تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/10/06 - 05:26
کد خبر: 418845

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۱۴ نکته طلایی برای موفقیت در امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها

۱۴ نکته طلایی برای موفقیت در امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها

موفقیت در امتحانات دانشگاه خواسته ای است که همه دانشجویان دارند. امتحانات در دانشگاه همیشه استرس زا بوده است مخصوصا برای ورودی های سال جدید که هیچ ذهنیتی نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات دانشگاه ندارند. برخی از آنها حتی نمی دانند چگونه درس بخوانند تا از پس کتابهای حجیم دانشگاهی بر بیایند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موفقیت در امتحانات دانشگاه خواسته ای است که همه دانشجویان دارند. امتحانات در دانشگاه همیشه استرس زا بوده است مخصوصا برای ورودی های سال جدید که هیچ ذهنیتی نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات دانشگاه ندارند. برخی از آنها حتی نمی دانند چگونه درس بخوانند تا از پس کتابهای حجیم دانشگاهی بر بیایند.

تا بحال فکر کرده اید که راه های موفقیت در امتحانات دانشگاه چیست؟ در این گزارش ما به راه های موفقیت در امتحانات دانشگاه می پردازیم.

موارد زیر نکته های مهمی هستند که باعث موفقیت در امتحانات دانشگاه می شود:

1.روش مطالعه صحیح در زمان امتحانات

مهم ترین عامل موفقیت شما در امتحانات دانشگاهی، آگاهی از روش های صحیح مطالعه است. روش های صحیح مطالعه را می دانید؟ در بررسی های انجام شده، بهترین روش های مطالعه را دو روش پس ختام و روش دقیق خوانی معرفی کرده اند.

ما هم در این بخش به معرفی ویژگی های این دو روش می پردازیم:

روش اول _ روش پس ختام:

روش پس ختام از معروفترین روش های مطالعه دروس بخصوص دروس دانشگاهی می باشد. زیرا حجم مطالب دانشگاهی زیاد و سنگین است. این روش کمک بسیاری می کند تا شما مطالب را کمتر فراموش کنید. پس ختام نام اختصاری شش مرحله ای این روش است.یعنی:

-پیش خوانی

-سوال کردن

-خواندن

-تفکر

-حفظ گفتن

-مرور کردن

ما به اختصار به تعریف هر کدام از مراحل این روش می پردازیم:

مرحله اول _ پیش خوانی:

مطالعه کلی و اجمالی مطالب

هدف:بدست آوردن یک دید کلی نسبت به مطالبی که می خواهید بخوانید.

مرحله دوم _ مرحله سوال کردن:

طرح سوالات مختلف در مورد مطلب درسی

هدف:افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت بخشیدن به امر یادگیری

مرحله سوم _ خواندن:

خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب و استفاده از تکنیک های یادداشت برداری و خلاصه نویسی

هدف:افزایش تسلط و فهم بیشتر مطالب درسی

مرحله چهارم _ تفکر:

تفکر درباره موضوع درسی و استفاده از تکنیک بسط معنایی

هدف:فهم بیشتر مطلب

مرحله پنجم _ از حفظ گفتن:

تمام مطالب خوانده شده را بدون نگاه به کتاب از حفظ گفته شود.

هدف:سنجش مطالب آموخته شده

مرحله ششم _ مرور کردن:

مرحله آزمون می باشد که در پایان هر فصل از خود گرفته می شود.

مرور موضوعات اصلی، نکات مهم و کلیدی.

هدف: تثبیت مطالب آموخته شده در ذهن. برای کاهش استرس قبل از امتحان حتما این مرحله را انجام دهید. این روش با همه مزایایی که دارد مستلزم داشتن زمان و وقت کافی در ایام امتحانات است. پس اگر وقت کافی برای امتحانات را دارید حتما از این روش استفاده کنید.

روش دوم_روش دقیق خوانی:

این روش نیز یکی از روش های موثر در مطالعه دروس می باشد که شامل مراحل ذیل است:

اولین مرحله آن تکنیک خلاصه برداری است:

نوشتن مفاهیم و موضوعات کلیدی که در شب امتحان بسیار کمک کننده می باشد. چون شما لازم نیست که دوباره مطالب کتاب را بخوانید فقط کافیست سری به خلاصه های خود بزنید.

دومین مرحله تکنیک سازماندهی مطالب است:

استخراج سه بخش بسیار مهم از مطلب مورد نظر:

1-استخراج موضوع اصلی که تمام مطالب را در بر می گیرد.

2-نکته های اصلی

3-نکات جزئی اما مهم مثل عکس ها و نمونه ها و ….

این مرحله به افزایش درک و سرعت یادگیری کمک می کند.

مرحله سوم که تکنیک علامت گذاری در متن می باشد:

مثلا خط کشیدن زیر نکات مهم و کلید واژه ها، حاشیه نویسی و …. اما بهتر است مطالب را در سه دسته کلید واژه ها، نکات اصلی و نکات فرعی تقسیم کرده و هر کدام بسته به اهمیت مطلب، با یه علامت خاص مشخص کنید. این روش در زمانی که شما وقت کمتری برای مطالعه دروس دارید بهتر است. در هر صورت بهتر است که زمان را فراموش نکنید و استارت درس خواندن را از زمانی بزنید که وقت کافی تا امتحانات داشته باشید. تا بتوانید از بهترین تکنیک ها برای مطالعه استفاده کنید.

2.تاثیر محیط در زمان مطالعه برای امتحانات

اگر میخواهید در امتحانات دانشگاه موفق شوید باید به محیط یادگیری و درس خواندنتان هم توجه کنید. تجربه نشان داده است که هر جایی که شما تمرکز بیشتر را برای درس خواندن داشته باشید موفق ترید حتی اگر آن محیط، یک محیط شلوغ و پرتردد باشد. پس ببینید در چه محیطی تمرکز کافی برای درس خواندن دارید.

3.حذف عوامل فکری مزاحم

برای موفقیت در امتحانات دانشگاه باید خوب درس خواند. برای خوب درس خواندن نیز باید تمرکز داشت. برای تمرکز داشتن نیز باید عوامل درونی و خارجی که مانع تمرکز شما می شود را حذف کرد. پس در زمان مطالعه فکر کردن به چیزی غیر از درس ممنوع!!! خیال پردازی ممنوع!! فکر کردن به دوست، عیال، خانه، دانشگاه و محل کار ممنوع! اگر می خواهید هم زمان را از دست ندهید و هم در امتحانات موفق شوید همه عوامل مزاحم را از ذهنتان حذف کنید. وقت استراحت زمان بهتر برای خیال پردازی …….

4.داشتن خواب کافی

خوب بخوابید تا بتوانید از مغزتان کار بکشید.

5.تغذیه مناسب

برای موفقیت در امتحانات دانشگاه باید سالم باشید. یکی از راه های داشتن سلامتی تغذیه مناسب است. خوردن خوراکی های مقوی مثل مواد پروتئینی، لبنی، آجیل ها و …فراموش نشود.

6.ورزش

یکی دیگه از راه های داشتن سلامتی تناسب اندام و ورزش کردن است. روزی نیم ساعت پیاده روی و ورزش هوازی در رها کردن انرژی های منفی و افزایش اکسیژن و خون رسانی به قلب و مغز کمک می کند. در نتیجه شما موفق تر خواهید بود.

7.توجه به زمان مطالعه

فقط دانستن روش های مطالعه کافی نیست. اینکه چند ساعت پشت هم درس بخوانید هیچ کمکی در موفقیت امتحانات شما نمی کند. بررسی های انجام شده نشان داده است بیشترین زمانی که مغز می تواند به طور صحیح روی موضوعی تمرکز کند 30 دقیقه است.

حالا شما هی پشت سرهم درس بخوانید نه تنها خسته می شوید بلکه باعث کاهش قدرت تمرکز ذهنتان هم می شوید. بعد هر 30 دقیقه مطالعه، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید و دوباره شروع کنید. زمان مطالعه به ساعات شبانه روز هم بستگی دارد. بهترین زمان شروع درس خواندن اول صبح بعد از یک خواب کافی است.

8.نداشتن استرس قبل و بعد از امتحان

استرس یکی از عوامل مزاحمی است که موجب رکود ذهن در زمان مطالعه می شود. وجود استرس باعث اختلال عملکرد ذهن در دو مرحله مهم مطالعه می شود: مرحله ثبت اطلاعات و مرحله یاددآوری اطلاعات. بارها روش های کاهش استرس را گفتیم. این با شماست که بتوانید با تمرین و بکارگیری روش های کاهش استرس، بر آن غلبه کنید.

نکته بسیار مهم: در سر جلسه امتحان قبل از شروع آزمون سرتان را به پایین نگیرید. این عمل کارایی مغز را برای یاددآوری اطلاعات پایین می آورد. بهتر است سر را به سمت بالا و سمت راست و یا چپ بگیرید و این عمل باعث فعال شدن نیمکره های مغز می شود که به مغز کمک می کند تا اطلاعات را بازیابی کند.

9.داشتن برنامه منظم

بدون برنامه عمل نکنید. برنامه ریزی مناسبی برای طول ترم داشته باشید. هدف تعیین کنید و با توجه اهداف، زمانی که در اختیار دارید و زمان برگزاری تمامی دروسی که می خواهید امتحان دهید یک جدول زمانی تهیه کرده و با توجه به اطلاعات بالا خانه های جدول را پر کنید. داشتن برنامه منظم شما را برای شرکت در امتحانات آماده می کند. در نتیجه این آمادگی باعث موفقیت شما در امتحانات دانشگاه می شود.

10.جمع آوری اطلاعات در مورد:

-نحوه برگزاری امتحانات

-محل برگزاری

-نوع طراحی ساختار سوالات

-و اینکه کدام بخش های کتاب مهم تر است و احتمال آمدنش در امتحان بیشتر است.

11.تقسیم حجم محتوای درسی در طول ترم

اگر شما در طول ترم مطالعه کنید باعث می شود تا حجم زیادی از مطالب در ایام امتحانات انبار نشود. پس محتوای هر کتاب درسی خود را در طول ترم تقسیم کرده و بخوانید. در ایام امتحانات فقط کافیست مرور کنید.

12.عجله نکردن در پاسخ به سوالات

خیلی از دانشجویان عجله دارند که خیلی سریع برگه امتحانی خود را تحویل دهند.چراااااا؟؟؟؟ عجله نکنید و تا پایان زمان امتحان یا حداقل تا زمانی که مطمئن نشدید همه ی سوالات را جواب نداده اید جلسه را ترک نکنید. شرط موفقیت در امتحانات دانشگاه تلاش شما در درس خواندن است.

13.جمع آوری نمونه سوالات دوره های مختلف امتحانات دانشگاه

سعی کنید نمونه سوالات امتحانی دوره های قبل را تهیه کرده و در ایام امتحانات مطالعه کنید. خیلی از سوالها تکرار سوالهای دوره های قبل است. حتما نمونه سوالات دوره های قبل را مطالعه کنید.

14.کمک گرفتن از دیگران و استفاده از معلومات آنها

گاهی دانشجو برای فهم یک درس نیاز به کمک افراد دیگر  غیر از استاد را دارد. مثل معلمان خصوصی اگر درسی را در طول ترم متوجه نشده اید، نگذارید زمان امتحان آن درس فرا برسد. قبل از آن، خود را در آن درس از طریق کمک از افراد درس خوان یا کلاسهای خصوصی تقویت کنید.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top