تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/22 - 11:57
کد خبر: 417376

وضعیت دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱(بخش اول)؛

میزان افزایش بودجه دانشگاه‌های تهران در سال ۱۴۰۱ +جدول

میزان افزایش بودجه دانشگاه‌های تهران در سال ۱۴۰۱ +جدول

یکی از بندهایی که در تبصره ۶ و بخش عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره شده است که معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف می‌شود. درصورت تصویب این تبصره موسسات کنکوری که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند، ملزم به پرداخت آن می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته(۲۱ آذرماه) سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را با ۲۰ تبصره ارائه کرد. در لایحه بودجه پیشنهادی که قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، سهم هرکدام از سازمان‌ها و نهادها به‌تفکیک بیان شده که در این میان سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان نهاد آموزش‌عالی کشور مبلغ ۳۸۱,۷۸۳,۰۱۷میلیون ریال است. البته مجموع اعتبارات دستگاه‌های مجری آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری کشور، اعم‌از هزینه‌ای، اختصاصی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با احتساب ردیف‌های متفرقه، بالغ‌بر ۵۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و نسبت‌به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و سال ۱۳۹۹ افزایش چندین‌برابری داشته‌ است. البته نباید نادیده گرفت که بخشی از ردیف‌های بودجه سال گذشته حذف شده و به‌نظر می‌رسد بخشی از آن در ردیف‌های لایحه‌های پیشنهادی ادغام شده‌اند. با ابلاغ لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ ازسوی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی به بررسی و ارزیابی سهم درصدی آموزش‌عالی، فعالیت‌های دانشگاهیان‌ و سهم فعالیت‌های علمی و پژوهشی از بودجه سال آینده پرداختیم. 

 معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور حذف می‌شود
 
یکی از بندهایی که در تبصره ۶ و بخش عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره شده است که معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف می‌شود. درصورت تصویب این تبصره موسسات کنکوری که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند، ملزم به پرداخت آن می‌شوند.
 
 برنامه‌ریزی افزایش خوابگاه‌های متاهلی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ 
 
در تبصره ۹ و بحث آموزش، پژوهش و فرهنگ این لایحه بودجه‌ای نیز همچنین بیان شده‌است که دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی-پژوهشی و پارک‌های علم‌وفناوری اجازه دارند با تصویب هیات امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۰ نسبت‌به اخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام کرده و با انجام این کار درجهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متاهلان به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته، طبق قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت‌به بازپرداخت اقساط آن ازمحل درآمد اختصاصی‌شان اقدام کنند. همچنین در بند دیگری از این لایحه بودجه ذکر شده که صندوق‌های رفاه دانشجویان باید نسبت‌به پیش‌بینی اعتبار لازم در فعالیت‌های خودشان به‌منظور پرداخت یارانه، سود و کارمزد تسهیلات با اولویت تسهیلات مربوط به احداث و تکمیل خوابگاه‌های متاهلی اقدام کنند، البته این مورد در لایحه بودجه‌ای سال1400 نیز وجود داشته و بر آن هم تاکید شده ‌است. دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی، فناوری و پارک‌های علم‌وفناوری اعم‌از دولتی و غیردولتی نیز می‌توانند با رعایت مفاد این بند از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفا تخصصی و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده کنند.
 
 سال آینده دانشگاه‌ها چقدر می‌توانند وام دانشجویی بدهند؟
 
در بخش دیگر تبصره ۹ بیان شده که ۱۰۰درصد وجوه پرداختی از بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویان دانشگاه‌ها از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ تا سقف ۲هزار میلیارد ریال به خزانه‌داری کل کشور واریز شود. مبالغ اشاره‌شده به صندوق‌های رفاه دانشجویی نیز به‌عنوان کمک برای افزایش منابع مالی صندوق‌های موجود دانشجویی اختصاص پیدا می‌کند تا براساس اساسنامه موجود و مصوب صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی شود. البته در این بند نیز ذکر شده که اختصاص مبلغی از محل منابع این بند درقالب وام شهریه دانشجویی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است. همچنین بیان شده مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور نسبت‌به اعتبارات مندرج در این قانون درقالب وام ازطریق صندوق رفاه دانشجویان دراختیار این افراد قرار می‌گیرد و اقساط این وام‌ها پس از اتمام تحصیل و اشتغال به کار افراد پرداخت می‌شود. البته دانشجویان تحت‌پوشش نهادهای حمایتی و فرزندان رزمندگان و ایثارگران در اولویت دریافت این وام‌ها نسبت‌به سایر دانشجویان قرار دارند.
 
 تخصیص اعتبارات فعالیت‌های پژوهشی براساس سیاست‌های پژوهشی استان‌ها
 
البته در بخش دیگر این لایحه بودجه‌ای درخصوص سهم آموزش‌عالی از بودجه سال 1401 بیان شده است که در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه مبنی‌بر اختصاص یک‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص‌یافته به دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت در امور پژوهشی و توسعه فناوری، براساس نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است و دریافت این اعتبارات به‌ نظر مستقیم این شورا بستگی دارد. اعتبارات تخصیص داده‌شده به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در هر استان از سرجمع اعتبارات هزینه استان و با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و استانی براساس اولویت و سیاست‌های پژوهشی دراختیار استان‌ها  قرار می‌گیرد. البته دستگاه‌های فناوری، آموزشی و پژوهشی موظفند نحوه هزینه‌کرد استان در حوزه پژوهشی و نوآوری را هر ۶ماه یک‌بار به شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز آمار ایران گزارش کنند، پس شورای‌عالی نیز موظف است گزارش سالانه این بند را حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه کرده و مرکز آمار ایران نیز مکلف است سالانه اطلاعات مربوط به هزینه‌کرد تحقیق و توسعه در کشور را به‌صورت کلی و تفکیکی منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

بودجه دانشگاه‌ها در سال۱۴۰۱ +جدول

 رشد  ۱۳۹ درصدی بودجه دانشگاه تهران

با نگاهی به بودجه درنظر گرفته شده برای برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور می‌توان نتیجه گرفت که دولت، نه‌تنها سهم این مراکز از فروش نفت را کاهش نداده، بلکه برخی از دانشگاه‌ها با افزایش چشمگیری نیز روبه‌رو بوده‌اند. به طور مثال دانشگاه تهران که سال گذشته تنها ۹,۲۴۸,۲۲۵ میلیون ریال بودجه داشت، امسال با افزایش ۱۳۹ درصدی به ۲۲,۱۷۴,۰۶۸ میلیون ریال رسیده است.

رشد بودجه دانشگاه علامه طباطبایی؛ کمتر ۳۰ درصد

در این میان دانشگاهی مانند علامه طباطبایی تنها ۲۲ درصد افزایش بودجه را تجربه کرده است، به طوری که بودجه این دانشگاه در سال گذشته ۳۸۱۹۳۷۴ میلیون ریال بود که حالا قرار است در دولت سیزدهم این میزان به ۴۶۸۹۵۰۱ میلیون ریال افزایش پیدا کند.

آنچه که در جدول ذیل آمده، مقایسه ای بین بودجه سال  ۱۴۰۰و ۱۴۰۱  دانشگاه های استان تهران است.

اعداد برحسب میلیون ریال است

میزان افزایش بودجه دانشگاه‌های تهران در سال ۱۴۰۱ +جدول

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top