تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/09 - 12:27
کد خبر: 415743

آیا تل‌آویو و قاهره ایستگاه‌های بعدی هستند؟

رئیس‌جمهور ترکیه از سفر خود به امارات در ماه فوریه در پی گشودن صفحه جدیدی از روابط میان آنکارا و ابوظبی خبر داد و به برداشتن گام های مشابه با مصر و رژیم صهیونیستی برای بهبود روابط با آن‌ها اشاره کرد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، رسانه‌های ترکی می‌گویند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرده که کشورش پس از گشودن صفحه‌ای جدید از روابط با امارات، به دنبال نزدیکی تدریجی به رژیم صهیونیستی و مصر است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روابط پر تنش ترکیه با اسرائیل و مصر گفت: «زمانی که این تصمیم را بگیریم؛ آماده خواهیم بود تا سفرا را طبق جدول زمانی مشخص معرفی کنیم و به تدریج پیش خواهیم کرد».

روابط بین آنکارا و تل‌آویو از زمانی که نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۱۰ به کشتی ترکیه‌ای حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمله کرد و موجب کشته شدن چندین نفر از سرنشینان این کشتی شد، تیره شده بود. پس از کشته شدن چندین نفر از معترضان فلسطینی در نوار غزه، ترکیه و اسرائیل سفرای خود را در سال ۲۰۱۸ فراخواندند.

در نوامبر جاری، نخستین تماس میان اسحاق هرتزوک به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی و اردوغان چند ساعت پس از آزادی زوج اسرائیلی که به اتهام جاسوسی در ترکیه دستگیر شده بودند، برقرار شد در حالی که از سال ۲۰۱۳، چنین تماسی در چنین سطحی میان دو طرف برقرار نشده بود.

روابط میان قاهره و آنکارا نیز پس از اعلام حمایت اردوغان از جماعت اخوان‌المسلمین پس از رسیدن «عبدالفتاح السیسی» به ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۳، به تیرگی نهاد. اما مارس گذشته بود که آنکارا تماس‌های دیپلماتیک با قاهره را که از سال ۲۰۱۳، متوقف شده بود، از سر گرفت. مذاکرات میان دو طرف از ماه سپتامبر آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، هرچند که تا به این لحظه، نتیجه‌ خاصی حاصل نشده است.

اردوغان، دیروز (دوشنبه) در هنگام بازگشت از سفر ترکمنستان، به خبرنگاران گفت که در فوریه آتی به امارات سفر خواهد کرد. وی ضمن ابراز رضایت از مسیر بهبود روابط با ابوظبی، از امکان دستیابی و برداشتن گام های مشابه با مصر و اسرائیل با اشاره به دستیابی قریب الوقوع به یک پیشرفت در بهبود مستمر روابط ترکیه با قاهره و تل آویو خبر داد.

به نوشته «القدس العربی»، پس از چندین ماه تلاش برای بهبود روابط و مجموعه‌ دیدارهایی در سطوح مختلف اطلاعاتی، امنیتی و دیپلماتیک سرانجام، آنکارا و ابوظبی موفق شدند روابط دوجانبه را از سر بگیرند و صفحه جدیدی از روابط را بازکنند. این در حالی است که تلاش‌های مشابه ترکیه با مصر و اسرئیل و سایر کشورها با هدف عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه که طی سالهای اخیر به تیرگی نهاده بود، ادامه دارد.

سفر اردوغان به امارات

اردوغان روز گذشته گفت: «من در فوریه آینده در رأس یک هیأت بزرگ به امارات سفر خواهم کرد و با جدیت قدم‌هایی برخواهیم داشت. آن‌ها (اماراتی‌ها) یک گام سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برداشتند، ما با اجرای آن، آینده متفاوتی خواهیم ساخت و تحولات مثبتی نیز ایجاد خواهد شد».

وی در خصوص روند بهبود روابط میان دو طرف گفت که پیش از این در سال ۲۰۱۱ با «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی دیدار کرده بود و پس از آن تغییراتی رخ داد بدون این‌که ترکیه تمام رشته‌های روابط میان دو کشور را قطع کند. مذاکرات دو طرف در سطح سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور ادامه یافت و روابط تجاری نیز قطع نشد. در نهایت با وجود وقوع تحولات نامطلوب، کار با امارات)به نقطه خوبی رسید.

اردوغان افزود: «در ابتدا برادر ولی‌عهد محمد بن زاید یعنی "طحنون بن زاید" مشاور امنیت ملی در آگوست گذشته به ترکیه آمد و با مقامات ذیربط و دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری گفت‌وگو و تایید کرد که برای سرمایه گذاری آمادگی دارند. سپس (محمد) بن زاید از به ترکیه آمد».

رئیس‌جمهور ترکیه ابراز اطمینان کرد که مواد توافق نامه امضا شده در سفر بن زاید «گامی برای شروع دوره جدیدی بین ترکیه و امارات و حفظ آن است». وی افزود که پیش از او، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «هاکان فیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور برای مقدمات سفر به امارات خواهند رفت

بنا بر این گزارش، گرچه مسیر بهبود روابط ترکیه با امارات شاهد سریع‌ترین گام‌ها و نتایج بود، اما آنکارا به مسیر بهبود روابط با قاهره و تل‌آویو نیز اهمیت زیادی می‌دهد، جایی که انتظار می‌رود مرحله بعدی شاهد گام‌های عملی مشابه در خصوص آن‌ها باشد. امری که اردوغان نیز دیروز آن را تایید کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top