تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/20 - 07:11
کد خبر: 417060

در گفتگو با یک مسئول هیئت دانشجویی مطرح شد؛

هیئت دانشجویی؛ علمی،اصولی و مبنایی/ در هیئت دین نباید از سیاست جدا شود

هیئت دانشجویی؛ علمی،اصولی و مبنایی/ در هیئت دین نباید از سیاست جدا شود

دانشگاه باید محلی به روز باشد؛ باید به وقایع روز جامعه واکنش نشان دهد، لذا مباحث سیاسی نیز در آن مطرح است. در هیئت دانشگاه امام صادق همه اعتقاد دارند که هیئت باید دینی باشد؛ یعنی دین را از سیاست جدا نباشد و به مباحث سیاسی اشاراتی شود و تحلیل‌هایی نسبت به اتفاق‌های روز صورت گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گفتگو با مهدی تورانلو، مسئول هیئت دانشجویی میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) درخصوص شاخصه های یک هیئت دانشجویی صحبت شد که در ادامه میخوانید.

هیئت دانشجویی؛ علمی،اصولی و مبنایی/ در هیئت دین نباید از سیاست جدا شود

هیئت میثاق با شهدا سال ۱۳۶۹ در دانشگاه امام صادق تشکیل شد و تاسیس آن هم بر می‌گردد به افرادی که از جنگ برگشته بودند؛ این افراد چون دوستانشان شهید شده بودند و دلتنگ رفقای شهیدشان بودند، تصمیم گرفتند تا دورهم روضه بخوانند و این گونه هیئت میثاق با شهدا تشکیل شد.

دانشگاه امام صادق هم هیئتی خاص دارد و هم دانشجویانی خاص؛ این هم به علت گزینشی است که اتفاق می‌افتد. با وجود اختلاف نظرها اکثر دانشجویان از طیف خاصی هستند و حزب اللهی خوانده می‌شوند.

تعداد کم دانشجویان و هویت دانشگاه‌ امام‌ صادقی که بین بچه‌ها وجود دارد ممکن است در دانشگاه‌های دیگر نباشد؛ علت آن هم شاید حضور زیاد دانشجویان در دانشگاه است. آن‌ها حداقل 7 یا 8 سال درس می‌خوانند و سال‌های زیادی را در کنار هم می‌گذرانند.

هیئت‌های دانشجویی طبیعتا با هیئت‌های محلی متفاوت است. از این جهت که هیئت‌های دانشجویی ساختاری دارد که از اهداف اصلی آن تربیت  و رشد دانشجوهایی است که در هیئت کار می‌کنند. چون این هیئت‌ها در بستر دانشگاه و یک مکان علمی است، مباحثی که در سطح هیئت‌های دانشگاهی مطرح می‌شود با مباحثی که در هیئت‌های محلی مطرح می‌شود متفاوت است. در این هیئت‌ها هم دانشجویان شرکت می‌کنند و هم اساتید و کارکنان دانشگاه شرکت می‌کنند. از سویی دانشجویان مذهبی هستند و در منبرهای بیرون شرکت کرده‌اند و دروس معارف اسلامی را خوانده‌اند و منبرهای معمولی و عرف جامعه برایشان عادی است. لذا سطح جلسات علمی، اصولی و مبنایی‌تر می‌باشد و اساتید هم که در آن شرکت می‌کنند، نقد می‌شوند.

دانشگاه باید محلی به روز باشد؛ باید به وقایع روز جامعه واکنش نشان دهد، لذا مباحث سیاسی نیز در آن مطرح است. در هیئت دانشگاه امام صادق همه اعتقاد دارند که هیئت باید دینی باشد؛ یعنی دین را از سیاست جدا نباشد و به مباحث سیاسی اشاراتی شود و تحلیل‌هایی نسبت به اتفاق‌های روز صورت گیرد.

سخنران‌ها در هیئت میثاق با شهدا به صورت سلسله موضوعی دعوت می‌شوند، در بعضی از زمان‌هایی که سخنران‌ها حرف‌های همدیگر را نقد می‌کنند، یک تیم محتوای هر جلسه را آماده می‌کند و متن و فیلم جلسه را برای سخنران می‌فرستند تا بداند چه حرف‌هایی زده شده و باعث ‌شود که سخنرانی‌ها برای خودشان اهمیت پیدا کند.

از طرفی متن سخنرانانی که در جلسه‌های متوالی صحبت کرده و یک موضوع را به صورت منطقی و متقن در هیئت پیش برده مرتب می‌شود و با توجه به آن موضوع تبدیل به یک کتاب می‌شود.

یکی از تریبون‌های دانشجویی، نشریه است. هیئت میثاق نیز فصل‌نامه‌ای دارد و هر بار به موضوعات مختلفی می پردازد؛ در این نشریه مصاحبه‌هایی با اساتید برتر صورت می‌گیرد و افراد متخصص در هر حوزه‌ای هم در نشریه نقش دارند.

هیئت دانشجویی؛ علمی،اصولی و مبنایی/ در هیئت دین نباید از سیاست جدا شود

در هیئت میثاق با شهدا نگاه خاصی به رسانه وجود دارد و مخاطب هم با این نگاه آشناست؛  این نگاه به رسانه در هیئت میثاق با شهدا فقط مربوط به مداحی نیست، به طور مثال اگر یک سخنرانی در حال ضبط شدن است و همزمان فردی از مقابل دوربین رد شد، ایرادی ندارد. طبیعت و اصل هر هیئتی نیز همین است، هرچند که همیشه تلاش می‌شود رسانه، منظم‌تر و بهتر، در خدمت هیئت باشد. به صورت کلی در هیئت میثاق تلاش می‌شود تا اقتضاعات رعایت شود اما به این صورت نیست که رسانه برای هیئت تصمیم بگیرد و محور این است که رسانه باید خود را با هیئت تنطیم کند.

در این هیئت، اردوهای جهادی و برنامه اطعام مساکین نیز برگزار می‌شود. بعضی از مردم انتطاراتی دارند و از جهتی، هیئت هم ارتباطات خاص خود را  دارد؛ به طور مثال بانی‌هایی با هیئت در ارتباط هستند وتلاش می‌شود که نیازمندی از هیئت و خانه امام حسین(ع) دست خالی بیرون نرود.

اصل در هیئت میثاق توسل و توجه است و اینکه هیچ کسی از در خانه اباعبدالله جدا نشود و زیر پرچم امام حسین (ع) باقی بماند. در قرآن شیوه‌ای وجود دارد به نام لطایف قرآنی، و در این هیئت هم بر حسب همین شیوه، قرآن با مدل خاصی ارائه می‌شود.

در هیئت "میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق"، تمرکز سخنران و مداح روی یک موضوع است مثلا موضوع هیئت در محرم سال گذشته شهیدانه‌زیستن بود. در خطبه‌ها، آداب زندگی شهدا به مخاطبان یاد داده می‌شد و محتوای زیادی در رابطه با این موضوع ایجاد شد.

در این هیئت مثل خیلی از هیئت‌های دانشجویی تلاش بر این است تا از ظرفیت دانشجویی مجموعه استفاده شود، در این میان آفتی ممکن است وجود داشته باشد. در هیئت میثاق با شهدا به هیچ وجه برای مداح از طریق رسانه، امتیازی گرفته نمی‌شود، بلکه  باید شخص به جایگاهی برسد که رسانه به دنبالش بیفتد.

در پوسترها و بنرهای مراسم‌های هیئت، نه عکسی از مداح در پوستر آورده می‌شود، نه اسمی برده می‌شود و نه صوتی پخش می‌شود و یک نظام منطقی برای تربیت مداح وجود دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top