تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/16 - 10:23
کد خبر: 416657

«دانشجویان» در نشست با «سخنگوی دولت» چه گفتند؟

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو نشست اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با سخنگوی دولت برگزار شد و دانشجویان به بیان مطالبات و نقدهای خود از دولت سیزدهم پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو نشست اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با سخنگوی دولت برگزار شد و دانشجویان به بیان مطالبات و نقد‌های خود از دولت سیزدهم پرداختند.

در ابتدای این نشست نیازمند، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری سازمان بسیج دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی دارای ظرفیت عظیمی است و تاکنون کنش گری و ماموریت‌های مختلفی را در برهه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور انجام داده است.

مسئله محوری در اولویت‌های بسیج دانشجویی

وی با بیان اینکه مسئله محوری در اولویت‌های بسیج دانشجویی قرار گرفته است، افزود: با رویکرد مسئله محوری دانشجویان نگاه بسیار عمیقی نسبت به مسائل کشور دارند و نوع مواجهه آن‌ها تخصصی است.

نیازمند با بیان اینکه امیدواریم که دانشجویان بسیجی بتوانند با رویکرد مسئله محوری و نگاه تخصصی به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند، افزود: امیدواریم با روحیه همدلی و شجاعتی که در بین دانشجویان بسیجی وجود دارد بتوانیم در مسیر کمک به دولت گام برداریم.

همچنین حسن نیا، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان مازندران با بیان اینکه در استانداری‌ها اتاق وضعیت وجود ندارد تا برنامه‌های بلند مدت با برش‌های سالانه اجرا و مورد رصد قرار بگیرند، گفت: اگر برش سالانه برای برنامه‌های بلند مدت تدوین شود می‌توان مسئولانی را که در اجرای برنامه‌ها قصور می‌کنند، با آن‌ها برخورد کرد به هر روی ما از دولت آقای رئیسی انتظار داریم که برنامه‌ها در استانداری به صورت سال به سال و فصل به فصل پایش شوند.

مجمع نمایندگان در حال پیگیری برای تبدیل شدن استان مازندران به منطقه آزاد هستند!

وی با انتقاد از مجمع نمایندگان استان مازندران برای پیگیری تبدیل شدن این استان به منطقه آزاد گفت: در حالی که دولت و اساتید دانشگاه مخالف ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران هستند، اما مجمع نمایندگان در حال پیگیری برای تبدیل شدن این استان به منطقه آزاد هستند. سوال ما این است که چرا نمایندگان باید به تنهایی برای یک استان تصمیم بگیرند.

حسن نیا با اشاره به اینکه مناطق آزاد خطراتی از قبیل آلودگی آب و خاک، حاشیه نشینی، فساد و کوچ کردن مردم را در پی داشته اند تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد سی سال زمان نیاز دارد، اما از زمانی که گفته شده که استان مازندران به منطقه آزاد تبدیل می‌شود به خاطر افزایش قیمت اصلا نمی‌توان یک متر زمین هم در این استان خرید.

وی به ظرفیت استان مازندران در تولید شیلات، مرکبات و همچنین معدن اشاره کرد و افزود: با وجود این ظرفیت ها، اما صنعت بسته بندی در استان مازندران وجود ندارد.

حسن نیا با انتقاد از عملکرد بنادر استان مازندران در صادرات تصریح کرد: صادرات بنادر استان مازندران تقریبا صفر است و این در حالی است که تقویت بنادر می‌تواند موجب اشتغال زایی شود، اما هیچ مسئولی در این رابطه پاسخگو نیست.

همچنین محمدحسین عباسی، مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی گفت: مشکل اول در نظام سلامت مشکل تعارض و منافع است که از یک مدیر بیمارستان در بخش خصوصی تا سطوح بالاتر مدیریتی را در برمی گیرد.

ایران در حوزه نظام سلامت الکترونیک از دنیا عقب افتاده است

وی با انتقاد از عدم اجرای برخی طرح‌ها همچون پزشک خانواده، نظام ارجاع و نظام سلامت الکترونیک گفت: ایران در حوزه نظام سلامت الکترونیک از دنیا عقب افتاده است همچنین نظام ارجاع در کشورمان مشکل دارد و همین مسئله موجب کمبود پزشک در مناطق محروم شده است.

عباسی با تاکید بر اینکه باید با موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی تخصصی برخورد شود، اما این افزایش با فشار برخی گروه‌ها در حال پیگیری است، تصریح کرد: قطعا ما کمبود پزشک داریم، اما ابتدا باید نظام توزیع درست شود تا افزایش ظرفیت هم موثر باشد.

مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی از مسئله جمعیت با عنوان بزرگترین تهدید پیش روی کشور نام برد و افزود: عده‌ای مغرضانه و یا از روی ناآگاهی موجب کاهش جمعیت شده اند با این وجود دولت باید بحث جمعیت را جدی بگیرد البته افزایش جمعیت نیازمند عزم همگانی است و دولت و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌توانند مشکلات این حوزه را رفع کنند.

وی تصریح کرد: مسئله جمعیت برای کشور حیاتی است و اگر از این موضوع غفلت شود ممکن است کار به جایی برسد که ما نیز مجبور شویم از خارج نیرو وارد کنیم.

در ادامه جابری، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مسئله اساسی امروز کشور معیشت و اقتصاد است با این وجود ما نیاز داریم که دولت رویکرد جدیدی برای ایجاد ثبات بر مسائل اقتصادی در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه ما نباید در دولت سیزدهم شاهد انتصاب‌های فامیلی باشیم، گفت: امروز حوزه زنان نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی دولت است؛ البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم جایگاه زن در اجتماع در حال بهبود است.

باید از ظرفیت بانوان در تنظیم سند‌های راهبردی استفاده شود

جابری با بیان اینکه تاثیرگذاری در جامعه قائل به زن یا مرد نیست و از این رو همه باید در کنار هم باشند، تصریح کرد: باید از ظرفیت بانوان در تنظیم سند‌های راهبردی استفاده شود به هر روی هویت بخشی به بانوان نیازمند اهتمام دولت است.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی کشور بیانگر این است که ما در سال ۲۰۵۰ با بحران سالمندی مواجه می‌شویم به گونه‌ای که جمعیت سالمند کشورمان سه برابر افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: قانون انطباق باید پیگیر شده و از طرفی به نقش مادری زنان شاغل توجه شود.

وی با بیان اینکه ساعت محور بودن کار در کشورمان موجب پایین آمدن راندمان کاری در نظام اداری شده گفت: باید در نظام اداری به صورت پروژه محور کار کنیم تا راندمان افزایش یابد.

جابری با تاکید بر اینکه برخی شرکت‌های خصوصی عدم باروری و مجرد بودن را از شرایط استخدام قرار داده اند که باید با این گونه مسائل برخورد شود، تصریح کرد: امروز علاوه بر حمایت از مشاغل خانگی و کسب و کار‌ها باید آموزش‌های لازم نیز به فعالان این مشاغل ارائه شود، چون با حمایت از مشاغل خانگی شاهد افزایش کارآفرینی در کشور خواهیم بود.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در حوزه مسکن باید سیاست‌های مالیاتی و افزایش عرضه در اولویت دولت قرار بگیرد، افزود: در کنار افزایش حقوق رزیدنت‌ها باید افزایش حقوق دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی نیز مدنظر قرار بگیرد.

همچنین ابراهیمی، دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم ارائه یارانه پنهان به مستضعفین را از نقاط مثبت هدفمندی یارانه‌ها برشمرد و گفت: نقطه منفی طرح هدفمندی یارانه‌ها ملاک قرار دادن پول اعتباری در قانون هدفمندی و در نتیجه بی اثر شدن آن در زندگی مردم در دولت‌ها و سال‌های بعد بوده است. با این وجود پیشنهاد می‌شود که پول واقعی در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بگیرد تا از دور زدن قانون توسط دولت‌های بعد جلوگیری شود.

وی همچنین خانه دار شدن مستضعفین را از نقاط مثبت مسکن مهر برشمرد و گفت: متراژ پایین خانه و محدود کردن تعریف خانه به سکونت گاه‌های موقت و گسترش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق از جمله نقاط منفی طرح مسکن مهر بودند با این وجود پیشنهاد می‌شود یک و هشت دهم درصد از زمین‌های کشور که بیست میلیون خانوار مسکن به جای شش دهم درصد کنونی اختصاص یابد.

ابراهیمی در ادامه به جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن علیه کشورمان اشاره کرد و افزود: مدیریت جنگ اقتصادی با دو روش دولتی و خصوصی سال هاست که در کشور ما شکست خورده است. شیوه دولتی که فساد زایی آن شناخته شده و شیوه خصوصی هم که از اول مشخص بود نمی‌شود یک جنگ تمام عیار دشمنان علیه یک ملت مظلوم را به ۳۰۰۰ ابر سرمایه دار سپرد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که در جنگ اقتصادی مشارکت مستضعفین و آحاد مردم برای تولید از طریق ساخت بازار‌های موقت در مناطق پر رفت و آمد جذب شود.

همچنین در ادامه ملاشاهی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و عقب ماندگی‌هایی که دارد باید مورد توجه قرار گیرد و این در حالی است که بعد از انتصاب استاندار جدید هنوز به مردم احساس تازه‌ای دست نداده و این به دلیل انتصاباتی است که از سوی استاندار صورت می‌گیرد و مردم به این انتصابات نگاه خوش بینانه‌ای ندارند، چون این افراد خود عامل وضع موجود هستند و در دولت قبل مسئولیت داشته اند.

به نظر می رسد استاندار سیستان و بلوچستان برای کارآموزی به استان آمده!

وی افزود: به نظر می‌رسد قرار نیست اتفاق جدیدی در استان سیستان و بلوچستان بیفتد البته استاندار نیز گفته است که ما خیلی در این استان نمی‌مانم با این وجود بنده فکر می‌کنم که او برای کارآموزی آمده است.

ملاشاهی گفت: استاندار سیستان و بلوچستان اصلاح طلب‌ترین گزینه موجود است و ما انتظار نداشتیم که چنین شخصی استاندار سیستان شود به هر روی مشکل استان ما پول نیست، چون فرصت‌ها در این استان زیاد است مثلا ما به دریای آزاد وصل هستیم و در همسایگی دو کشور قرار داریم مشکل ما فساد و ناکارآمدی مدیریت‌ها است.

وی با بیان اینکه انتظار ما از رئیس جمهور برای انتخاب وزیر آموزش فراتر از این حد بود، تصریح کرد: ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد، اما ما هنوز در رتبه بندی مانده ایم و رتبه بندی همچنان بین دولت و مجلس پاسکاری می‌شود و این در حالی است که همواره رهبر معظم انقلاب در مورد مشکلات آموزش و پرورش صحبت می‌کند و به آن بها می‌دهد از این رو ما انتظار داریم دولت هم به همین اندازه در رابطه با مشکلات آموزش و پرورش تصمیم گیری کند.

همچنین رجبی، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: همچنین مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، گفت: این دولت آخرین قطرات امید مردمی است که دل در گرو این نظام جمهوری اسلامی دارند و در شرایط سختی پا به صندوق‌های رای گذاشتند انتخاباتی که حتی شاید منصفانه هم نبود.

وی افزود: اگر بخواهیم از دولت شروع کنیم بزرگترین مشکلی که دولت سیزدهم از آن رنج می‌برد نبود یک ایده کلان سیاسی به عنوان راهبرد است و مضرات آن در ساحت‌های مختلفی در دولت قابل رویت است.

رجبی بیان کرد: در دورانی که رئیس‌جمهور سابق محض رضای خدا ثانیه‌ای از دفتر ریاست جمهوری خارج نمی‌شد این دولت برای نمایش از رئیس جمهور و معاون اول انقلابی به صورت مداوم در حال بازدید است گرچه این امر مسکنی است برای اندوه این مردم، اما پایدار نخواهد بود دلیلش را در همان نداشتن ایده سیاسی باید جست آن جایی که به صورت لحظه‌ای دستوری برای همان مصداق داده می‌شود بدون در نظر گرفتن جمیع شرایط.

مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: به عنوان مثال در دیدار رئیس جمهور با بیماران SMA آقای رئیسی دستور داد تا تسهیلات به این بیماران تعلق می‌گیرد؛ در حالی که قیمت دارو‌های این بیماران حدود ۶ هزار دلار است و کل بودجه ۲۵ هزار دلار است از طرفی این مدل برخورد دستوری با مشکلات به نظر می‌رسد مسیری برای حل آن‌ها باز نمی‌کند، زیرا در بسیاری از آن‌ها باید مقابله‌ای با ذینفعان آن صورت گیرد و آن هم جز با همراهی مردم برای فشار به آن‌ها ممکن نیست مانند اتفاقی که در بحث ظرفیت پزشکان افتاد.

رجبی افزود: در حالی که در زمان انتخابات صحبت رئیس جمهور در باب افزایش ظرفیت و رفع تعارض منافع بود، اما نه تنها تا به حال اقدامی در این جهت صورت نگرفت بلکه وزیر بهداشت هم یک پزشک انتخاب شد.

وی بیان کرد: نبود ایده سیاسی در انتصابات دولت هم قابل مشاهده است در حالی که از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌بریم افراد متعددی در دولت متصدی این امر هستند آنهم با دیدگاه‌های متفاوت جنابعالی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و جناب آقای رضایی و یا وزیر چپ‌ترین وزارتخانه کشور راست‌گرا‌ترین فرد دولت است.

رجبی با بیان اینکه در این سال‌ها تأثیرگذاری مردم به انتخابات فروکاسته شده و نیاز است تا ظرفیت حضورمردم اعاده شود، افزود: در طول هشت سال مذاکرات دولت قبل به نقد کشیده و برجام میلیون‌ها بار مورد نقد کارشناسان ایرانی قرار گرفت حال سوال این است محور این دور از مذاکرات چیست در حالیکه میدانیم مذاکرات باعث رفع تحریم‌ها نمی‌شود ۴۰ نفر بروند و یا ۱۰۰ نفر چه تفاوتی می‌کند در این موضوع هم به نظر می‌رسد دولت بازهم ایده‌ای ندارد.

در ادامه شاه کرمی، دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کردستان گفت: به گواه بیانات رهبر معظم انقلاب استان کردستان یک استان فرهنگی است، اما نمی‌دانم که چرا عده‌ای دید امنیتی به این استان دارند به هر روی این دید موجب از دست رفتن سرمایه گذاری در کردستان شده است.

وی با بیان اینکه ما امروز در استان کردستان با مافیای مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم، افزود: استان کردستان یک استان مظلوم است و این در حالی است که این استان دارای فرصت‌های طلایی است به هر روی امیدواریم که رئیس جمهور در استان کردستان اثرگذار باشد.

شاه کرمی به لغو چند باره سفر وزیر نیرو به استان کردستان اشاره کرد و افزود: قرار بر این بوده که وزیر نیرو در رابطه با آب شرب به استان کردستان سفر کند، اما تاکنون دوبار سفر او لغو شده است.

وی همچنین از سخنگوی دولت خواست تا در مورد سازوکار وزارت جهاد سازندگی و اینکه آیا وظایف این وزارتخانه به نوعی موازی کاری با بسیج سازندگی است یا نه توضیح دهد.

در ادامه عزیزی، دبیر شورای تبیین مواضع استان کرمانشاه نیز گفت: استان کرمانشاه در حوزه بیکاری همواره قهرمان یا نائب قهرمان کشور بوده و این در حالی است که از ظرفیت‌های این استان استفاده نمی‌شود.

برخی از زلزله زدگان کرمانشاه هنوز در کانکس سکونت دارند!

وی به شایعاتی در خصوص تمدید حکم استاندار فعلی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: استان کرمانشاه نیازمند یک استاندار انقلابی است، چون هنوز برخی از زلزله زدگان این استان در کانکس سکونت دارند.

عزیزی با انتقاد از تاخیر دولت در انتخاب استاندار جدید کرمانشاه گفت: به نظر می‌رسد که استان کرمانشاه یا برای هیئت دولت اهمیت ندارد و یا اینکه دولت نمی‌تواند یک نیروی انقلابی پیدا کند. البته یکسری اختلاف نظر‌ها نیز بین سیاسیون و نمایندگان برای انتخاب استاندار وجود دارد، ولی بحثی است که دولت یا باید در این رابطه تدبیر کند تا مسئله حل شود و یا اقتدار عمل داشته باشد.

وی به نفوذ استاندار کرمانشاه برای انتخاب شهردار کرمانشاه اشاره کرد و افزود: انتظار ما از دولت این است که هر چه سریع‌تر استاندار جدید کرمانشاه منصوب شود.

دبیر شورای تبیین مواضع استان کرمانشاه با انتقاد از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه تصریح کرد: این پالایشگاه به فردی واگذار شده که در حوزه شیر و لبنیات فعالیت داشته؛ از این رو او صلاحیت این واگذاری را ندارد از طرفی ارزش پالایشگاه کرمانشاه بیش از مبلغی است که واگذار شده است.

همچنین ابراهیمی، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما گفت: با انتصاب آقای جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما شاهد رویکرد تحولی در این سازمان هستیم؛ از این رو از دولت نیز انتظار می‌رود تا با رسانه ملی همراهی کند.

وی افزود: این انتظار از دولت وجود دارد تا در مواقع بحران به صدا و سیما اختیار تام بدهد تا این سازمان به روابط عمومی دولت تقلیل نیابد.

ابراهیمی به لزوم اختصاص بودجه لازم به صدا و سیما تاکید کرد و گفت: دانشگاه صدا و سیما باید سرفصل‌های متناسب با ماموریت‌های خود را داشته باشد، ولی این دانشگاه با محدودیت‌های وزارت علوم مواجه است. همچنین ما انتظار داریم تا استخدام نیرو‌های سازمان با توجه به سامانه شفافیت سازمان استخدامی کشور انجام شود تا شاهد سلبریتی پروری در این سازمان نباشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top