گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 416533

انواع چربی و راهکارهای لاغری

مواد غذایی کالری‌سوز از دیگر راه‌هایی هستند که می‌توانند شما را به هدفتان یعنی از بین بردن چربی و کاهش وزن نزدیک کنند. از جمله این موادغذایی می‌توان به گریب فروت، کرفس، امگا 3، قهوه، آجیل برزیلی، غذاهای تند و فلفلی، دانه سالبا چیا، آووکادو، غلات و ... اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بسیاری از افراد سعی در کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های شکم دارند اما نمی‌توانند در این کار موفق شوند. یکی از مهمترین کارهایی که می‌تواند در رسیدن به این هدف به شما کمک کند این است که در ابتدا با انواع چربی‌های شکم آشنا شوید سپس برای رفع چربی موردنظر راه‌حل‌های مناسب را به کار گیرید. از این رو، ما در این مقاله قصد داریم به انواع چربی شکم و ارائه راهکارهای لاغری برای هر کدام از آن‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

انواع چربی و راهکارهای لاغری

چربی احشایی

یکی از انواع چربی‌ها، چربی احشایی می‌باشد که این نوع چربی داخل حفره شکمی قرار دارد و به راحتی نمی‌توان آن را مشاهده کرد. این در حالی است که چربی زیر پوستی، در زیر پوست ذخیره می‌شود و به راحتی قابل مشاهده است. با این شرایط برای رهایی از چربی احشایی چه باید کرد؟

دنبال کردن راه‌های مختلفی چون ورزش، رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین، افزایش مصرف فیبر محلول، افزایش مصرف پروتئین، افزایش مصرف پروبیوتیک‌ها، کاهش مصرف اغذیه شیرین، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، عدم مصرف چربی‌های ترانس، مدیریت استرس، برخورداری از خواب کافی و روزه‌داری متناوب می‌تواند در کاهش چربی احشایی و رفع آن به مرور زمان موثر باشد.

چربی زیر جلدی

چربی زیر جلدی همان نوع از چربی است که در زیر پوست قرار می‌گیرد. پوست شامل چندین لایه است، لایه بالایی آن اپیدرم، لایه میانی آن درم و عمقی‌ترین لایه مربوط به چربی زیر جلدی است. عوامل مختلفی چون ژنتیک، سبک زندگی، فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی از مواردی هستند که در مقدار چربی زیر جلدی موثر می‌باشند. اغلب افرادی که چربی زیر جلدی دارد مقدار بیشتری چربی احشایی دارند. از عواملی که در ایجاد و افزایش چربی زیر جلدی موثرند هم می‌توان به ژنتیک، کالری مصرفی بالا، بی‌تحرکی، فعالیت هوازی کم، ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین اشاره کرد. دو روش اصلی که می‌تواند برای رهایی از چربی زیرجلدی به شما کمک کند رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های فیزیکی است.

برای از بین بردن چربی زیرجلدی به وسیله تغذیه، مهمترین نکته این است که کالری مصرفی شما کمتر از مقدار کالری‌ای باشد که می‌سوزانید. در این مورد رژیم غذایی برخوردار از تغذیه‌های فیبردار، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و آجیل به شما کمک زیادی می‌کند. همچنین لازم است پروتئین‌های مصرفی شما بدون چربی باشد و میزان قند، نمک و چربی‌های اشباع شده آن کم باشد.

تولید چربی زیر جلدی توسط بدن راهی است که بدن به کمک آن به ذخیره انرژی می‌پردازد. با توجه به این موضوع، یکی دیگر راه‌های از بین بردن چربی زیرجلدی سوزاندن این انرژی با انجام فعالیت‌های فیزیکی است. فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و ... از فعالیت‌هایی هستند که ضربان قلب را افزایش می‌دهند و در سوزاندن کالری‌ها به شما کمک می‌کنند. هر چه انجام ورزش‌های قدرتی بیشتر شود، سوخت و ساز بیشتر تقویت شده و در نتیجه کالری بیشتری سوزانده می‌شود.

دلایل چربی شکم و پهلو

چربی‌های اضافی شکم و پهلو چربی‌های ناسالمی به شمار می‌آیند که در مواردی ممکن است مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد کنند. از عواملی که باعث این چربی‌ها می‌شوند می‌توان به ژنتیک، نوشیدنی‌ها و موادغذایی حاوی قند، چربی‌های ترانس، عدم تحرک، مصرف الکل، رژیم‌هایی با پروتئین محدود، رژیم با فیبر کم، استرس و کورتیزول، باکتری‌های مضر روده، یائسگی و خواب ناکافی اشاره کرد.

علت چربی بازو

از مهمترین دلایل چربی بازو نیز مانند بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن می‎توان به رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد. پر خوری و مصرف زیاد مواد غذایی شیرین زمینه‌ساز چاقی و افزایش وزن هستند. اگر میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید و یک برنامه ورزشی برای روز خود اختصاص دهید به مرور زمان می‌توانید شاهد تغییرات خوبی باشید. توجه داشته باشید که غذاهای مصرفی روزانه‌تان سالم و مغذی باشند. مثلا اگر در طول روز عادت به مصرف خوراکی و تنقلات ناسالم دارید لازم است سبک غذایی خود را تغییر دهید و به مصرف میوه‌ها و وعده‌های غذایی سالم رو آورید.

عوارض چربی برای افراد چاق

از عوارض چربی برای افراد چاق می‌توان به افزایش تعداد ضربان قلب، فشار خون بالا، دیابت، پوکی استخوان، بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، سایش مفاصل اشاره کردند. همچنین برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم و سرطان کیسه صفرا با چاقی و اضافه وزن در زنان مرتبط هستند. مردان چاق نیز ممکن است تحت شرایطی در معرض ابتلا به سرطان کولون، رکتوم و پروستات باشند. البته این موارد به این معنا نیست که تمامی افراد چاق با این مشکلات روبرو هستند اما تحت شرایطی احتمالا ابتلا به این بیماری‌ها برای افراد چاق بیشتر است.

راهکارهای موثر لاغری بدون دارو

درصورتی که قصد کاهش وزن و لاغر شدن را داشته باشید راهکارهایی وجود دارد که می توانید از آن‌ها استفاده کنید بدون اینکه دارو مصرف نمایید. از جمله این راهکارها می توان به پیاده‎روی به روش صحیح، مصرف آب کافی، پیشروی گام به گام به سمت کاهش وزن، مصرف ویتامی به اندازه کافی، توجه به زمانبندی مناسب، مصرف برخی مواد گیاهی و مواد غذایی کالری‎سوز اشاره کرد.

1. پیادهروی به روش صحیح

برخی از افراد ممکن است فرصت و هزینه کافی برای رفتن به باشگاه یا انجام ورزش‎های بدنسازی را نداشته باشند با این حال برای آن‌ها روش‌های دیگری برای لاغری وجود دارد. یکی از ساده‌ترین و موثرترین راهکارها برای لاغری، پیاده‌روی روزانه است. شما می‌توانید در هر مکان و هر زمانی از روز با انجام پیاده‌روی در حق بدن خود لطف کنید. البته رسیدن به نتیجه دلخواه از طریق این روش، نیازمند رعایت موارد دیگر در کنار پیاده‌روی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

2. مصرف آب کافی

سعی کنید در طول پیاده‌روی هر 20 دقیقه یک فنجان و یا حتی بیشتر آب بنوشید و پس از پایان آن نیز یک تا دو لیوان آب مصرف کنید. همچنین قبل از ورزش کردن نوشیدنی کافئین‌دار مصرف نکنید زیرا مواد کافئین‌دار باعث کاهش آب بدنتان می‌شوند. اگر پیاده‌روی شما بیشتر از دو ساعت زمان می‌برد نوشیدنی الکترولیتی ورزشی را به جای آب مصرف کنید. در زمان تشنگی حتما آب مصرف کنید و توجه داشته باشید نوشیدنیتان حاوی نمک باشد تا نمک از دست رفته بدنتان از این طریق جبران شود.

3. پیشروی گام به گام به سمت کاهش وزن

اگر در حالت استپ وزنی قرار گرفتید دلیل آن می‌تواند افت شدید متابولیسم باشد که در نتیجه آن رژیم غذایی دیگر مانند قبل نقشی در کاهش وزن ندارد. حال برای جلوگیری از این اتفاق چه باید کرد؟ شما باید به صورت پلکانی به کاهش وزن بپردازید. به این معنی که کالری دریافتی شما باید به صورت معقولانه و مرحله به مرحله کاهش پیدا کند. این راهکار جلوی افت شدید متابولیسم را گرفته و در نتیجه مانع استپ وزنی می‌شود.

4. مصرف ویتامین‌ها به اندازه کافی

از دیگر مواردی که برای رسیدن به کاهش وزن باید مورد توجه قرار داد، دریافت ویتامین‌ها به مقدار کافی و پیشگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن است. در صورتی که کالری دریافتی شما از حد معینی کمتر باشد لازم است برای جبران کمبودها، از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید.

6. توجه به زمانبندی مناسب

کمبود آهن در میان زنانی که در سنین باروری هستند، مشکلی رایج می‌باشد. بنابراین در صورت کم خونی، زنان باید مکمل مصرف کنند و بهترین زمان جذب مکمل در زنان، هنگامی است که معده آن‎ها خالی باشد. البته گاهی این شکل از مصرف ممکن است موجب عوارض گوارشی شود که در این صورت باید مکمل را همراه وعده غذایی مصرف کرد، هر چند در این صورت کیفیت جذب مکمل کاهش می‌یابد. از دیگر مکمل‎های مهم برای مردان و زنان، کلسیم است که بهترین زمان مصرف آن همراه وعده غذایی است. مکمل‎های ویتامین B نیز بهتر است در زمان اولین وعده غذایی یعنی صبحانه مصرف شوند.

7. مصرف برخی مواد گیاهی

از دیگر راهکارهای کاهش وزن مصرف برخی مواد گیاهی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند و در عین حال برای ایمنی بدن ضرری ندارند. از معروفترین این مواد گیاهی می‌توان جینسنگ، اسپیرولینا، چای سبز، قارچ‌ها، دارچین، فلفل قرمز و ... اشاره کرد.

8. مواد غذایی کالری‌سوز

مواد غذایی کالری‌سوز از دیگر راه‌هایی هستند که می‌توانند شما را به هدفتان یعنی از بین بردن چربی و کاهش وزن نزدیک کنند. از جمله این موادغذایی می‌توان به گریب فروت، کرفس، امگا 3، قهوه، آجیل برزیلی، غذاهای تند و فلفلی، دانه سالبا چیا، آووکادو، غلات و ... اشاره کرد.

جراحی لاغری شکم و انواع آن

علاوه بر راهکارهای طبیعی برای لاغری شکم و کاهش وزن که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، روش‌های دیگری چون عمل جراحی برای خارج کردن چربی‌ها وجود دارد. از جمله عمل‌هایی که برای لاغری شکم انجام می‌شوند می‌توان به عمل لیپوماتیک، عمل ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن و بادی جت اشاره کرد.

انواع چربی و راهکارهای لاغری

لیپوماتیک

یکی از عمل‌هایی که سبب زیبایی و لاغر شدن اندام می‌شود، عمل لیپوماتیک شکم است. با استفاده از عمل لیپوماتیک چربی‌های انباشته شده در شکم استخراج می‌شوند. در این روش چند سانت برش روی پوست ایجاد می‌شود و از این طریق کانولاها برای استخراج چربی وارد لایه‌های پوست می‌شوند. با این روش دوران نقاهت شما کوتاه خواهد بود و در مدت کوتاهی پس از عمل می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید. البته در این نوع عمل علاوه بر چربی‌های شکم، امکان استخراج چربی‌های باسن، ران و پهلوها نیز وجود دارد. این روش جراحی زیرشاخه لیپوساکشن محسوب می‌شود با این تفاوت که در عمل لیپوماتیک درد و عوارض کمتر می‌باشد. یکی از مزایای عمل لیپوماتیک این است که می‌توان از چربی‌های استخراج شده برای تزریق چربی به سایر قسمت‌های بدن و صورت استفاده کرد.

ابدومینوپلاستی

از دیگر راه‌های رفع چاقی شکم، عمل جراحی ابدومینوپلاستی است. در این روش چربی‌ها و پوست اضافی بدن حذف شده و عضلات دیواره شکم سفت می‌شوند که در نتیجه آن ناحیه شکم صاف و بدون برآمدگی و چین خوردگی خواهد شد. ابدومینوپلاستی از نظر از بین بردن چربی مانند لیپوساکشن می‌باشد اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. مثلا در طی عمل لیپوساکشن عضلات شکمی ترمیم نمی‌شوند و حتی ممکن است بعد از عمل پوست به خوبی جمع نشده و مانند قبل نگردد در حالی که در عمل ابدومینوپلاستی ظاهر شکم کاملا تغییر کرده و حالت زیباتر و باریک‌تر به خود می‌گیرد.

لیپوساکشن

لیپوساکشن نوعی عمل جراحی است که در آن با استفاده از روش مکش اقدام به برداشت چربی‌های اضافه از شکم، بازوها، باسن، ران و گردن می‌کنند. علاوه بر این میتوان از لیپوساکشن برای فرم‌دهی به این قسمت‌ها نیز استفاده کرد. البته باید بدانید در کنار این روش برای رفع اضافه وزن بهتر است ورزش روزانه و اصلاح رژیم غذایی را در برنامه خود داشته باشید.

بادی جت

یکی از رویکردهای جدید رفع چربی که در آن برای چربی‌زدایی از قدرت آب یا واتر جت استفاده می‌کنند، بادی جت می‌باشد. نیروی آب بافت چربی را شل کرده و موجب جدا کردن آن از بافت پیوندی می‌شود. در این روش، در کنار از بین رفتن چربی، رگ‌های خونی، اعصاب و بافت اطراف آن حفظ می‌شود. بنابراین بادی جت روشی مطمئن و موثر است که نتایج مطلوبی را به دنبال دارد. همچنین زمان این عمل کوتاه بوده و دوره نقاهت زیادی ندارد.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظرسنجی

با کدام شیوه‌ی تحصیل در ترم آینده موافق هستید؟

آموزش حضوری - امتحانات حضوری
آموزش مجازی - امتحانات حضوری
آموزش مجازی - امتحانات مجازی
مشاهده نتایج