تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/09/17 - 08:26
کد خبر: 416787

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از روز دانشجو (بخش دوم)؛

روز دانشجو در دولت‌ها/ از سیب و گلابیِ آفت‌زده برجام تا جلوگیری از ورود خبرنگاران در دولت روحانی!

روز دانشجو در دولت‌ها/ از سیب و گلابیِ آفت‌زده برجام تا جلوگیری از ورود خبرنگاران در دولت روحانی!

روسای‌جمهور پیشین با آنکه حداقل هشت‌بار فرصت داشتند تا در میان دانشجویان حضور یابند، اما پس از مدتی ترجیح دادند یا به دانشگاه‌ها نروند یا آنکه در فضایی گزینشی و مهندسی‌شده به دانشگاه بروند؛ گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن روحانی به نوعی رکورددار حضور در دانشگاه در میان روسای‌جمهور کشورمان  است، حسن روحانی رئیس‌جمهوری بوده که روی خوش بیشتری به دانشگاه نشان داده است و این را می‌شود از سابقه حضور وی در دانشگاه‌های مختلف متوجه شد. لیستی از حضور حسن روحانی در دانشگاه های مختلف در سالیان ریاست جمهوری وی به شرح زیر است؛

"مهر ۹۲ دانشگاه تهران، آذر ۹۲ دانشگاه شهیدبهشتی، مهر ۹۳ دانشگاه تهران، آذر ۹۳ دانشگاه علوم پزشکی ایران، آذر ۹۴ دانشگاه صنعتی شریف، آذر ۹۵ دانشگاه تهران، مهر ۹۶ دانشگاه تهران، آذر ۹۶ دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، مهر ۹۷ دانشگاه تهران، آذر ۹۷ دانشگاه سمنان، آبان ۹۸ دانشگاه یزد و آذر ۹۸ دانشگاه فرهنگیان" اما در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا دیداری صورت نگرفت.

روسای‌جمهور پیشین با آنکه حداقل هشت‌بار فرصت داشتند تا در میان دانشجویان حضور یابند، اما پس از مدتی ترجیح دادند یا به دانشگاه‌ها نروند یا آنکه در فضایی گزینشی و مهندسی‌شده به دانشگاه بروند؛ گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته!

اما حسن روحانی در این ویژگی از سابقین خود پیشی گرفت؛ و با وجود نقد‌های فراوانی که در این سال‌ها از طرف دانشگاهیان به وی روانه می‌شد، حضور مجدد او در بین دانشگاهیان را می‌توان به عنوان یکی از نکات مثبت ریاست جمهوری وی نام برد.

در این گزارش قصد داریم به سه مورد از پر حاشیه‌ترین دیدار‌های روحانی در دیدار‌های مربوط به روز دانشجو (۱۶ آذر) اشاره کرده وحواشی موجود در آن دیدار‌ها را بررسی کنیم.

در بین دیدار‌های روحانی شاید حضور وی در دانشگاه تهران در سال ۹۵ و داتشگاه علوم پزشکی سمنان در سال ۹۷ و دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۸ جزو پر حاشیه‌ترین دیدار‌هایی بودند که حسن روحانی با دانشجویان داشت.

آذر ماه ۹۵ دانشگاه تهران

در آن سال، بخش مهمی از حواشی سخنرانی رئیس جمهور مربوط به سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود که موضوعاتی همچون «نتیجه انتخابات خرداد ۹۲ نه بزرگ به افراط و تندروی بود»، «آقای روحانی شما رئیس جمهور خوبی نیستید»، «آقای رئیس جمهور کلیدتان را اشتباه چرخانده‌اید»، «به خاطر آنچه وعده دادید از ملت عذرخواهی کنید»، «آقای رئیس‌جمهور! ما را به جهنم حواله ندهید» و .... را شامل می‌شد.

در این مراسم که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شده بود، ۱۴ تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان به نمایندگی در مورد مسائل دانشجویی، انتخابات آینده و برجام و مسائل فرهنگی کشور صحبت کردند.

انتقادات صریح دانشجویان از روحانی در دانشگاه تهران

در ادامه به بخشی از سخنان نمایندگان تشکل ها که نکات مهمی را در مقابل رئیس جمهور ایران بیان کرده بودند، می‌پردازیم؛

امین اقرلو، مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران: "حضور شما را در دانشگاه تهران خوش‌آمد می‌گویم. نزدیک به سه سال قبل نیز همینجا میزبان شما بودیم. آن روز از بیم‌ها و امیدهایمان با شما سخن گفتیم، امید به دلبستگی جنابعالی به مکتب امام راحل، اعتقادتان به قانون و ایستادگی‌تان در برابر قانون شکنان همان موقع بود که نسبت به وابستگی کامل دولتتان به دیپلماسی هشدار دادیم و از بی توجهی به توان داخلی ابراز نگرانی کردیم.

آن روز اما از خزانه خالی شکوه کردید و البته نقد دولت و دولت‌مردان را نعمت بزرگی دانستید که باید در برابر آن با کمال تواضع، سر فرود آورد! امروز شرایط تغییر کرده است! دیگر نه ما دانشجویانی هستیم که چشم امید به آینده‌ای موهوم دوخته باشیم و نه شما آن نوسفری که قرار است پای در راهی دراز بگذارد. امروز ما و شما از راه رفته با یکدیگر سخن می‌گوییم."

وی گفت: "از سه سال گره زدن همه چیز به تحریم‌ها از آب خوردن تا آب و هوای شهرهای کشور؛ از بی‌سواد، بی‌شناسنامه، تندرو، افراطی و عصر هجری خواندن منتقدان، از وعده خروج از رکود و جذب سرمایه خارجی و در عوض ریختن سرمایه ملت به پای طیاره‌هایی که صرفا برای پرواز به لندن و برلین و پاریس بکار می‌آیند."

این فعال دانشجویی تصریح کرد:" از سه سال فرافکنی و نسبت دادن همه ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها به منتقدان و دولت‌های پیشین، از سه سال فرار دولت‌مردان از حضور در اجتماعات دانشگاهیان و در عوض برخوردهای گازانبری با انتقادات نخبگان دانشگاهی، از سپردن حتی پذیرایی قطارها به شرکت‌های خارجی، از براه انداختن جنجال‌های رسانه‌ای گاه و بیگاه تا سکوت مرگبار در قبال خون 47 همطن کشته شده در حادثه قطار و چندین شهید مظلوم حادثه حله."

مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "اجرای ناقص و غلط طرح موسوم به سلامت موجب تحمیل هزینه‌هایی گزاف بر کشور و تعمیق نابرابری اجتماعی در جامعه شد، توافق شد! در داخل قلب راکتور سیمان ریختید، چرخ سانتریفیوژها را متوقف کردید و منتظر ماندید تا بیگانگان چرخ زندگی مردم ایران را بچرخانند! چرا؟ چون باید توافق حاصل می‌شد، چون شما تمام حیثیت دولتتان را در قمار برجام نهاده بودید."

یادآوری بحران بی‌اعتمادی فراگیر مردم نسبت به دولت

صادق آقاجری نماینده وقت دفتر تحکیم وحدت سخنرانی خود را با صحبت‌های پیشین رئیس جمهور آغاز کرد و با بیان صحبت روحانی مبنی بر اینکه امروز شعار زیبای مرگ بر آمریکا بیش از هر زمان دیگر در کشور ما وحدت‌آفرین شده است، گفت: "آقای روحانی چقدر تغییر کرده‌اید؟

وی افزود: امروز 16 آذر است روزی که به نام همه دانشجویان این سرزمین نام‌گذاری شده است. من از این تریبون می‌خواهم درباره اولین حقوق دانشجویان یعنی حق بیان آزادانه نظرات خود صحبت کنم. جناب آقای روحانی فضای دانشگاه‌ها برای بیان نظرات دانشجویان به هیچ وجه مناسب نیست."

وی افزود: "جناب آقای رئیس جمهور! از روزی که شما سکان‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران شدید، تمام هم و غم شما بحث سیاست خارجه و به طور خاص رابطه با آمریکا بوده است. امروز می‌بینیم که بعد از گذشت 11 صد روز از عمر دولت تدبیر و امید در داخل کشور وضع رکود و بیکاری کمر مردم را شکسته و تنها دستاورد این دولت در سیاست خارجی بوده است و آن هم قراردادی به نام برجام! و اما برجام و ما ادراک ماالبرجام!"

نماینده وقت دفتر تحکیم وحدت در بخش دیگری از سخنان خود گفت:" جناب آقای روحانی! ما برجام را تنها متنی نامتوازن که پر از حفره‌های حقوقی و امنیتی که به ضرر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران یا قراردادی که نابود کننده صنعت هسته‌ای است، نمی‌دانیم، که اینها همه هست و این همه نیست. ما برجام را اولین قدمی که انقلابیون پشیمان و خسته برای استحاله انقلاب اسلامی در نظام سلطه جهانی برداشته‌اند، می‌دانیم."

سیب و گلابی درختان باغ برجام آفت زده شد

حسین اخگرپور، نماینده وقت جامعه اسلامی دانشجویان، سخنرانی خود را با سخنی از شهید بهشتی آغاز کرد و به نقل از شهید بهشتی گفت: "من تلخی برخورد صادقانه را به شیرینی برخورد منافقانه ترجیج می‌دهم."

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: "جناب آقای روحانی! امروز می‌خواهم به عنوان فرزندی از فرزندان همین معلمان، کارگران، معدنچیان، رانندگان و لبو فروشان میهنم که دارای شناسنامه و کارت دانشجویی هستند، با شما سخن بگویم. آقای رئیس جمهور شاید بهتر باشد همین اول ماجرا از دغدغه مردمی بگویم که وقتی اخبار را مشاهده می‌کنند از خود می‌پرسند چه تفاوتی بین آنهایی که پای این انقلاب با 700 هزار تومان حقوق ایستاده‌اند با صاحبان فیش‌های نجومی وجود دارد در حالی که دزد بیت المال را ذخیره انقلاب نامیده و پرداخت یارانه را مصیبت عظمی می‌دانند."

نماینده وقت جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه بیان کرد: "ریاست قوه مجریه! اگر این دزدی‌ها از بیت المال و دست درازی‌ها به صندوق‌های ذخیره ملت نبود، شاید و تکرار می‌کنم شاید پول آن صرف مداوای ریز علی خواجوی می‌شد که باز پیراهن خود را آتش زده و قطاری که روی ریل بی تدبیری در حال حرکت بود را متوقف سازد، تا چند نفر انسان بی گناه کشته نشده و پیکر سوخته‌شان تشییع نمی‌شد، راستی شنیده‌اید آقای وزیر هم گفته‌اند که مسافران قطار بیمه هستند و جای هیچ نگرانی نیست؟ جناب روحانی می‌شود ما به مردم بگوییم پول بیمه را به شما بازگردانند، ولی شما یک عذرخواهی خشک و خالی از آنها بکنید؟؟؟

وی افزود: "آقای روحانی! یادتان هست که قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد مردم؟ اما ببینید! امروز قلب راکتور اراک را سیمان گرفته و چرخ‌های سانترفیوژهای نطنز و فردو مانند چرخ اقتصاد از کار افتاده است. آقای رئیس جمهور! شاید بهتر باشد نگاهی به کلیدتان بیندازید؛ فکر می‌کنم آن را اشتباه چرخانده‌اید. به قول خودتان ملاک تورم جیب مردم است ولی وضعیت جیب‌های ملت شعارهای شما را تایید نمی‌کند، به نظرم تا به حال از سر کوچه‌تان خرید نکرده‌اید تا معیار تورم را شخصا بسنجید."

سرنوشت تدبیری که وعده دادید، چه شد؟

پیام مرادی، دبیر سیاسی وقت اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در مراسم 16 آذر که به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفت: "پاییز آخر دولت یازدهم است و طبیعتا مجالی برای طرح موضوعات تازه فراهم نیست، چرا که انبوهی از وعده های عمل نشده و شعار های بر زمین مانده جنابتان هنوز در گوش مردم است و این روزها مردم از خود سوال می کنند، سرنوشت تدبیری که وعده داده شده بود چه شد؟"

وی ادامه داد: "سه سال از بهترین سال هایی که می‌توانستید برای حل مشکلات کشور تلاش کنید، با تمام توان برای انعقاد قراردادی صرف کردید، که اکنون مانند آب خوردن نقض شده است. همان آب خوردنی که آن را هم به رفع تحریم ها گره زده بودید. برجام جوان‌مرگ شد و ما به خاطر هزینه های سنگین و غیر قابل بازگشتی تحمیل شده بر ملت ایران، از نقض این معاهده ناراحتیم، اما آنچه بیشتر مایه ناراحتی است؛ سیاست شخص شما در پیوند زدن همه ی موضوعات به مذاکرات هسته ای بود."

این فعال دانشجویی اضافه کرد: "شما بر آن بودید تا با دستور و بخشنامه برجام را آفتابی تابان و موهبت الهی توصیف کنید. دستور دادید برجام در مدارس تدریس شود! به نماد انرژی هسته ای پشت اسکناس پنج هزار تومانی هم رحم نکردید، غافل از اینکه کارآمدی برجام به اینها نبود. به جیب مردم بود، به سفره خانواده ها بود، به چرخیدن چرخ زندگی ملت بود، به ارج و آزمایش و 12هزار واحد تولیدی بود، که در دولت حضرت عالی تعطیل شد، آن هم به واسطه ی واردات افسارگسیخته و بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی از توپ بدمینتون تا سنگ قبر!"

دبیر سیاسی وقت اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: "وزیری که تمام کارنامه اش در حوزه راه و مسکن با واژه آشنای تقریبا هیچ قابل توصیف است، با یادآوری بیمه بودن قربانیان حادثه  قطار به زخم مردم نمک می پاشد. وزیر دیگری که شما او را پدر صنعت خواندید، الحق و الانصاف به خوبی پدر صنعت را درآورده است. قرار بود صد روزه مشکلات مردم را حل کنید، قرار بود گشایش اقتصادی ایجاد شود، قرار بود در نخستین قدم بیکاری کاهش پیدا کند."

شما انقلابی گری را افراطی گری می دانید!

علیرضا فقیر، نماینده وقت جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: "صبر بفرمایید آقای رئیس‌جمهور! ما را به جهنم حواله ندهید، هر چند اگر بدانیم با ورود ما به جهنم صاحبان فیش‌های نجومی ذخایر زیاده‌خوار نظام، غارتگران صندوق فرهنگیان و اصحاب زر و زور و تزویر نیز با ما به جهنم خواهند آمد، آتش جهنم را هم به جان می‌خریم."

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: " آقای رئیس‌جمهور! ما از یک راه طی شده با شما سخن می‌گوییم، راه اعتماد و تکیه بر توان داخل، راه شهریاری‌ها، راه طهرانی‌‌مقدم‌ها، راهی که خیلی زود خسته و پشیمان از آن برگشتید، می‌دانید چه زمانی؟ از آن روز که طبل پایان انقلابی‌گری را به بهانه بازگشت به عقلانیت زدید و کوشیدید انقلابی‌گری را بر خلاف باورهای پیشین خود افراطی‌گری بنامید."

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: "میوه این حرکت شتابان به سمت غرب را در برجام بی‌ثمرتان دیدیم، تا جایی که یادمان است قرار بود صدای ترک برداشتن دیوارهای تحریم اقتصادی را بشنویم نه عربده کشی مکرر مستکبران غربی را. شما برای دلبری از فرنگی‌های پررو حتی فتیله حمایت از مظلومان امیدوار به انقلاب اسلامی را هم در سراسر جهان پایین کشیدید. اما آنچه به دست آوردیم چه بود؟ به قول خزانه‌دارتان تقریبا هیچ."

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: "آقای روحانی! در این سه سال و نیم می‌شد به جای مزخرف نامیدن مسکن مهر، بر وعده‌هایتان پایبند می‌ماندید و یک میلیون خانوار چشم انتظار مسکن مهر را خانه‌دار می‌کردید؛ می‌شد به جای تزریق پول‌های کلان به جیب بعضی پزشکان کاسب‌کار به هشدارهای کارشناسان نظام سلامت گوش می‌دادید و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانستید."

بیرون از محل برگزاری سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران اما حال و هوای متفاوتی حاکم بود و تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران بیرون از محل سخنرانی رئیس جمهوری سرود یار دبستانی سردادند.برخی از دانشجویان بیرون از دانشکده ادبیات (دانشگاه تهران) تجمع کرده و سربندهایی سبز به پیشانی بسته بودند.

بر پلاکاردهای این افراد نوشته شده بود آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر، ای پاسبان بیدار شو، خفته نشاید پاسبان، دستشان در خاک و خون پامال شد، دستشان در جیب بیت المال است و تنها آنهایی با ما تا آخر می مانند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند.

برخی دیگر از پلاکاردهایی که در دست دانشجویان بود، روی آن ها نوشته شده بود انفعال در برابر فرعون های سیاسی، سه سال منت گذاشتید بر سر مردم به خاطر برجام نقض شده که مایه شرمساری است و زندگی مردم را به برجام گره زدید حالا با نقض برجام گره های معیشت مردم چه می شود.

آذر ماه ۹۷، دانشگاه علوم پزشکی سمنان

در آذر ماه سال ۹۷ حسن روحانی به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود همچون، رحمانی فضلی وزیر کشور و محمود علوی وزیر اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی سمنان حضور پیدا کرده و به سخنان نماینده تشکل‌های دانشجویی گوش فرا دادند: ابتدای برنامه هنگام ورود روحانی به سالن برخی دانشجویان شعار «تورم گرانی، جواب بده روحانی» سر می‌دادند. بعد از شروع برنامه، نمایندگان دانشجویی ۳ تشکل منتقد و ۵ تشکل موافق دولت به ایراد سخن پرداختند و سپس روحانی در جمع دانشجویان علوم پزشکی سمنان به ایراد سخن پرداخت.

محمدحسین عرب سرخی نماینده وقت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان با اشاره به نابسامانی های ایجاد شده در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی، به نقد عملکرد دولت پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: "یادتان هست که گفتید که ما وزیری می‌خواهیم که بتواند میلیارد‌ها دلار سرمایه خارجی را وارد کشور کند؟ دیگر برند کابینه ژنرال نفتی شما! کسی که مدعی بود شرکت‌هایی مانند توتال تحت تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا از ایران خارج نخواهند شد، چه پاسخی برای وعده نادرست خود دارد؟ این وزیر شما زیان دهنده روزگار شده است. از کرسنت گرفته تا جمع آوری کارت‌های سوخت. کارت سوختی که بی هیچ دلیلی حذف شد و اکنون در صدد احیا آن هستید.

یادتان هست که گفتید جوانان باید سریعتر وارد مدیریت شوند؟ وزیر صنعتی که با ناکارآمدی و مسئولیت ناپذیری با کارنامه‌ای خالی استعفا می‌دهد، بلافاصله در وزارت خانه مهم دیگری به کار گرفته می‌شود. آن هم وزیری که درست هنگامه التهاب بازار ارز در مجموعه تحت مدیریتش ۵۰۰۰ خودرو با رانت و فساد وارد کشور می‌شود. به راستی شما به جوانگرایی و گردش نخبگان در کشور اعتقاد دارید؟"

احمدرضا زراعتی، دبیر وقت شورای صنفی دانشجویان صنعتی شاهرود که در حضور رئیس جمهور به ایراد سخن پرداخته بود گفت: " مسئله‌ای که موجب سلب نسبی رضایت جامعه فعالان صنفی دانشجویی ما شده است، گم شدن همیشگی مسائل صنفی در پاسخگویی‌های مسولین به خواسته‌های دانشجویان است که امروز نیز شاهد آن بودیم و جناب رئیس جمهور در میان بیانات و پاسخگویی هایشان هیچ اشاره‌ای به هیچ خواست صنفی ما نکرد و تنها پاسخ‌های وی حوزه سیاسی را در بر گرفته بود و این درحالی است که دانشجویان ما هرساله با مشکلات صنفی و رفاهی فراوانی مواجه هستند و بعضا این مشکلات انقدر حاد می‌شود که صدمات عمیق و خاصش را بر تحصیل دانشجویان می‌توان شاهد بود. شورای صنفی تنها مرجع رسمی پیگیر حقوق صنفی دانشجویان است و حال تصور کنید به خواسته‌های مرجع یگانه پیگیری مشکلات رفاهی دانشجویان پاسخی داده نشود، آن زمان است که شورای صنفی و دانشجویان راهی جز تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها برای رساندن صدای حق خواهیشان پیش رو نمی‌بینند."

امیر حسین نظری نماینده وقت بسیج دانشجویی هم گفت: "آقای رئیس جمهور ! دولت شما در حالی پنج سالگی خود را پشت سر گذاشته که کلید به اصطلاح تدبیر شما در گشودن بسیاری از قفلهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ناکام بوده است."

تشکل دیگری که به آن‌ها در این مراسم تریبون داده نشده بود جنبش عدالتخواه دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بود، ابوالفضل عارف نیا، عضو تشکل عدالتخواه قسط با بیان اینکه تشکلی از دانشجویان عدالتخواه با مبانی انقلاب و رهبری هستیم، گفت: در مراسم ویژه روز دانشجو که با حضور ریاست جمهور در دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد، تریبون‌هایی برای بیان نظرات انتقادات و تحلیل‌های تشکل‌های دانشجویی در نظر گرفته شد. تمامی تشکل‌ها و جنبش‌هایی که در مراسم دیدار رهبری تریبون دارند باید در این مراسم‌ها هم تریبون داشته و فرصت صحبت کردن داشته باشند.

آذر ماه ۹۸، دانشگاه فرهنگیان

چند هفته قبل از حضور روحانی در دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از جانب دولت، بخش عظیمی از اقشار مختلف جامعه را ناراحت و معترض کرده بود و انتظار می‌رفت نمایندگان تشکل‌ها با حضور روحانی وی را مورد انتقاد قرار دهند اما وی برای در امان ماندن از انتقادات دانشجویان و تشکل‌ها دانشگاهی، راهی هوشمندانه را انتخاب کرد و با حضور در دانشگاه فرهنگیان، سعی کرد تا از فضای نقد فاصله بگیرد.  همانگونه که در جریان هستید،  "دانشجومعلم‌ها" در استخدام دولت به‌حساب می‌آیند و نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور شاهد فضای سیاسی چندان زیادی در این دانشگاه ‌ها آن نیستیم.

روز قبل از این نشست نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد؛ مصوبه‌ای که مدت‌ها قشر فرهنگی انتظار‌ آن را می‌کشید و مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می‌شود و مشمولان آن آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

حسن روحانی نیز در این خصوص گفته بود: "امسال به‌رغم مشکلات مالی 2 هزار میلیارد تومان برای آن در بودجه اختصاص دادیم"، و تلاش کرد با برجسته کردن این تصویب‌نامه به‌نحوی فضای دانشگاه را به‌نفع خود تغییر دهد.

علی‌رغم اینکه روحانی انتظار آن را داشت که در دانشگاه فرهنگیان در حاشیه امن قرار بگیرد و در جمع گزینش‌شده دانشجویان مشکلی برایش ایجاد نشود، اما باز هم مورد انتقادات تندی قرار گرفت. نماینده وقت بسیج دانشجویی در این نشست به اجرای نامناسب طرح رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت "ما معلمین از حقوق اندک گله داریم، از اختلاس گله داریم، از صندوق ذخیره فرهنگیان گله داریم، از عدم اجرای صحیح رتبه‌بندی گله داریم، از برون‌سپاری تربیت معلم گله داریم، از نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش گله داریم...".

نماینده وقت انجمن اسلامی نیز گفت: "اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به توجه جدی‌تر از جنابعالی و وزیر محترم آموزش و پرورش است به‌راستی افزایش 200 تا 600 هزار تومانی ناچیز معلمان چه تأثیر بسزایی در زندگی آن‌ها خواهد داشت...".

یکی دیگر از انتقادات به روحانی عدم‌حضور وی در این دانشگاه در 6 سال گذشته بود. رئیس‌جمهور در رأس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان قرار دارد اما تمام جلسات هیئت امنا با حضور نائب‌رئیس (رئیس دانشگاه) برگزار می‌شده است.

قائم‌پناه مسئول بسیج دانشجویی گفت: "ظاهرا جو امنیتی دیگر دانشگاه‌ها، شما را مفتخر به حضور در دانشگاه فرهنگیان کرد، دانشگاهی که 6 سال است به‌عنوان رییس هیئت امنایش، نه حاضر بودید در جلسات آن حاضر شوید و نه اسم آن را به‌زبان بیاورید. حضورتان را به‌عنوان ریاست هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان گرامی می‌داریم، ولی اگر خدای‌ناکرده خواسته‌اید از فضای نجیبانه و متانت دانشجومعلمان برای خود، ایمنی در برابر مطالبات دانشجویی ایجاد کنید؛ اشتباه کردید."

فائزه فداکار نماینده نشریات دانشجویی نیز خطاب به روحانی گفت: "شما به‌عنوان ریاست هیئت امنای دانشگاه، در راستای مطالبه رهبر انقلاب در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین چه کرده و چه خواهید کرد؟"

یکی از مسائل استثنائی در سخنرانی روحانی، عدم‌حضور اصحاب رسانه و پخش نشدن زنده و غیرزنده سخنرانی وی بود. به‌خلاف اینکه صحبت‌های روحانی همیشه به‌صورت زنده از صدا و سیما پخش میشد اما نشست آرام روحانی در سکوت کامل خبری برگزار شد و بعد از چند ساعت پایگاه  اطلاع‌رسانی دولت تصاویر و متنی از این جلسه منتشر کرد.

گزارش از محمد رمضانی
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top