار را دارد.

حسین علیاری کارشناس صنعت فضایی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایمهم کشور داشتن نیروی انسانی متخصص و قوی است که در داخل کشور موجود است، گفت: باداشتن افراد متخصص و توانمند می‌توان تجهیزات کلیدی را در بخش‌های مختلف طراحی و بومی سازی کرد. این مهم زمانی تحقق پیدا می‌کند که بستر‌های حمایتی در کشور فراهم شود.

وی افزود: اکثر کشور‌ها سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه فضایی انجام می‌دهند تا ظرفیت‌های بین‌المللی خود را در صنعت فضایی گسترش دهند در حالیکه که در کشور‌ها صنایع کلیدی از کمبود منابع و نقدینگی در مضیقه هستند و نمی‌توانند پروژه‌های از پیش تعریف شده را عملیاتی کنند.

علیاری با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنع فضایی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه ایده‌های جدید و خلاقانه می‌تواند سمت و سو صنعت فضایی کشور را تغییر دهند. به همین منظور بایستی پروژه‌های کلان را به این شرکت‌ها واگذار کرد تا به سرانجام رساند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top