تاریخ انتشار: شنبه 1400/10/18 - 14:33
کد خبر: 420200

۵ میلیون زن تهرانی حلال مشکلات شهر می‌شوند

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران از افزایش بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: طرح‌ مشارکتی "ریحان شهر" با حضور زنان و دختران در تهران اجرایی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ نشست خبری مریم اردبیلی مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با موضوع رونمایی از پویش ریحان شهر صبح امروز برگزار شد.

۵ میلیون زن تهرانی حلال مشکلات شهر می‌شوند

وی از شروع  رویداد ریحان شهر در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح شروع جدیدی بر یک فرایند بر مبنای ۳ پایه است.

وی تصریح کرد: در فضای جدید قرن پانزدهمی و مدل حکمرانی بر مبنای گام دوم ما باید با این اقتضایات تطابق پیدا کنیم، لازم است که سطح دیگری از مردمی‌سازی، مشارکتی بودن حکمرانی را لمس کنیم در این فضا خانواده‌ها به منزله واحد کنش رفع مساله مطرح اند و قلب این کنش توسط زنان شکل می گیرد.

وی ادامه داد: اگر زنان کنشگر رفع مساله شده و حلال شهر تهران شوند، و مدیریت شهری  آنها را وارد محاسباتش کند و در جای خودش قرار دهد شهرداری، تسهیل‌گر، خدمت گذار و روان کننده این مسیر خواهد بود.

اردبیلی گفت: برای درک عمیق مسایل پیرامونی و شهر، در چنین دیدگاهی که باید شامل همه مردم باشد، نیازمند این هستیم که این ارتباط با ۵ میلیون زن و دختر تهران رسمیت ببخشیم و تسریع کنیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از محورهای مهم بهره گیری از گروه‌های کنشگری، حضور گروههای مردم نهاد به عنوان لایه میانی مجموعه حاکمیت و مردم ما را سریع‌تر به مقصود می‌رساند و به همین منظور تمام تشکل‌ها هییات، انجمن‌ها، اندیشکده‌ها و گروههای جهادی در تعامل پویا مشارکت حداکثری اتفاق بیفتاد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم این نوع تعامل دو سویه باشد و پشت درها بسته به مردم بگوییم چه بکنند.

اردبیلی با اشاره به اینکه در طرح ریحان شهر همه زنان مساله را می‌گویند و راه‌حل ها را بیان کرده و اقداماتی را طراحی کرده و بیان می‌کنند تاکید کرد: ما هم کمک و تسهیل می کنیم و در کنار این گروهها قرار می گیریم که حمایت حداکثری کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری یک شبکه دسترسی به شهروندان دارد که می تواند در مقیاس کل شهر باشد،  ابراز داشت: "ریحان شهر"  به عنوان یک فرایند و شروع جریان مهم مردمی، مشارکتی، گام دومی، دو سویه و تعاملی است که محله محور به سراغ حل مسایل مردم می‌رود.

اردبیلی افزود: این رویداد اولین رویداد در این حوزه است و ما سلسه رویدادهایی در این حوزه خواهیم داشت، و ایمان داریم که اتفاقی متفاوت با حضور زنان در دل شهر قرار بگیرد.

وی گفت: تعداد زیادی از زنان ما به خاطر ذات و ماهیت بهبود دهندگی و مربی‌گری‌شان می‌توانند محیط پیرامون را به شدت بهبود دهند.چراکه زنان توانایی زنده کردن خانه، محله و شهر را دارند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از وجود ۵۲ مرکز کوثر در شهر تهران خبر داد و گفت:  به دنبال دوبرابر شدن این مراکز در سال آینده هستیم.

وی گفت: همچنین نمایشگاه زنان و تولید ملی نیز از ۱۱ الی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در بوستان گفتگو راه اندازی خواهد شد تا بانوان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از بازنگری از مدل بهره برداری از مجموعه های شهربانوها خبر داد و گفت: به دنبال ان هستیم که یک بازنگری توام با نوآوری در مدل بهره برداری شهربانوها داشته باشیم.

وی افزود این بازنگری در طول سال آینده ابلاغ می شود.

به گفته وی  مجموعه شهردخت که مختص فعالیت دختران است،  در سطح شهر تهران توسعه خواهد یافت. 

اردبیلی درباره بودجه ۱۴۰۱ گفت: نمایندگان داخلی شهرداری با ما همراه اند که افزایش قابل توجهی را در بودجه بانوان داشته باشم که با وجود سیاست انقباضی بودجه بندی امسال به خاطر اولویت حوزه زنان شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصد بودجه ها باشیم.

اردبیلی با بیان اینکه سه سطح توجه به خانواده در مجموعه های حکمرانی تعریف می کنیم، ابراز داشت: ما باید خانواده را به عنوان واحد اصلی کنش جامعه بشناسیم و رسمیت ببخشیم، در مدیریت شهری خانواده محور برای ما رسمیت دارد.

وی با بیان اینکه شعار تهران خانواده و دوستدار خانواده وقتی محقق می شود که در کل بدنه شهرداری نگاه خانواده محوری ضریب داده شود، در همه حوزه هادیده شود. گفت:  با ریحان شهر فرایندی را آغاز می کنیم و باید یاد بگیریم سیستم‌های ما خانواده محور شود و به مرور ایده های خانواده محور را با هر کدام از معاونت ها پیش ببریم.

وی افزود:  اگر طرح ها توسط متخصصان شکل بگیرد هیچ وقت محقق نمی شود.

اردبیلی با اشاره به وجود ۹ بوستان ویژه بانوان در شهر تهران، اعلام کرد:  بنابر دستور مدیریت شهری، ۵ تا ۷ بوستان دیگر  برای تسهیل فعالیت های خاص ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در مناطق ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت پیش روی ما تنها فضاهای مخصوص زنان نیست و تمام زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و سلامت و محیط زیست را مدنظر داریم چراکه عمده زیرساخت‌های شهرداری تهران با مشارکت زنان اداره و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران تاکید کرد: نگاه ما به عنوان واحد کنش رفع مساله در شهر تهران، خانواده است و زنان که عنوان محور فرهنگی تربیتی و خلق کنشگری اند، خودشان فی النفسه اهمیت دارد.

وی افزود: ریل گذاری در این زمینه را شروع کردیم، دنیای مدرن ما را به سمت خط کشی دولتی بودن برده و ما می خواهیم نگاه را تقویت کنیم و ذیل مجوز دولتی کار کنم.

اردبیلی نحوه هزینه کرد اعتبار سال کنونی این اداره کل را ناموفق دانست و گفت:  به دلیل اینکه این بودجه به مناطق منتقل نشده بود،  درصد کمی محقق شده است،و باید در طول سالها اولویت گذاری شود و پروژه تعریف شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ تصحیح این خطای بودجه اتفاق بیفتد.

اردبیلی اظهار داشت: طیفی از مجموعه‌های مددسرا و گرم خانه‌ها وجود دارد که تلاش می‌کنیم طی بازدیدهای دوره‌ای خود، به آنها رسیدگی کنیم. اما به طور کلی تلاش خواهیم کرد تا کم‌تر تولید آسیب را داشته باشیم.

وی  بیان کرد: ایجاد حس امنیت در امور و مرور شهری حداقل امری است که باید برای تهران رخ دهد اما فعلاً در همین سطح باقی مانده ایم. شهروندان می‌تواند از طریق سامانه ۱۳۷ نقاط نا ایمن را به ما اطلاع دهند. عمده نقاط نا امن گزارش شده نیز با کمک بانوان شناسایی شده و یک نقشه کلی از این نقاط داریم.

مشاور شهردار تهران ادامه داد: شهرداران مناطق نیز موظف به رفع آنها هستند. کوتاه کردن پوشش سبز محیط، ایجاد روشنایی در نقاط تاریک و غیره توسط شهرداران انجام می‌شود اما برخی نقاط بی دفاع نیاز به طرح پروژه از سوی شهرداری دارد. اعتبار ۱۴۰۰ به دلیل اینکه به مناطق منتقل نشده بود درصد کمی از پروژه‌ها را به سرانجام رساند.

اردبیلی خاطرنشان کرد: حدود دو هزار نقطه نا امن داریم که مستلزم اولویت بندی است و فرایند تأمین اعتبار این موارد را برای سال آینده در نظر گرفته ایم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. ایجاد ایمنی برای بانوان امری حداقلی است و برای رسیدن به مرحله‌ای که زنان احساس امنیت، شادی و غیره داشته باشند فاصله زیادی داریم.

وی در پایان تصریح کرد: در طرح ریحان شهر یک فراخوان می‌دهیم و هر مجموعه کنشگری در سطح شهر که ایده‌های برای بهبود فضای شهری با کمک زنان داشته باشد، از سوی شهرداری حمایت خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top