تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/10/01 - 09:42
کد خبر: 418308

به بهانه نزدیک شدن فصل امتحانات؛

قانون نانوشته «فرجه امتحانی» دانشجویان +طنزنوشت‌های دانشجویی

قانون نانوشته «فرجه امتحانی» دانشجویان +طنزنوشت‌های دانشجویی

فرجه امتحانات که با نام فرجه تحصیلی نیز در بین دانشجویان شناخته می‌شود، فرصتی است که پیش از امتحانات ترم به دانشجویان داده می‌شود تا دروس فراگرفته در طول ترم را جمع‌بندی کرده و آماده ورود به فصل پر مشقت امتحانات شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرجه امتحانات که با نام فرجه تحصیلی نیز در بین دانشجویان شناخته می‌شود، فرصتی است که پیش از امتحانات ترم به دانشجویان داده می‌شود تا دروس فراگرفته در طول ترم را جمع‌بندی کرده و آماده ورود به فصل پر مشقت امتحانات شوند البته اکنون که دانشگاه ها اکثرا غیر حضوری است شاید فرجه امتحانی آن معنی و مفهوم قبل را نداشته باشد اما بررسی آن خالی از لطف نیست. مواردی که مرور آنها برای دانشجویان سال بالایی بسیار شیرین است و باعث مرور خاطرات خوش گذشته میشود.

فرجه امتحانات را با فرجه تحصیلی سربازی اشتباه نگیرید!

فرجه تحصیلی البته معنای دیگری دارد که فاصله بین اعزام مشمولین خدمت سربازی تا قبول شدن در دانشگاه و ادامه تحصیل است که بعدا به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

فرجه امتحانات معمولا فرصتی دوهفته‌ای است که پس از پایان کلاس‌های درسی و اتمام نیمسال تحصیلی آغاز می‌شود و تا زمان آغاز رسمی امتحانات ادامه دارد.

طول ایام فرجه اما همیشه دقیقا دو هفته نیست؛ معمولا دانشجویان با صحبت‌هایی که با اساتید می‌کنند سعی در اتمام زودتر از موعد کلاس‌های درسی دارند و غالبا دروسی که حجم بالایی ندارند نیز این قابلیت را دارند البته همه چیز به کَرَم استاد بستگی دارد!

از طرفی نیز در برخی از درس‌ها که از حجم بالای محتوا برخوردارند، استاد فرصت پیدا نمی‌کند در موعد مقرر درس را به پایان برساند که که در اینجا سه حالت پیش می‌آید؛ حالت اول این است که استاد، محتوای مورد نظر را از منابع امتحان حذف می‌کند؛ در حالت ثانویه، استاد یکی دو جلسه برای تکمیل مطالب مورد تعیین می‌کند که غالبا در ایام فرجه است و در حالت سوم که حکم یک قانون نانوشته را دارد، استاد بدون تدریس محتوای مورد نظر، دانشجو را ملزم می‌کند که خودش آن را بخواند!

کلاس‌های جبرانی هم مقوله دیگری است که باعث کاهش طول ایام فرجه می‌شود؛ در این صورت که معمولا امکان حذف آن هم وجود ندارد، به ازای روزهای تعطیل شده یا تشکیل نشدن کلاس، آموزش دانشگاه اعلام می‌کند که باید کلاس برگزار شود و استاد نیز با توافق دانشجویان، یک روز را به آموزش اعلام می‌کند.

فرجه‌ها، یادآوری یا فراموشی؟

روزهای آخر ترم که می رسد، نوبت سردرگمی برخی اساتید و دانشجوهاست. استادانی که همیشه بر سر دوراهی تعطیل کردن زودتر از موعد دانشجوها هستند و به این فکر می کنند که آیا این امر وقت بیشتری به دانشجویان برای مطالعه بهتر می دهد یا دانشجویان این مدت هم به بطالت می‌گذرانند و این افزایش فاصله زمانی تا امتحان، موجب فراموشی درس‌ا می‌شود.

از طرفی دانشجویان هم در روزهای آخر ترم که کلاس‌ها تق و لق است، دو به شک به فکر رفتن یا نرفتن سر کلاس‌ها هستند البته این موضوع در زمان حضوری بودن کلاس بیشتر نمایان میشد. اگر بروند جزوه احتمالا ناقص خود را کامل می‌کنند و در ذهن استاد به عنوان دانشجوی منضبط باقی می‌مانند و ممکن است در موقع تصحیح برگه‌ها استادشان به خاطر همین موضوع به آنها ارفاق بیشتری کند. از طرف دیگر تمام مباحث درس تمام شده است و مطلب مهمی در روزهای پایانی گفته نمی‌شود پس می‌توان این روزها را در خانه یا خوابگاه(برای دانشجویان ارشد و یا دکترا که بعضا در خوابگاه ها اسکان دارند) ماند و بیشتر درس خواند! البته ان هم دردسرهای خاص خود را دارد که بعضا دانشجویان را وادار می‌کند که برای مطالعه در روزهای منتهی به امتحانات به کتابخانه بروند که ممکن است در بعضی شهر ها به دلیل شرایط کرونا بسته باشد.

از چه کسی بپرسم؟

حالا اگر دانشجو یه هر طریقی چه در سالن‌های مطالعه و چه در خانه و خوابگاه ماند و درس خواند و به مشکل درسی برخورد، چه باید کرد؟ از چه کسی می‌تواند کمک بگیرد و با کمک چه کسی می‌تواند مشکلش را حل کند؟ حقیقت این است که زمان قبل از امتحانات که کلاس‌ها دیگر تعطیل می‌شود فرصت چندانی برای رفع اشکال و برطرف کردن نقاط ضعف و ایرادهای درسی باقی نمی‌ماند اگر دانشجویی مطلبی را بخواند و درباره آن سوالی داشته باشد یا در فهم آن دچار مشکل شده باشد، معمولا گزینه در دسترس و قابل اتکایی برای رفع اشکال نیست!

طنز نوشت دانشجویی ایام فرجه

در میان این همه حرف جدی برای امتحان، خوب است که طنزنوشت‌های دانشجویان درباره ایام فرجه را نیز بخوانیم؛ جایی که برخلاف ظاهرش شاید حرف‌های درست و درمان هم از دلش بیرون بیاید.

 

· ﻓﺮﺟﻪ ﺍمتحان چیست؟ مدت ﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻦ 2 اﻣﺘﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻔﺮﯾﺢ، ﺷﺎﺩﯼ، ﻣﻬﻤﻮﻧﯽ، ﻋﺮﻭﺳﯽ، ﻭﻟﮕﺮﺩﯼ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ...؛ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﯿﻪ!

· همانطور که قبل از ذبح به گوسفند آب می‌دهند، به دانشجو هم قبل از امتحانات فرصتی می‌دهند تا برای خودش خوش باشد. دانشجو در ابتدای شروع فرجه کمی‌جزوه‌ها را نگاه می‌کند و بعد از ناامیدی همچون فردی که بهش گفته اند تا دو ماه دیگر می‌میری برو هر غلطی که می‌خواهی بکن، از هیچگونه لذت‌جویی (اعم از دیدن فیلم‌های ندیده، خوابیدن در حد خواب زمستانی خرس‌ها، انجام بازی کامپیوتری به صورت نان استاپ، عبور از مخاطب خاص و مخاطب قرار دادن عام و...) دریغ ننموده و خود را به درجه فنای فی الفرجه می‌رساند. بطور کلی می‌توان گفت آن میزانی که دانشجویان ما در ایام فرجه لذت‌جویی می‌کنند، میلیاردر آمریکایی در وگاس نمی‌کند. ولی به نظرم همین که دانشجو در این ایام جلوی خودش را می‌گیرد و معتاد نمی‌شود جای تقدیر دارد.

· Study … Stud … Stu … St … S … Sl … Sle … Slee … Sleep

· تصمیم گرفتم از فردا شروع کنم به درس خوندن، واسه همین میخوام تا جایی که توان دارم امشب بیدار بمونم که فردا رو دیرتر شروع کنم.

· حقیقت محض: من میرم بِدرسم؛ لطفا 2 ساعت دیگه بیدارم کنید!

· این قانونو پشت دفتر ریاضی 2 نیوتن پیدا کردن: یا هوای اتاق اونقدر سرده که نمیشه توش درس خوند یا اونقدر گرمه که خوابت میبره.

· همین الان حس درس خوندن بهم دست داد ولی من بهش دست ندادم ضایع شد بیچاره!

· فک کنم دیگه هیچوقت بهم دست نده… خیلی ناراحت شد!

· دانشجویان عزیز: امتحانات از آنچه در برنامه امتحانی میبینید به شما نزدیکترند؛ مشروطی که کلا بیخ گوشتونه!

· نمیدونم این درس خوندن چی داره که تا میری دو کلمه درس بخونی حتی خاطرات دوران کودکی اونم با وضوح HD یاد آدم میاد!

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top