تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/07 - 19:04
کد خبر: 419049

هشدار به بانک‌ها؛ کمک به بخش تولید

الزام بانک‌ها به بازگرداندن تمام مبالغ نرخ سود بانکی خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار؛ در واقع جایزه‌ای به وام‌گیرندگان و فعالان اقتصادی و هشداری به بانک‌های متخلف است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی مهمترین راهکاری تامین سرمایه درگردش بنگاه‌های اقتصادی است.

نخستین گام بنگاه‌های اقتصادی برای شروع به کار یا حل بحران‌هایی که در دوره فعالیت با آن مواجه می‌شوند، دریافت وام از بانک‌هاست. البته با توجه به آمارها، مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی نیز بازپرداخت تسهیلات است و بنگاه‌هایی که به دلایل مختلف همچون تحریم‌های ظالمانه، تورم، رکود بازار و بسیاری از عوامل دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند و فعالیت آنها مختل شده است باید در شرایط بحرانی به فکر بازپرداخت تسهیلات دریافتی  باشند.

بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک این تسهیلات را بیشتر برای خرید مواد اولیه و ماشین آلات دریافت می‌کنند و چنانچه موفق به پرداخت اقساط نشوند، ناچار باید فعالیت خود را متوقف و بنگاه‌ اقتصادی را در مقابل بدهی خود واگذار کنند.

ساماندهی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، مهمترین مطالبه بنگاه‌های اقتصادی در طول سال‌های گذشته است که این بار در دولت سیزدهم و توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد توجه قرار گرفته است.

«سید احسان خاندوزی» شب گذشته در جلسه با مدیران عامل بانک‌های دولتی،  از توقف اخذ هر نوع نرخ سود تسهیلات بانکی، خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار از هفتم دی ماه خبر داد.

وی تاکید کرد که این تصمیم برای عدالت و کمک به فعالان اقتصاد و تولیدکنندگان اتخاذ شده است.

وزیر اقتصاد همچنین بانک‌های دولتی را موظف کرد تا مبالغ خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار را چه مربوط به امسال یا سال های گذشته باشد، به مشتریان مسترد کنند.  خاندوزی همچنین از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خواست برای اصلاح قراردادها به بانک‌ها مراجعه و مبلغ مازاد دریافت شده را مطالبه کنند.

این دستور از آن جهت اهمیت دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و توقف طرح‌های اقتصادی به دلیل سودهای کلان وامی است که بنگاه‌ها اخذ کرند.

تعویق در پرداخت تسهیلات موجب انباشت سودهای تاخیری وام می‌شود و بنگاه‌ها و وام‌گیرندگان خرد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم حمایت از کسب و کارها و افزایش تولید است و با اجرایی شدن دستور وزیر اقتصاد مبنی بر استرداد مبلغ نرخ سود تسهیلات بیش از مصوبه شورای پول اعتبار، می‌توان گفت که گام مهمی در این زمینه برداشته شد.

این اقدام وزیر اقتصاد بنا به نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی اقدام موثری برای  مقابله با توقف طرح‌های اقتصادی است که به دلیل بدهی‌های بانکی متوقف می‌شوند.

با وجود آنکه کاهش نرخ سود تسهیلات در بازدهی بنگاه‌ها و حمایت از تولید نقش موثری دارد، اما باید توجه داشت که اقدام وزیر اقتصاد برای مقابله با اخذ نرخ‌های سود تسهیلات بانک‌هایی که بیش از مصوبه شورای پول و اعتبار دریافت می‌کنند، موثر و قابل توجه است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top