تاریخ انتشار: شنبه 1400/10/18 - 12:28
کد خبر: 420195

لزوم اثربخش‌تر کردن ارتباط صنعت و دانشگاه

مدیر گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی برگزاری سلسله رویدادهای نیازمحور در دانشگاه‌ها را گام مهمی برای انتخاب هوشمندانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط استارت آپها و جذب آنها در بازار کسب و کار از یک سو و درک نیازمندی‌های فنی صنعت توسط دانشگاه از سوی دیگر، عنوان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سید امیر اصغری ، حلقه مفقوده تحقق توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور را بی توجهی به نیاز کسب و کارها در جذب نیروی انسانی عنوان کرد؛ بدین‌گونه که معمولاً صنعت تا زمان فارغ التحصیلی دانشجو با دانشگاه کاری ندارد و نقطه آغاز تماس و ارتباط، زمان فارغ التحصیلی و مصاحبه و جذب نیروی انسانی است.

وی افزود: برگزاری رویدادهای نیازمحور در دانشگاه‌ها، متناسب با نیاز بخش خصوصی و استارت آپها می‌تواند فرآیند جذب اثربخش فارغ التحصیلان در بازار کار را تسهیل کرده و به بهره وری بیانجامد. در این رویکرد تنگاتنگ اثربخش، دانشگاه‌ها نیز بیشتر نیازمندی‌های صنعت را درک می‌کنند و در صورت نیاز بخش خصوصی، می‌توانند به عنوان یک بازوی فنی، علمی و اجرایی در کنار بخش خصوصی باشند.

اصغری اظهار داشت: آنچه که تاکنون در فرآیند جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی رایج بوده، این است که استارت آپ ها و شرکت‌های بخش خصوصی منتظر فارغ التحصیلی دانشجویان می‌مانند و پس از فارغ التحصیلی، تنها با مصاحبه‌های کوتاه مدت، آنها را جذب کرده و وارد بازار کار می‌کنند. این رویکرد محل تعجب است؛ چرا که بخش خصوصی به خوبی می‌داند که هزینه تحمل نیروی انسانی غیرکیفی بسیار بیشتر از آن است که ارتباطی را با صرف هزینه‌های محدود در دانشگاه‌ها اثربخش کند و سپس نیروی انسانی کیفی را گلچین کند.

وی افزود: این فرآیند از این منظر که کسب‌وکارها از نظر کمی و کیفی اطلاعی از قابلیت‌های نیروی انسانی مدنظر نداشته، با مشکل همراه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: به همین دلیل در اغلب موارد، استارت آپ پس از جذب فارغ التحصیل، متوجه می‌شود که نسبت به جذب نیروی انسانی غیرکیفی اقدام کرده و این مسئله شرکت را متحمل هزینه و زیان می‌کند.

وی راهکار حل این مشکل را مدرنیزه و اثربخش تر کردن نحوه ارتباط میان دانشگاه و بازار کار عنوان کرد و افزود: با برگزاری رویدادهای نیازمحور در دانشگاه‌ها، بخش خصوصی برای جذب نیرو آموزش داده می‌شود و دانشگاه‌ها نیز با بخش خصوصی ارتباط برقرار کرده و نیاز دو طرف احصا می‌شود.

اصغری تاکید کرد: در این گونه رویدادها بخش خصوصی نیازمندی‌های خود را ارائه و آموزش می‌دهد و دانشگاه نیز از نیاز بخش خصوصی مطلع می‌شود. در نهایت نیز بخش خصوصی با توجه به نیازهای مدنظر، نیروی انسانی دانشگاهی را شناسایی کرده و دانشگاه نیز با دریافت نیازمندی صنعت، دانشجو را مطابق با آن نیازمندی آموزش می‌دهد.

مشاور دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در این چرخه در نهایت می‌توان شاهد اجرای مشترک پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی هدف اصلی از اجرای این طرح را مدرنیزه کردن ارتباط صنعت و دانشگاه با توجه به نیاز استارت آپها به فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر این نیاز در دانشگاه‌ها مغفول مانده است. به نحوی که معمولاً در هر دانشگاه دفتر یا بخش ارتباط صنعت و دانشگاه منفعل است و ارتباط مؤثری در دانشگاه‌ها در این زمینه شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه ما نیازمند فرهنگ‌سازی بهتر در دانشگاه‌ها برای پیدا کردن حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم، تصریح کرد: در راستای تحقق هدف «توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه»، نخستین رویداد نیازمحور در دانشگاه خوارزمی با عنوان «خوارزمی تاک» برگزار شده که ایده آن در سایر دانشگاه‌ها هم قابل اجرا و تعمیم خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top