تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/19 - 12:08
کد خبر: 420299

وزیر نفت: اسناد جدیدی امروز به امضا می رسد

وزیر نفت گفت: در قراردادهایی که در این دو روز (۱۸ و ۱۹ دی) امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت با سردار بردی محمدف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان و رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان در ساختمان اصلی وزارت نفت، دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوجی پس از پایان نشست با هیئت ترکمنستان،  با بیان اینکه "در حوزه‌های مختلف مرتبط با انرژی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم"، گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر خاک ایران به کشور آذربایجان از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی عملیاتی شده و همکاران ما که در ایستگاه میترینگ منطقه سرخس ترکمنستان مستقر هستند، بر اجرای سوآپ با شروع ۴ تا ۵ میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب  در سال نظارت دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه "روزهای ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه، اسنادی بین دو طرف امضا می‌شود"، گفت: این اسناد از سوی کارشناسان ایرانی و کارشناسان کشور دوست و برادر، ترکمنستان، تهیه شده است و مربوط به حوزه‌های نفت و گاز می‌شود که دو طرف ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند.

اوجی افزود: در قراردادهایی که در این دو روز امضا می‌شود، برای احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم، همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی - مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد.

وی بر تمرکز برای افزایش سهم تجارت انرژی تأکید کرد و گفت: بیشتر تمرکز در اسناد پیش رو، افزایش سهم تجارت انرژی در بعد گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت کافی تا ظرفیت روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای واردات و سوآپ گاز از ترکمنستان وجود دارد، تصریح کرد: امروز به کشور دوست و برادر اعلام کردیم که آمادگی واردات و سوآپ گاز با کشورهای همسایه تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی ۱۰ تا ۱۵ میلیاردمکعب سالانه را داریم.

اوجی  از عزم دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه روابط بین‌المللی یاد کرد و گفت: ان‌شاءلله با توجه به عزم و اراده‌ای که در وزارت نفت ایران و وزارت انرژی ترکمنستان وجود دارد، بتوانیم بالاترین میزان روابط را با کشور ترکمنستان به‌ویژه در حوزه انرژی داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top