تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/09/21 - 06:13
کد خبر: 417201

گزارشی از تناقض رفتاری دولت قبل؛

نوبخت در مذاکرات ژنو؛ سکوت برای خزانه خالی/ نوبخت در مذاکرات وین؛ مسئولین اقتصادی مشکلات را بزرگنمایی می‌کنند!

نوبخت در مذاکرات ژنو؛ سکوت برای خزانه خالی/ نوبخت در مذاکرات وین؛ مسئولین اقتصادی مشکلات را بزرگنمایی می‌کنند!

روحانی در سخنرانی مشهور خود در خرداد 94 و درست در ایامی که مذاکرات ایران و 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شد عملا کشور را بدون توافق خارجی در موقعیت بن‌بست تعریف کرد و با ارتباط دادن آب آشامیدنی مردم به برجام گفت: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سخت‌تر از 8 سال گذشته می‌توان مرز شوخی و جدی را در گفتار دولتمردان یازدهم و دوازدهم جست‌وجو کرد؛ دولتی که البته از بدو تاسیس به تحول بخشیدن به مفاهیم علاقه داشت و در این مسیر تاویل‌ها و تفسیرهای متفاوتی از شرایط موجود ارائه می‌داد. با این حال در فهرست طویل احتمالاتی که می‌شد درباره  اظهارات دولتمردان سابق داد،‌ شاید آخرین احتمال به این مربوط می‌شد که مدیران روحانی روزی از مذموم بودن ادعای ورشکستگی کشور در میانه مذاکرات با طرف خارجی ابراز تاسف کنند؛ مساله‌ای که لاجرم در منظومه پایان‌ناپذیر عجایب دولت روحانی رنگ واقعیت به خود گرفت.

یاد جمله خزانه خالی در زمان مذاکرات ژنو افتادم. زحمت آقای روحانی یادش بخیر. آقای نوبخت اشتباه متوجه شدی، الان میگن خراب بود داره درست میشه و وابسته به رفع تحریم هم نیست. با چیزی که شما در دولت قبل می‌گفتید که خراب هست و فقط با مذاکره درست میشه خیلی فرق داره.

«محمدباقر نوبخت» رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه که سابقه همراهی و همدلی‌اش با حسن روحانی به پیش از تشکیل دولت یازدهم می‌رسد، در توئیتی نوشت: «چرا در حال مبارزه با کشورهایی که در حال جنگ اقتصادی با ایران هستند، برخی از مسؤولان اقتصاد کشور را در حال ورشکستگی و در بیان مشکلات بزرگنمایی می‌کنند؟ اگر جنگ نظامی بود آمار تلفات هم اینگونه گزارش می‌شد؟ با این رویکرد رهایی مردم از تحریم دشوارتر نمی‌شود؟»

ادعای نوبخت در شرایطی مطرح شد که از قضا یکی از مهم‌ترین وجوه متفاوت رفتاری و گفتاری میان دولت یازدهم (آغاز به کار روحانی) و دولت سیزدهم (آغاز به کار رئیسی) را می‌توان در توصیف شرایط کشور دانست، به‌گونه‌ای که هرچند شرایط اقتصادی کشور در سال 1400 به هیچ وجه قابل قیاس با شرایط سال 1392 نبوده و حتی دولتمردان سابق بارها آرزو کرده بودند تا شرایط پیشابرجامی سال92 را بار دیگر تجربه کنند اما دولت جدید در مواجهه با افکار عمومی در داخل کشور بیشترین تاکید را بر ظرفیت‌ها و امکان‌های تغییر شرایط به ارث رسیده از دولت روحانی دانسته‌ است.

یاد جمله خزانه خالی در زمان مذاکرات ژنو افتادم. زحمت آقای روحانی یادش بخیر. آقای نوبخت اشتباه متوجه شدی، الان میگن خراب بود داره درست میشه و وابسته به رفع تحریم هم نیست. با چیزی که شما در دولت قبل می‌گفتید که خراب هست و فقط با مذاکره درست میشه خیلی فرق داره.

اینها در حالی است که دولت سابق حتی تا پایان سال چهارم نیز با سلب مسؤولیت از خود، تمام شرایط را به پیشینیان منتسب می‌کرد. اما مهم‌تر از مواجهه دولت‌ها با افکارعمومی باید به قیاس ادبیات 2 دولت در آستانه مذاکرات خارجی و پیامی که از توصیف شرایط موجود ارسال کرده‌اند پرداخت. از همین رو احتمالا نوبخت در اتکا به گذر زمان و حافظه کوتاه‌مدت مردم زیاده‌روی کرده و احتمال داده گذر 4 ماه از پایان دوران ریاست‌جمهوری روحانی باعث می‌شود مردم رفتار و گفتار دولتمردان سابق را فراموش کنند.

22 مهر 92 در آستانه آغاز نخستین دور مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم بود که حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است. هرچند صحت این ادعای رئیس‌جمهور سابق بعدها به چالش کشیده شد اما این اظهارات عملا جز نشاندن ایران در موضع ضعف در مذاکرات هیچ معنای دیگری نداشت.

البته این ادعا هیچگاه در حد یک مورد باقی نماند و تبدیل به رویه دولتی شد که سعی داشت با گروگان گرفتن شرایط داخلی، سناریوهای خارجی را پیگیری کند و تا جایی امتداد پیدا کرد که روحانی در سخنرانی مشهور خود در خرداد 94 و درست در ایامی که مذاکرات ایران و 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شد عملا کشور را بدون توافق خارجی در موقعیت بن‌بست تعریف کرد و با ارتباط دادن آب آشامیدنی مردم به برجام گفت: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود.

یاد جمله خزانه خالی در زمان مذاکرات ژنو افتادم. زحمت آقای روحانی یادش بخیر. آقای نوبخت اشتباه متوجه شدی، الان میگن خراب بود داره درست میشه و وابسته به رفع تحریم هم نیست. با چیزی که شما در دولت قبل می‌گفتید که خراب هست و فقط با مذاکره درست میشه خیلی فرق داره.

مسعود براتی به این توئیت واکنش نشان داد و در جواب نوبخت نوشت: یاد جمله خزانه خالی در زمان مذاکرات ژنو افتادم. زحمت آقای روحانی یادش بخیر. آقای نوبخت اشتباه متوجه شدی، الان میگن خراب بود داره درست میشه و وابسته به رفع تحریم هم نیست. با چیزی که شما در دولت قبل می‌گفتید که خراب هست و فقط با مذاکره درست میشه خیلی فرق داره.

نوبخت یادش رفته که رئیسش قبلاً همه چیز را به برجام و FATF گره میزد! و یادش رفته که #روحانی تا چندین سال مدام میگفت خزانه خالی است و دولت قبلی ویرانه تحویل داده است.

کاربر دیگری در پاسخ به این حرف نوبخت نیز نوشت: نوبخت یادش رفته که رئیسش قبلاً همه چیز را به برجام و FATF گره میزد! و یادش رفته که روحانی تا چندین سال مدام میگفت خزانه خالی است و دولت قبلی ویرانه تحویل داده است.

با تمام این اوصاف، در شرایطی که کماکان تمام تلاش کشور برای درآوردن سنگ روحانی و توافق ضعیف برجام از چاه فریبکاری آمریکا معطوف شده، چنین اظهاراتی از سوی نزدیکان روحانی شاید تغییری در قضاوت مردم نسبت به آنچه در فاصله سال‌های 92 تا 1400 بر کشور رخ داد، ایجاد نکند اما می‌تواند بهانه‌ای برای یک لبخند تلخ و گذرا باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top