تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/10/23 - 09:50
کد خبر: 420820

گزارشی از واکنش‌ها به یک انتصاب؛

برای انتصاب علی عسگری متاسفیم/ رائفی پور: نمی‌توانم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت را فنا بدن

برای انتصاب علی عسگری متاسفیم/ رائفی پور: نمی‌توانم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت را فنا بدن

شاید ذهن مخاطب بدین سمت رود که در قاعده و قوانین جمهوری اسلامی اصلی وجود دارد و آن این است که: اگر وارد چرخه قدرت شوید معمولش این است که الکی کنار نخواهی رفت! حال آنکه از مسئولیتی به مسئولیت دیگر جهش می‌کنی! اما سوال دیگر ذهن را مشغول می‌کند که چرا شخصی کارنامه قابل قبولی در عرصه قبلی ندارد باید چنین مسئولیتی را عهده دار شود؟!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی چند روز اخیر خبری تعجب برانگیر در رسانه ها بازتاب پیدا کرد که خیلی از فعالین رسانه ای و اجتماعی به آن پرداختند. خبر کوتاه بود و متحیر کننده؛ عبدالعلی علی‌عسگری به ریاست هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد. این اولین باری نیست که انتصابات در دولت واکنش فعالین مجازی را به دنبال دارد.

برای انتصاب علی عسگری متاسفیم/ رائفی پور: نمی‌تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن

اگر نگاهی به بقیه انتصابات دولت ها بیندازیم؛ می بینیم که در تمامی دولت ها چه در بخش های دولتی و چه در بخش های وابسته به دولت انتصاباتی از این قبیل وجود داشته است اما رشد اطلاع رسانی ها حواشی فضای مجازی در خصوص مردم در این سطح نبوده که بخواهند در تمامی مسائل کنکاش کنند.

اما از رویی انتصاباتی اعم از انتصاب محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی که وزیر سابق راه و شهرسازی دولت روحانی و از طرفی دیگر انتصاب معاونت اموز زنان هم واکنش هایی به همراه داشت.

اگر بخواهیم در خصوص انتصاب علی عسگری حرفی زده شود ابتدا باید در رابطه با اهمیت و مهمی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سری به آمار و ارقام بزنیم. رتبه اول بالاترین رتبه فروش، رتبه اول بالاترین ارزش افزوده، رتبه اول بیشترین سودآوری، رتبه اول صادرات، رتبه اول گروه پتروشیمی، رتبه ششم بیشترین دارایی، رتبه دوم بالاترین ارزش بازار، شرکت برتر صادرات گرا اینها تنها بخشی از آمار و داده های موجود در رابطه با این هلدینگ در حوزه تخصصی خودش می‌باشد.

از رویی دیگر هلدینگ خلیج فارس یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی است. این هلدینگ بزرگ توانست با سه پله صعود نسبت به سال قبل به عنوان سی و هفتمین شرکت برتر در بین شرکت‌های شیمیایی جهان بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه معتبر «ICIS» معرفی شود.

نگاهی موشکافانه به اهمیت و تراز مالی هلدینگ

اگر بخواهیم مقداری موشکافانه تر در رابطه با مسائل مالی و صورت‌های مالی هلدینگ خلیج فارس بحث کنیم؛ در می بابیم که سود خالص این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی، در دوره منتهی به پایان بهار ۱۴۰۰ با رشد 84 درصدی همراه بوده و سود خالص شرکت از ۲۰۹ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ به ۳۸۶ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

برای انتصاب علی عسگری متاسفیم/ رائفی پور: نمی‌تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن

شرکتی که توانست در سال ۹۹ بیش از 6.5 میلیون تن از محصولات پتروشیمی را به بازار‌های هدف صادر کند. از ابتدای امسال صادرات این هلدینگ به رقم ۵ میلیارد دلار می‌رسد. درآمد ارزی ایجاد شده توسط این شرکت چیزی حدود ۲۰ درصد ارز کشور است. تنها در دوره اخیر اقداماتی همچون راه‌اندازی طرح‌های بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی لردگان، واحد الفین ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه انجام شده است و گستردگی این هلدینگ آن را تبدیل به شرکتی بسیار مهم در حوزه پتروشیمی کرده است.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شامل ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیر مجموعه است. حالا بر اساس اخبار انتشار یافته مدیرعاملی شرکتی با این امتیازات ویژه به کسی رسیده است که سابقه‌ای در حوزه پتروشیمی و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن در کارنامه خود ندارد. او عمدتاً در حوزه‌های فرهنگی فعال بوده است و او را به عنوان مدیر صداوسیمایی می‌شناسند.

سوابق علی عسگری

حال اگر بخواهیم نگاهی به سوابق کاری علی‌عسگری سری بزنیم در می‌یابیم که تمامی مناصبی که علی عسگری حضور داشته حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و قضایی بوده است. او پیش از این به مدت ۱۰ سال معاون توسعه و فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما و همچنین مشاور ریاست سازمان صدا و سیما نیز بوده است. او در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دولت خاتمی مدیر بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب‌شناسی بوده است. علی عسگری در حوزه فضای مجازی نیز سمت داشته است که از جمله آن می‌توان به قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد.

در واکنش های عمومی در فضای مجازی به انتصاب علی عسگری موجی از مخالفت راه افتاد که در ادامه واکنش های مختلفی را میخوانید.

مشکل مالی دولت را هم با کمک هلدینگ حل خواهید کرد

محمد سرفراز، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در صفحه توئیتری خود و در واکنش به انتصاب علی‌عسگری به کنایه نوشت: جناب علی‌عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم ساز، از فروپاشی نجات داده و مخاطب آنرا به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یکجا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد!

برای این انتصاب متاسفیم

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی گفت: «آقای علی عسگری تا بخواهد دست چپ و راستش را تشخیص دهد، کار دست خود و مجموعه‌اش می‌دهد. برای این انتصاب متاسفیم.»

حسین حسین‌زاده در واکنش به انتصاب علی ‌عسگری به عنوان مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس، گفت: «به عنوان یک متخصص نفتی که بیست سال در حوزه نفت فعالیت داشته‌ام، مایل هستم که رئیس رسانه ملی شوم. مسئله پتروشیمی، هسته‌ای، اشتغال، سیاست و همه مسائل را انشاالله حل می‌کنیم. انشاالله که این انتصاب هم خیر است. وقتی در کشور ما تخصص جایی ندارد همین می‌شود که در این وضعیت می‌بینیم.»

وی در ادامه گفت :« انرژی یک صنعت متخصص محور است مخصوصا در زمینه پتروشیمی. همین هلدینگ خلیج فارس 26 درصد پتروشیمی کشور ما را تامین می‌کند و در جای جای کشور پراکنده است. آقای عسگری تا بخواهد دست چپ و راستش را تشخیص دهد، کار دست خود و مجموعه‌اش می‌دهد. برای این انتصاب متاسفیم. »

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد :« آقای علی‌عسگری انسان شریف و بزرگواری ا‌ست اما باید تخصص هم مدنظر قرار دهیم. حالا که اینطور است من هم دوست دارم به عنوان متخصص نفت، رئیس سازمان صدا و سیما شوم. »

حسین‌زاده در پاسخ به این پرسش که علت این انتصاب توسط وزیر نفت چیست، عنوان کرد: «اگر شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم.»

حسین‌زاده در پایان تاکید کرد :« پتروشیمی تنها صنعتی‌ست که در این شرایط کشور نیمه جان است و یک تحرکاتی را دارد در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد. به جای ایشان که انسان شریفی هم هستند، یک متخصص بگذارید نه اینکه از اینور و آنور برای ریاست این مجموعه منصوب کنید. ما نگران انرژی هستیم و کاری به اشخاص نداریم؛ یکی را بیاورید که حداقل گمنام اما متخصص باشد. ایشان رئیس رسانه ملی بوده‌اند و در این حوزه تخصص ندارند. اگر اینکه منی که متخصص نفت هستم بروم رئیس رسانه ملی شوم صحیح است، پس انتصاب اقای عسگری برای هلیدنگ خلیج فارس هم صحیح است. »

برای انتصاب علی عسگری متاسفیم/ رائفی پور: نمی‌تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن

رائفی پور: نمی‌تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن

علی اکبر رائفی پور هم در واکنش به انتصاب اخیر نوشت :« بنده به هیچ جناحی تو این مملکت نه وابستگی دارم و نه بهشون بدهکارم. هیچ آدم عاقلی هم دنبال دشمن درست کردن برای خودش نیست. اما واقعا نمی‌تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن. ربط علی عسگری به پتروشیمی چیه؟ می‌دونید تو این شرایط و اوضاع با یک اشتباه چه بر سر بورس میاد؟ »

شاید ذهن مخاطب بدین سمت رود که در قاعده و قوانین جمهوری اسلامی اصلی وجود دارد و آن اینست که: اگر وارد چرخه قدرت شوی معمولش این است که الکی کنار نخواهی رفت! حال آنکه از مسئولیتی به مسئولیت دیگر جهش می‌کنی! اما سوال دیگر ذهن را مشغول می‌کند و آن اینست چرا شخصی که کارنامه قابل قبولی در عرصه قبلی ندارد باید چنین مسئولیتی را عهده دار شود؟! از حق نگذریم؛ صدا و سیما در زمان تصدی گری جناب علی‌عسگری تبدیل به روابط عمومی دولت شده بود! سری به آمار بیندازیم و میزان تماشای رسانه ملی را استخراج کنیم؛ به پاسخ خواهیم رسید.

در نهایت باید گفت که این اولین انتصاب پرحاشیه نبوده و نیست و خدا کند که آخرین انتصابی از این دست باشد چرا که مردم نگاهی ویژه به دولت دارند و امیدوارند که تغییرات و روند رو به جلو سرمشق دولتی ها باشد. شاید رشته و گرایش تحصیلی علی‌عسگری بی ربط به مسئولیت اخیرش نباشد منتهی چیزی که مهم است سابقه کاری است که سابقه ایشان در امور فرهنگی رسانه ای خلاصه می‌شود.

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1400/10/23 - 21:40

ژاپنی ها در انتصابات مدیریتی ، سبک تعصب سازمانی دارند و غربی ها سبک تعصب شغلی دارند اما در مدیریت ایرانی تعصب رفاقتی وجود دارد ، بدین معنا که رفقا پستهای مدیریتی را بین خود تقسیم میکنند ......
کتاب مدیریت ایرانی صفحه
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top