تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/19 - 18:58
کد خبر: 420377

خواسته اساتید دانشگاه از رئیس‌جمهور، برخورد با تصمیمات اشتباه شیلات

۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور هشدار دادند: حاکمیت در بخش شیلات با نادیده گرفتن نظرات کارشناسی، با اتخاذ تصمیمات اشتباه و اصرار بر تطهیر و تحقق آنها، صدمات جبران‌ناپذیری را به منابع آبزیان کشور وارد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ تصمیمات مخرب سازمان شیلات که در صدر آن‌ها اصرار به پرورش ماهی تیلاپیا و تاکید بر صید مخرب ترال قرار دارد, آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط زیست, اقتصاد و منابع آبی کشور وارد کرده است؛ با وجود اینکه در حال حاضر صید ترال در کشور ممنوع شده است و پرورش تیلاپیا نیز ظاهرا تنها در 4 استان کویری انجام می‌شود اما تبعات این تصمیم‌ها همچنان به کشور صدمه وارد می‌کند.

خواسته اساتید دانشگاه از رئیس‌جمهور، برخورد با تصمیمات اشتباه شیلات

صید ترال بسیاری از آبزیان خلیج فارس را نابود کرده است و پرورش گونه مهاجم تیلاپیا که همچنان در کشور ادامه دارد, سبب نابودی تنوع زیستی تالاب شادگان و معیشت صیادانی که از این تالاب ارتزاق می‌کردند را نابود کرده است.

به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی, 150 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار ورود رویکرد علمی جامع‌نگر در عرصه تصمیم­‌سازی‌های کلان این حوزه و علاج عاجل این امور در  هیئت دولت شدند.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر رئیسی؛ رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با اهداء سلام و تحیات؛ احتراما  اینجانبان جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در رشته های شیلات، محیط زیست  و علوم دریایی ضمن قدردانی از مواضع قاطع جنابعالی در راستای ممنوعیت صید ترال به استحضار می‌رسانیم، متاسفانه در یک دهه گذشته علیرغم هشدارهای متعدد دانشگاهیان و صاحبان اندیشه، حاکمیت در بخش شیلات با نادیده گرفتن نظرات کارشناسی، با اتخاذ تصمیمات اشتباه و اصرار بر تطهیر و تحقق آنها، صدمات جبران‌ناپذیری را به منابع آبزیان کشور وارد نموده است، به طوری‌که تبعات منفی اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی آن تا سال‌های آینده نیز ادامه­‌دار خواهد بود.

لذا امروز  با روشن شدن ابعاد منفی این راهبردهای غلط  بر عموم، پافشاری متولیان این نهاد دولتی بر توسعه بی ضابطه ناوگان صیادی،  بخصوص صدور سخاوتمندانه مجوزهای متعدد صید در ماه‌های اخیر را غیرقابل پذیرش و خارج از هر چارچوب منطقی  و تخصصی می‌دانیم.

همچنین در خصوص ورود، ترویج و پرورش گونه‌های غیربومی و مهاجم همچون  ماهی تیلاپیا و  گسترش این آفت جدید وارداتی در منابع آبی کشور هشدار داده و این اتفاق نامیمون را در شرایط تنش ­های آبی اخیر خطرناک و زمینه ساز بروز بحران های جدید  دانسته، و در راستای توسعه پایدار مبتنی بر الگوی ایرانی ـ اسلامی ارزیابی نمی‌نماییم لذا خواستار ورود رویکرد علمی جامع‌نگر در عرصه تصمیم­ سازی‌های کلان این حوزه و علاج عاجل این امور در دولت جنابعالی می‌باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top