تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/10/20 - 09:43
کد خبر: 420416

سخنگوی وزارت خارجه: دور آتی گفت‌وگوها با عربستان به میزبانی عراق در دستورکار است

سخنگوی وزارت خارجه: دور آتی گفت‌وگوها با عربستان به میزبانی عراق در دستورکار است

وی درباره اظهارات سالیوان در خصوص تحریم‌های جدید ایران علیه مقامات آمریکایی گفت: آمریکا یک جا تحریم کرده و فشار می‌گذارد و عادت ندارد در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کند و عادت کند با قواعد آمره بین‌المللی به عنوان قواعد داخلی خود رفتار کند. آن چه شامگاه ۱۳ دی رخ داد ایران عاملان، آمران و مباشران و آن‌هایی که در این جنایت دست داشتند پیگیری قضایی خواهد کرد و تا زمانی به پیشگاه عدالت نیایند فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در این حوزه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.وی در این نشست به سفر امروز امیرعبداللهیان به عمان اشاره کرد و گفت:‌ دیدار یک روزه‌ای را خواهد داشت و احتمال دارد این سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه یابد و سفرهای دیگری در روزهای آتی در دستورکار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این‌که در سفر امیرخان متقی با امیرعبداللهیان و حق آبه رودخانه هیرمند گفت‌وگو شد نیز اضافه کرد: در این دیدار درباره حق‌آبه ایران و موضوع آب گفت‌وگوهای مثمرثمری خواهیم داشت و کمیساران آب بزودی در نیمروز همدیگر را خواهند داد.

خطیب‌زاده بیان کرد: معاهدات دوجانبه در چارچوب مراوادت دوجانبه انجام می‌شود.

وی درباره دور پنجم مذاکرات با عربستان نیز اظهار داشت: دور آتی گفت‌وگوها به میزبانی عراق در دستورکار است. درباره موضوعات فیمابین ما و عربستان تلاش کردیم به رغم تمامی پرونده‌های اختلافی بنا به مصلحت به تلاش برای برقراری روابط گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تشدید مواضع عربستان درباره لبنان نیز گفت:‌ برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند از فشار خود برای تغییر معادلات در لبنان استفاده کنند. حزب الله جزو حاکمیت بومی لبنان است و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی درباره اظهارات سالیوان در خصوص تحریم‌های جدید ایران علیه مقامات آمریکایی گفت: آمریکا یک جا تحریم کرده و فشار می‌گذارد و عادت ندارد در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کند و عادت کند با قواعد آمره بین‌المللی به عنوان قواعد داخلی خود رفتار کند. آن چه شامگاه ۱۳ دی رخ داد ایران عاملان، آمران و مباشران و آن‌هایی که در این جنایت دست داشتند پیگیری قضایی خواهد کرد و تا زمانی به پیشگاه عدالت نیایند فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد متوجه شد بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی پیشرفت‌ بوده است.

وی ادامه داد: بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی م اعمال شود همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.

 خطیب‌زاده درباره بحث آزادسازی پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و برخی کشورها و هیأت‌ها با ابتکار خود به وین سفر کردند و بنا به درخواست آنها معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی با همتای خود داشت و تأکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های انباشته شده ایران در کره جنوبی مطرح است ربطی به گفت‌وگوها ندارد و کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خود است و اساسا تحریمی وجود ندارد که کره جنوبی با کمی‌ها و کاستی‌های خود این بدهی‌ها را ندهند.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت‌ عربستان به وین گفت: رایزنی‌ها مربوط به امروز نیست و از زمان برجام و درون هواپیما و تلفنی و ... صورت می‌دادند و اساسا ایران موضوعیتی را برای این قائل نیست.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو نیز بیان کرد: این سفر در چارچوب همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه تعریف می‌شود و هم ابعاد تجاری و هم رایزنی‌های منطقه‌ای دارد و گفت‌وگوها در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی تنظیم شده است. روابط ایران  وروسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته و همگرا و نزدیک است و این همگرایی‌ها در اقدامات و دیدگاه‌های مختلف ترجمه شده است آنچه در وین و در آستانه می‌بینیم. این مراودات باید در سطوح مختلف انجام شود و سفر رئیسی به عنوان سفر کاری از مدت‌ها قبل در دستورکار بوده و ان‌شاءالله بزودی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: باید به خواست و اراده مردم یمن احترام بگذارند و ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم یمن و صدای مردم یمن باشد و تلاش کند با یک راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی یمنی - یمنی این بحران در اسرع وقت پایان یابد.

وی درباره اظهارات چاووش اوغلو در خصوص کریدور سه جانبه بیان کرد: این منطقه از رقابت های ناسالم و جنگ و خونریزی که بسیاری با دخالت‌های خارجی تحمیل شده، خسته است. از گفت‌وگوهای دوجانبه و حتی سه جانبه و چهارجانبه استقبال کردیم و تلاش کردیم یکی از ستون‌های آنها باشیم. ایده‌ها و ابتکاراتی در حال بررسی است که یکی از آنها همین است و در دست پیگیری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top