تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/07 - 13:59
کد خبر: 419004

تورم خط قرمز است

معاون وزیر اقتصاد با بیان "تورم خط قرمز ماست و حتی به‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد" گفت: با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: دو معضل اساسی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی در دهه گذشته و تورم بسیار بالا و بی‌سابقه است و تا نتوانیم برنامه‌ای سازگار و منسجم برای پیگیری و حل این دو معضل داشته باشیم، عملاً اقتصاد ما به جایی نخواهد رسید.

سبحانیان افزود: اگر این مسئله فهم نشود که ما با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم به مقصود اصلی نخواهیم رسید.

معاون وزیر اقتصاد گفت: برخی مسئولان سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که به تورم می‌انجامد، اما تورم خط قرمز ماست و حتی به‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد.

او با بیان این که برنامه با فرض تداوم تحریم‌ها نوشته شده است گفت: امهات اقداماتی که می‌تواند در جهت کنترل تورم و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد در نقشه راه دولت آمده و فهرست شده است.

سبحانیان با تصریح به این‌که مجوز کسب‌وکار حق شهروندی است و باید به‌سهولت و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: ۳ هزار مجوز کسب‌وکار را شناسایی کرده‌ایم که تا پایان سال تلاش می‌کنیم ۸۰ درصد آن‌ها ساده‌سازی و برطرف شود.

علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی نیز، برنامه رشد غیرتورمی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طولانی‌ترین تورم را ایران در تاریخ بشر دارد.

سعدوندی گفت: اگر بتوانیم برنامه‌ای ارائه کنیم که اکثر مردم بپذیرند و اقناع بشوند و بتوانیم انتظارات تورمی را مدیریت کنیم می‌توان تورم را هم کنترل کرد.

او با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور از سال ۹۰ افزود: متأسفانه مقدار سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک کمتر شده است.

این کارشناس اقتصادی یکی از نکات مثبت برنامه دولت را تأکید بر رفع موانع تولید دانست و گفت: این می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.

سعدوندی تأکید کرد: نباید رفت به‌سمت سیاست‌های غیرتورمی که منجر به رکود می‌شود.

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز اقدام دولت را در تدوین برنامه مدون و منسجم برای رشد اقتصادی و کنترل تورم اقدامی پسندیده دانست و اضافه کرد: این می‌تواند سیگنال مثبتی به فعالان اقتصادی بدهد.

سلاح‌ورزی گفت: کلیات برنامه باارزش است، اما در جزئیات برخی ابهامات و اشکالاتی وجود دارد مثلاً به‌نظر می‌رسد که رشد اقتصادی و تورم را در سطح کلان اقتصاد دیده‌اند و به آن تقلیل داده‌اند و به عوامل و زمینه‌های نهادی و ساختاری رکود تورمی در اقتصاد ایران اشاره نشده است، از جمله بحث کیفیت حکمرانی، فساد، بحث مرتبط با امنیت سرمایه‌گذاری و تضمین حق مالکیت و رفع موانع کسب‌وکار.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: این نقشه راه به‌نوعی فاقد برنامه زمان‌بندی و فاقد عدد و رقم و هدف‌گذاری مشخص است. سلاح‌ورزی از حذف ارز ترجیحی هم حمایت کرد و گفت: مهمترین نگرانی فعالان اقتصادی، اقتصادِ پیش‌بینی‌ناپذیر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top