تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/05 - 16:04
کد خبر: 418784

جزئیات برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی

دانشگاه آزاد در بخشنامه ای به واحدها، نحوه برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی، ظرفیت کلاس‌های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین نحوه ارزشیابی دانشجویان را اعلام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ دانشگاه آزاد در دستورالعملی جدید ظرفیت تشکیل کلاس و نحوه برگزاری کلاس‌های درسی به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) رشته‌های غیرپزشکی را برای نیمسال دوم تحصیلی اعلام کرد.

جزئیات برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی

۱ـ ظرفیت کلاس‌های درسی مطابق جدول زیر اعلام می‌شود.

واحدها/مراکز دانشگاهی موظف هستند برابر ظرفیت اعلامی در جدول ذیل کلاس‌های درسی را برگزار کنند.

جزئیات برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی

تبصره ۱ـ در خصوص دروسی که دارای ظرفیت زیر حد نصاب هستند، اولویت تشکیل کلاس با هماهنگی استان مربوطه به صورت استانی (به صورت مجازی یا حضوری برای دروس نظری و برای دروس نظری ـ علمی، عملی و ... نیز به صورت حضوری) می‌باشد.

تبصره ۲ـ در صورت عدم امکان اجرای تبصره ۱، تشکیل کلاس‌های درسی با کمتر از ظرفیت اعلامی در جدول بالا در موارد زیر بلامانع است:

درس ارائه شده توسط دانشجوی نیمسال آخر اخذ شده باشد.

درس مورد نظر در طول یک سال تحصیلی صرفاً در یک نیمسال ارائه شده و در انحصار آن واحد دانشگاهی نباشد (در نیمسال قبل ارائه نشده باشد).

با استفاده از ماده ۲۴ (دانشجویان ارشد)، ماده ۵۵ (دانشجویان کاردانی و کارشناسی) و تک درس (دکتری تخصصی و با مجوز سازمان مرکزی) امکان رفع مشکل آموزشی آنان (عدم ارائه دروس در استان) میسر نگردد.

در خصوص رشته‌ هایی که بنا بر صلاحدید واحد دانشگاهی از ابتدا جذب پایین‌تر از حداقل‌های تشکیل یک کلاس داشته‌اند، در صورتی که تجمیع استانی امکانپذیر نباشد با اعلام رسمی به استان، تشکیل کلاس با ظرفیت پایین‌تر مجاز است. گزارش این مجموعه توسط رئیس استان بر حسب موضوع به معاونت‌های موضوعی ارائه شود.

به هنگام تعدد در تعریف یک درس، واحدهای دانشگاهی باید تا قبل از مهلت اتمام زمان حذف و اضافه، با اطلاع‌رسانی به دانشجویان نسبت به ترکیب کلاس‌های زیر حد نصاب اقدام نمایند. ملاک برای حد نصاب کلاس در تعریف متعدد یک درس، ظرفیت حداکثر می‌باشد.

در تعریف کلاس‌های موازی به دلیل تغییر عنوان درس در سرفصل‌های دوره‌های مختلف، رعایت سقف مجاز کلاس الزامی است.

تبصره ۳ـ کلاس‌های دروس جبرانی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به همراه کلاس‌های دروس دوره کارشناسی، تشکیل و کلاس مجزا در این خصوص تشکیل نگردد (چنانچه واحد دانشگاهی مجری در مقطع قبلی نباشد، تشکیل کلاس مجاز خواهد بود).

تبصره ۴ـ کلاس‌های دروس جبرانی دانشجویان دوره دکتری تخصصی به همراه کلاس‌های دروس دوره کارشناسی ارشد تشکیل و کلاس مجزا در این خصوص تشکیل نگردد.

تبصره ۵ـ دروس «روش تحقیق» و «روش تحقیق، مقاله و رساله‌نویسی پیشرفته» به ترتیب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های نزدیک به هم از لحاظ محتوایی به صورت مشترک و در یک کلاس (هر مقطع به صورت مجزا) برگزار گردد.

۲ـ نحوه برگزاری کلاس‌های درسی با توجه به مقطع تحصیلی و نوع درس (از لحاظ نظری یا عملی بودن) مطابق جدول زیر برنامه‌ریزی و ارائه شود؛

جزئیات برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی

تبصره ۱ـ شیوه برگزاری دروس نظری به صورت مجازی با رعایت موارد ذیل می‌باشد:

الف ـ دروس عمومی دوره‌های کاردانی و کارشناسی

ب ـ دروس پایه و اصلی رشته‌هایی که برابر نظر مدیر گروه مربوطه، برگزاری آنها به صورت مجازی از کیفیت تدریس نمی‌کاهد.

ج ـ حداکثر تعریف دروس به صورت مجازی برای یک رشته / مقطع در یک نیمسال، ۴۰ درصد کلاس‌های درسی باشد.

د ـ به منظور منفک نشدن دانشجو از فضای آکادمیک دانشگاه حداکثر دروس انتخابی دانشجو به صورت مجازی در مقطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری به ترتیب ۳، ۳، ۲ و ۱ عنوان درس لحاظ گردد.

هـ ـ با توجه به عدم امکان همزمان حضور استاد و دانشجو در فضای مجازی و حقیقی (کلاس) در یک روز، برنامه‌ریزی به نحوی صورت پذیرد که دروس مجازی در هر رشته به صورت کاملاً مجزا از روز کلاس‌های حضوری تشکیل شود (در یک روز دانشجو و استاد، کلاس مجازی و حضوری نداشته باشند. در این خصوص واحد دانشگاهی می‌تواند روزهایی از هفته را به عنوان روزهای آموزش مجازی لحاظ نماید).

تبصره ۲: در کلاس‌های درسی حضوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی الزامی می‌باشد.

تبصره ۳: مدت زمان تشکیل کلاس مجازی معادل تشکیل همان کلاس در شرایط حضوری است.

تبصره ۴: تشکیل منظم و مرتب کلاس‌های مجازی بر اساس سامانه‌های آموزشی مورد تایید دانشگاه الزامی است. بر این اساس مسئولان فناوری واحدهای دانشگاهی ملزم به نظارت دقیق بر نحوه تشکیل کلاس (حضور یا عدم حضور استاد، زمان و محتوای کلاس و ارائه گزارش به معاونت علمی / آموزشی واحد دانشگاهی می‌باشند.

تبصره ۵ ـ در تعطیلات رسمی مربوط به مناسبت‌های خاص، کلاس حضوری و مجازی برگزار نشود.

۳ ـ در جهت کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت، کلاس‌های دروسی که برابر ضوابط یاد شده به صورت مجازی ارائه می‌گردند، می‌توانند به صورت استانی برگزار گردد. در این خصوص واحدها / مراکز می‌توانند این دروس را در صورت تایید استان مربوطه و با هماهنگی واحد الکترونیکی به صورت استانی برگزار نمایند.

تبصره ـ در خصوص دروس مجازی که به صورت تجمیعی و استانی برگزار می‌گردد، ظرفیت کلاس‌های درسی نباید از حداکثر ظرفیت اعلامی در جدول یک بیشتر باشد.

۴ـ ارزشیابی دانشجویان با توجه به نحوه برگزاری کلاس‌های درسی (حضوری / مجازی) مطابق جدول ذیل صورت می‌پذیرد:

جزئیات برگزاری کلاس‌های ترم بهمن رشته‌های غیرپزشکی

تبصره ۱ ـ با توجه به رویکرد فعالیت‌محور در آموزش مجازی، قسمت عمده‌ای از نمره باید به فعالیت‌های مستمر دانشجو در طول نیمسال تحصیلی اختصاص یابد. بنابراین آزمونک‌ها (کوئیزها)، تکالیف و تمرینات خارج از کلاس، پروژه، سمینار، ارائه‌های کلاسی، مشارکت در مباحث و گفتگوهای کلاس و سایر مباحث مرتبط با درس، بخش عمده‌ای از نمره دانشجو را تشکیل می‌دهند. بدین منظور لازم است اساتید به طور دقیق و مستمر نسبت به ثبت عملکرد و نمرات دانشجو اقدام نمایند. بخشی از نمره دانشجو باید به آزمون پایانی اختصاص یابد که نمره این آزمون نیز بین ۷ الی ۱۰ نمره در نظر گرفته شود.

تبصره ۲ ـ نمره دانشجو در یک درس، حاصل جمع نمرات عملکرد مستمر وی در معیارهای فوق‌الذکر به علاوه نمره آزمون پایان نیمسال می‌باشد که نسبت به عدد ۲۰ مورد محاسبه و ثبت می‌گردد.

تبصره ۳ـ شرکت در آزمون پایانی برای دانشجو الزامی است و در صورت عدم شرکت در این آزمون، وضعیت درس وی حذف آموزشی (غیبت) ثبت می‌شود.

تبصره ۴ ـ شیوه برگزاری امتحانات پایان نیمسال در هر دو نحوه برگزاری کلاس (حضوری / مجازی)، به صورت حضوری است.

تبصره ۵ ـ ضوابط مندرج در این دستورالعمل برای دانشجویان واحد الکترونیکی و واحدهای برون‌مرزی قابل تعمیم نیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top