تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/07 - 19:49
کد خبر: 419070

تحقق درآمد دولت‌ از محل خصوصی‌سازی امسال کمتر از نیم درصد

مدیرکل رسیدگی به بررسی فنی و امور اقتصادی دیوان محاسبات گفت:‌ دولت امسال از محل خصوصی‌سازی، کمتر از نیم درصد تحقق درآمد داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، میزگرد بررسی روند خصوصی‌سازی در کشور امروز با حضور سیدمحمدرضا طباطبایی، مدیرکل رسیدگی و بررسی فنی و امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات و زهره عالی‌پور مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون سابق این سازمان برگزار شد.‌

در ابتدای این نشست طباطبایی اظهار داشت: دیوان محاسبات در راستای تحقق شعار «دیوان محاسبات فناورانه و مردم پایه» شماره تلفن ۱۹۸ را برای دریافت گزارش‌های مردمی در نظر گرفته است و سلسله‌ نشست‌هایی نیز برای اقناع افکار عمومی برگزار می‌کند، اهمیت خصوصی‌سازی بر کسی پوشیده نیست و در راستای مشارکت عامه مردم در اقتصاد به شمار می‌رود.

مدیرکل رسیدگی به بررسی فنی و امور اقتصادی دیوان محاسبات در مورد پیش‌بینی درآمد دولت در لایحه بودجه سال آینده از محل خصوصی‌سازی بیان داشت:‌در لایحه بودجه، ۷۱۱ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی درآمد شده است که با توجه به عملکرد این بخش در سال‌ جاری که از ۲۵۵۹ هزار میلیارد ریال وصولی هشت ماهه فقط ۹۸۰ هزار میلیارد ریال بوده است یعنی حدود ۳۴ صدم درصد محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود درآمد این بخش در سال آینده هم به اندازه کافی محقق نشود.

وی افزود: یکی از اهداف مهم خصوصی‌سازی کاهش تصدی‌گری است و نگاه قیمت‌گذاری و نیز مقررات متفاوت آسیب‌زا بوده و دولت باید از نقش یک نگهبان به دولت باغبان تغییر وضعیت کند یعنی به جای اینکه نگذارد مردم وارد اقتصاد شوند اجازه بدهد وارد شوند و مانند یک باغبان نظارت، توانمندسازی و حمایت کند نه اینکه در ورودی در سختگیری کند که کسی وارد نشود و اجازه فعالیت در عرصه اقتصاد به مردم داده نشود.

طباطبایی اظهار داشت: اصلاح ساختار در بخش خصوصی‌سازی به حکمرانی بهتر ختم می‌شود که در آن عدالت اجتماعی و کارآمدی نظام باید باشد و همه موارد درآمدی باید در برنامه سالانه دولت یعنی بودجه سالانه وجود داشته باشد که اگر بودجه اصلاح ساختار شود منجر به شفافیت می‌شود که آن هم از پیش‌بینی کردن منابع پایدار برای هزینه‌های پایدار دولت است؛ باید دولت کوچک‌سازی شود و مدیریت هزینه در راستای عدالت‌بخشی و توسعه متوازن صورت گیرد و دیوان محاسبات در چند سال اخیر پیگیری اصلاح ساختار بودجه با این نگاه است.

مدیرکل رسیدگی به بررسی فنی و امور اقتصادی دیوان محاسبات در بخش دیگری از این میزگرد اعلام کرد:‌ به اعتقاد اغلب کارشناسان، دولت در اداره شرکت‌ها کارایی ندارد و بخش خصوصی بهره‌ورتر عمل می‌کند؛ بخش خصوصی را در اقتصاد مشارکت‌ دهیم.

وی اضافه کرد: در دولت اول و دوم سازندگی بحث خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت مطرح شد اما سرعتی نداشت؛ در سال ۸۰ سازمان گستر ش املاک دولت با تغییر ساخت به سازمان خصوصی‌سازی تغییر پیدا کرد و اقدامات خصوصی‌سازی شروع شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top